بررسی رفع موانع تحریمی در امدادرسانی به ایران
کد خبر: 3804887
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

بررسی رفع موانع تحریمی در امدادرسانی به ایران

کانون خبرنگاران نبأ ــ رئیس اداره اصول، قوانین و مقررات نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در جمعیت هلال احمر ایران از مراجع رسمی کشور خواست که پیگیریهای لازم را به عمل آورند تا دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا اجرایی شود.

بررسی رفع موانع تحریمی در امدادرسانی به ایران

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛  جبار اصلانی،  رئیس اداره اصول، قوانین و مقررات نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در جمعیت هلال احمر ایران، در نشست  علمی  کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی و اثر تحریم‌ها بر کمک‌های بشردوستانه به ایران در سیل اخیر که در آخر این هفته در دفتر مرکزی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، ضمن ارائه آمارهایی از خسارات سیل اخیر در ایران از جمله اینکه دو میلیون نفر تحت تاثیر سیل در 20 استان کشور قرار گرفته‌اند که در این میان استان‌های گلستان، لرستان، ایلام، خوزستان و مازندران خسارت بیشتری دیده‌اند، 500 هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند، 78 نفر تاکنون جان باخته‌اند، 1200 نفر مصدوم شده‌اند، تاکید کرد: هلال احمر طی دو دهه گذشته تاکنون چنین عملیات گسترده و پیچیده امدادرسانی نداشته است. در این امدادرسانی 28 هزار داوطلب و نیروهای موظفی هلال احمر درگیر خدمت‌رسانی شدند. 94 کمپ اضطراری ایجاد شد که بیشترین آن در استان خوزستان است. 294 هزار نفر در چادرهای هلال احمر اسکان موقت داده شده‌اند. 475 هزار نفر از خدمات امدادی هلال احمر تاکنون استفاده کرده‌اند.
وی افزود: با آنکه هلال احمر فرماندهی مدیریت بحران را برابر ساختارهای قانونی ذیربط در کشور بر عهده ندارد اما بیشترین بارها را بر دوش می‌کشد. در یک چنین عملیات امدادی گسترده ممکن است در روزهای آغازین چند جا اشکالاتی نیز بروز پیدا کند از جمله در توزیع اقلام کمکی که البته هلال احمر با روی باز از هر نقد و نظری برای رفع اشکالات خدمت رسانی خود استقبال کرده و می‌کند و تلاش دارد تا روز به روز خدمات مزبور بدون هرگونه ایرادی ارائه شود.

اصلانی در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام داشت: در جریان بحران اخیر بر خلاف زلزله کرمانشاه، وزارت امور خارجه نیز همکاری خوبی با هلال احمر داشته و همین همکاری ها در مدیریت کمک‌های بشردوستانه فراملی موثر بوده است. معمولا کمک‌های خارج بر اساس اعلام لیستهای کالایی مورد نیاز از سوی هلال احمر انجام می‌شود. متعاقب اعلام هلال احمر ایران به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر مبنی بر تقاضای کمک بشردوستانه جهانی، این نهاد 5 میلیون و صد هزار دلار تقاضای کمک خطاب به همه کشورها داده است که طبیعتا خُرد خُرد تامین باید بشود البته این اعتبار نیاز به یک برنامه عمل مشخص امدادی دارد که در حال تهیه است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود افزود: موضوع ورود کمک‌های نقدی به ایران در اثر تحریم‌های آمریکا بسته است و همین امر موجب می‌شود که عملا ارزش واقعی کمک‌های نقدی خارجی وقتی که به کالا تبدیل می‌شوند به 40 درصد تقلیل یابد. انتظار هلال احمر از مراجع رسمی کشور این است که پیگیریهای لازم را به عمل آورند تا دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا اجرایی شود. خود هلال احمر نیز چون عضو هیئت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است در اجلاس آتی این نهاد تلاش خواهد کرد تا گشایشهای جدیدی برابر حقوق بین‌الملل و در جهت رفع موانع ایجاد شده ناشی از تحریم ها ایجاد شود.
اصلانی با اشاره به مفاد طرح کمیسیون حقوق بین‌الملل در مورد کمک‌های بشردوستانه اعلام داشت: در این طرح از تعهد دولت‌ها برای کمک بشردوستانه سخن به میان آمده که البته این قواعد اگرچه از حیث حقوق قراردادی هنوز الزامی نشده اما بازتاب قواعد عرفی بین‌المللی است.
نماینده هلال احمر در بخش پایانی گزارش خود به این معضل اشاره کرد که در اثر تحریم‌های ظالمانه آمریکا شرکت‌های خصوصی مختلف خارجی و حتی برخی شرکت‌هایی که در ایران بوده و فعالیت بین‌المللی دارند از انتقال محموله‌های مورد نیاز هلال احمر اجتناب دارند چرا که نمی‌خواهند با نظام تحمیلی تحریم‌ها مواجه شوند. در همین زمینه شرکتی آلمانی که خدمات توانبخشی مورد نیاز هلال احمر را ارائه می‌کرد اخیرا خدمات خود را متوقف ساخته است. این نحوه عملکرد از حیث انسان دوستانه به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید هر چه سریعتر بر طرف شود.

محمدجواد صفری
انتهای پیام

captcha