دولت از ماجرای سیل اخیر عبرت بگیرد/ بانک‎های بی‎ربا و بازار بدون احتکار؛ لازمه رونق تولید
کد خبر: 3804943
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
خطیب جمعه تهران:

دولت از ماجرای سیل اخیر عبرت بگیرد/ بانک‎های بی‎ربا و بازار بدون احتکار؛ لازمه رونق تولید

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه سیل اخیر گفت: هر جا همه حضور داشتند مشکلات هم برطرف شده است؛ دولت باید از این ماجرا عبرت بگیرد و اقتصاد را به مردم واگذار کند و از شرکت‎های دانش‌بنیان حمایت کند. انواع سلاح‎های دفاعی و قدرت نظامی ما حاصل حضور مردم و جوانان است.

111

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز 30 فروردین ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، ضمن دعوت خود و همگان به تقوای الهی اظهار کرد: همه باید با تقوا باشیم، چراکه همه جا خطر و طوفان است و فقط ائمه معصومان و تقوا و ترک گناه، کشتی نجات از این طوفان هستند. بد اخلاقی، هم ظلم به خود و هم ظلم به خانواده است. عجول و بی‎ظرفیت بودن و انفعالی زندگی کردن و برنامه و استقامت نداشتن و بی صبری در برابر حوادث و مشکلات به معنای بی تقوایی است.
وی افزود: تقوا زندگی دنیوی و اخروی ما را تأمین می‎کند. در قرآن کریم آمده است که ای بندگان خدا در سنگر تقوی مستقر شوید و مواظب زبانتان باشید. چرا زبانی که می‎تواند دل‎ها را شکار کند موجب فرار دل‌ها شود، بنابراین باید از عناد و پرخاش به جای محبت و عشق و عاطفه دوری کنیم.
خطیب جمعه تهران تأکید کرد: وقتی حرف می‎زنیم باید حرف محکمی بزنیم که جامعه را به سوی خود جذب و موجب استحکام مدیریت‎ها شود. نتیجه تقوا و مراقبت زبان این است که خداوند رفتار ما را اصلاح و زندگی ما را شاداب می‎کند.
وی یادآور شد: ما نباید نگران باشیم که تحریم‎ها تشدید شود. مگر خداوند روزی ما را مقرر نکرده است. خداوند در سوره منافقون همین جریان را برای ما بازگو کرده است. دشمنان گفتند که اطرافیان پیغمبر را محاصره اقتصادی کنید تا از هم بپاشند اما خداوند فرمود که خود شما گرفتار هستید.
حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: اکنون آمریکا و فرانسه خودشان دارای مشکلات بسیاری هستند. حال آن‌ها چه کسانی هستند که ما را تحریم کنند؟
خطیب جمعه تهران گفت: یکی از مسائلی که هنوز جامعه ما مبتلا به آن است موضوع سیل است. البته خداوند ما را امتحان می‎کند و هرچه سختی بیشتر باشد یعنی خداوند می‎خواهد مقام بالاتری به ما بدهد. سردار سلیمانی می‎گفتند هر وقت فشارها بیشتر می‎شود امید ما هم به زایش جدیدی بیشتری می‏‌شود. نتیجه این فشارها مولود جدیدی است.
وی اظهار کرد: خداوند متعال در این فشارهای طبیعی و بین‌المللی که علیه ما وجود دارد می‎خواهد ما را امتحان کند و ما در طول انقلاب دارای کارنامه درخشانی هستیم. در دوران قبل و بعد از انقلاب و در جنگ تحمیلی همواره در جبهه‎ای حضور داشته‎ایم. خداوند متعال جبهه دفاع از حرم را هم به وجود آورد تا به جهانیان نشان دهد که انقلاب زنده است و تبدیل به زندگی مردم شده است.
حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: ما توانستیم دو کشور را بیمه کنیم و اقتدار آمریکا را لگدمال کنیم و از این به بعد هم لگدمال خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از نتایج استغفار، بارش باران است و این سیل و وفور باران هم نعمتی از جانب خداوند است. مال ربوی، مال رانتی و مال حرام، مددی برای مملکت ما نخواهد بود، بلکه تولید ما را از بین خواهد برد. بانک‎های بی ربا و بازار بدون احتکار و گران فروشی منجر به رزق و رونق است بنابراین خودمان را از این نعمت‎ها محروم نکنیم.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: این سیل در برخی از استان‌ها برای برخی از مردم مشکل ایجاد کرد اما اگر آن‌ها صابر باشند خداوند بر آن‌ها صلوات می‎فرستد، بنابراین صبور باشید تا خداوند بر شما صلوات بفرستد.
حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: دشمنان در برجام روسیاه شدند بنابراین دولت و ملت ما هم دیگر نباید به آن‌ها اعتمادی کنند. در سخت‌ترین شرایط، آن‌ها مانع کمک به سیل‌زدگان شدند. باید براساس آنچه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم تأکید کرده‌اند به توانایی‌های داخلی تکیه کنیم. این انقلاب، مقدمه و آغاز یک انقلاب جهانی است و نشانه آن آمادگی مردم ما برای حضور در جبهه‎های اخیر و از جمله در همین سیل اخیر است.
وی اضافه کرد: هر جا همه حضور داشتند مشکلات هم برطرف شده است. دولت باید از این ماجرا عبرت بگیرد و اقتصاد را به مردم واگذار کند و از شرکت‎های دانش‌بنیان حمایت کند. انواع سلاح‎های دفاعی و قدرت نظامی ما حاصل حضور مردم و جوانان است. امروز هم فرمان رهبری و حضور نیروهای مسلح در جریان بحران کشور بسیار نقش‎آفرینی کرد همان‌گونه که در در جنگ و در دفاع از حرم دیدیم، بنابراین در اقتصاد هم باید همین رویه را پیش بگیریم.
خطیب جمعه تهران ضمن تسلیت به سیل زدگان گفت: این حادثه برای کشور یک فرصت و یک عبرت است. البته کشور ما در پناه امام زمان(عج) و در کشتی اهل‌بیت(ع) است و ایمان و توسلات و انفاق و احسان آن‌ها و همچنین کمک‎های کمیته امداد در کمک به سیل زدگان و زلزله‌زدگان منجر به رفع بسیاری از مشکلات آن‌ها شد. البته نباید کار را تمام شده تلقی کنیم بلکه باید در موضوع حفاظت از جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری و توسعه ریل‌ها و تحکیم سدها و توسعه آنها اقدام کنیم.

حجت‎الاسلام صدیقی تأکید کرد: بسیج، سپاه، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و بسیاری از نهادهای دیگر در این ایام خوش درخشیدند و کمک زیادی به دولت کردند و باید قدردان زحمات آن‌ها باشیم.
وی با اشاره به اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: البته سایر خطبا و مسئولان در این‌باره به اندازه کافی صحبت کرده‌اند اما لازم است اشاره کنم که این حماقت، بی‌شرمی، بی‎دینی و شرارت آمریکاست که کار را به اینجا رسانده است.
خطیب جمعه تهران در پایان خطبه دوم تأکید کرد: اما اروپایی‌ها هم دست کمی از آمریکایی ندارند، بنابراین باید حواسمان جمع باشد و با همه وجود به توانایی‎های داخلی و به فرمان‌های ولی فقیه تکیه کنیم چراکه راه هموار کردن مسیر ظهور حضرت حجت(عج)، همین است. آن‌ها خواستند به سپاه ضربه بزنند اما عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

بنابر گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: ایام الله ماه مبارک شعبان است و تعبیر زیبایی وجود دارد که خداوند رزاق است و روزی همه موجودات از درندگان بیشه تا پرندگان جوّ و خزندگان زمین را خود به عهده گرفته است. همه سر سفره خدا هستند و همه را خودش اداره می‌کند اما ماه شعبان برای مؤمنین ماه خاصی است و رزق معنوی دارد.

وی ادامه داد: در ماه شعبان باید عطش دیگری داشته باشیم و مسئله معنویت، انس با خدا، قطع تعلقات مادی، فاصله گرفتن از هوس‌های زودگذر و دل دادن به خدا و دل کندن از غیر خدا را باید مورد توجه قرار دهیم و بستر این سخنان مناجات شعبانیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.

حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: زندگی امیر المؤمنین سراسر صبر و معجزه است. هم حلم و هم نمازهای وی سراسر معجزه است. نمازهای وی، عالم را به زانو در می‌آورد. هیچ کس نمی‌تواند رکوع و سجودهای امیرالمؤمنین(ع) را داشته باشد. جنگ‌ها و پیکارهایی که وی در تاریخ به ثبت رسانده است اعجاز است و به غیر از پیامبر اسلام کسی به پای وی نمی‌رسد.

خطیب جمعه تهران گفت: اما همان‌گونه که حکومت و دانش علوی، اعجاز و بی‌مثال است، خداوند و قرآن وی هم بی‌مانند است. با اطمینان می‎گویم که مناجات شعبانیه حضرت علی(ع) دست کمی از ذوالفقار وی و مبارزات و رشادت‌های بی‌مثال وی ندارد.

وی یادآور شد: ما اهل‌الله را دوست داریم و به آن‌ها عشق می‌ورزیم. علی(ع) را خداوند برای ما محبوب کرده است و یکی از نعمت‌های خداوند محبت امیر المؤمنین و سایر ائمه معصومین است. حضرت علی(ع) در زیارت شعبانیه این سفره را گسترد و خود جلوه این مناجات بود و هم فرزندان معصوم وی در گسترش این سفره حضور داشتند.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: در این زیارت آمده است که خدایا دیده‌های دل‌های ما را نورانی بفرما. حیف است که ما از این اکثیر اعظم بی‌بهره باشیم. دل‌های ما هم باید دیده داشته باشد. هر دلی که ظرفیت بیشتری داشته باشد در نزد خداوند بیشتر مورد توجه است اگر کسی در اثر تقوا دیده باطن وی باز شد به قدرت الله و همه صفات خدا پی می‎برد.

وی تأکید کرد: نور امام زمان(عج) در همه جا گسترده است و این نور همان ولایت مهدوی است که همه عالم را ارتزاق می‎کند و همه جهان از بستر وجود وی بهره‌مند هستند. ناسازگاری و پرخاشگری، ظلمت‌های باطن است و در فضای ظلمانی، دیده دل بروز و ظهور پیدا نمی‎کند.

وی یادآور شد: مؤمن باید خود را از حجاب‌های جسمانی و نورانی نجات دهد و نماز جمعه یکی از راهکارهایی رهایی از این حجاب‌ها است. باید به خداوند دل ببندیم و به وی دل بدهیم. این عبادت‎ها همانند نماز جمعه، دعای کمیل و دعای ندبه، سفره‌های پذیرایی خداوند هستند.

حجت الاسلام صدیقی بیان کرد: انسان باید حقیقت خداوند را ببیند. باید به اصل برگردیم و او را پیدا کنیم و جمال او را با چشم دل ببینیم. در این صورت چشم دل ما تبدیل به آفتاب می‎شود. وجود نازنین امام زمان(عج) ما که در آستانه میلاد مسعود وی قرار داریم از آیات بینات پروردگار است.

خطیب جمعه تهران گفت: وجود مبارک امام زمان(عج)، حقیقتی است که اگر آن را درک می‌کردیم فراغ وی برای ما سخت نمی‎شد. این که آقای من تا کی باید سرگردان تو باشیم به همین علت است. ای کاش ما سرگردان وی بودیم. آمدن امام زمان(عج) به معنای تشکیل حکومت صالحان و مستضعفان و به معنای استخلاف است. امام زمان(عج) خلیفه مطلق خداوند است اما در نهایت بناست که همه انسان‌ها خلیفه خداوند شوند لذا کسی که می‎خواهد وجود مقدس وی را درک کند نباید شب و روز بشناسد.

وی در پایان خطبه اول یادآور شد: اگر ما با امام زمان(عج) سنخیت پیدا کنیم، جدایی وی را تحمل نمی‎کنیم. در سوره حضرت یوسف آمده است که فرزندان یعقوب، خودشان منشأ غیبت بودند. دلیل غیبت کنونی هم خود ما هستیم.

انتهای پیام

captcha