وقتی زیبایی‌ در بحران جلوه‌گری می‌کند
کد خبر: 3805014
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

وقتی زیبایی‌ در بحران جلوه‌گری می‌کند

گروه اجتماعی ـ سیل استان خوزستان با همه ویرانی‌ها و ناگواری‌هایی که به همراه داشت، نشان داد که ما مردم در هنگام سختی‌ها با هم مهربانیم و همدیگر را تنها نمی‌گذاریم.

وقتی زیبایی‌ در بحران جلوه‌گری می‌کندسیل خوزستان با همه خرابی‌ها و ناگواری‌هایی که به همراه داشت، نشان داد که ما مردم در سختی‌ها با هم مهربانیم و همدیگر را تنها نمی‌گذاریم تا جایی که از مسئولان در یاری رساندن به یکدیگر از هم پیشی می‌گیریم. در مناطق سیل‌زده خوزستان از اقشار مختلف جامعه برای کمک حضور داشتند و هرکس به طریقی می‌خواست کمکش را به مردم برساند؛ از اهدای اقلام مورد نیاز تا ساخت سرویس‌های بهداشتی در محل‌های اسکان.

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان با تعدادی از خیران است. 

زیبایی‌ در بحران/ دستگیری در عین نیازکمک‌های طلاب در لرستان و خوزستان 
حجت‌الاسلام محمود دزفولی‌نسب طلبه‌ای است که برای کمک به مردم با تعدادی از هم‌درسانش از مدرسه فقهی امیرالمؤمنین قم تحت اشراف آیت‌الله فرحانی به مناطق سیل‌زده آمده است. درباره این حضور به خبرنگار ایکنا گفت: «دوستان ما در قالب گروه‌های کمک‌رسان به مناطق مختلفی مثل جنگیه، اطراف عین 2، کوت سید نعیم، روستاهای آبادان رفتند و با همکاری مواکب در مساجد به کارهای کمک‌دهنده می‌پردازند. 

قبل از اینجا، لرستان بودیم و رفت و آمد گروه‌های طلبه به استان همچنان ادامه دارد و تا زمانی که این قضیه هست ما هم برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم بیاییم و برویم و خدمت‌رسانی کنیم».

زیبایی‌ در بحران/ دستگیری در عین نیاززینب موسوی‌نسب، مسئول گروه خیریه «انسانیت»، که در روستاهای اطراف اهواز برای خدمت‌رسانی با دوستانش حضور پیدا کرده به خبرنگار ایکنا گفت: «ما چون گروه خیریه هستیم همیشه خیرانی هستند که کمک‌هایشان را به ما برای رساندن به دست نیازمندان می‌رسانند و برای آمدن به اینجا هم مشکلی از بابت تهیه اقلام مورد نیاز نداشتیم. قبل از اینجا هم گمیشان بودیم. استقبال کمک‌های مردمی خیلی زیاد بود.
بحران‌ها به گونه‌ای هستند که روزانه نیازها در آن تغییر می‌کند و ما به مرور نوع کمک‌هایمان هم تغییر می‌کند. بحران هیچ زیبایی ندارد اما احساس آرامش داریم که می‌توانیم به هموطنانمان کمک کنیم و کمک‌های مردم را به دستشان برسانیم. ما مردم خیلی خوبی داریم، با اینکه خودشان سیل زده هستند اما برای روستاهای لرستان کمک ارسال می‌کنند».

زیبایی‌ در بحران/ دستگیری در عین نیازحضور خودجوش برای ساخت سرویس بهداشتی  
امین، کارمند شرکت صنایع فولاد است و با همکارانش به حمیدیه آمده تا برای سیل‌زدگان سرویس بهداشتی بسازد. می‌گوید: «خودمان خودجوش تصمیم گرفتیم بیاییم و به مردم کمک کنیم. دیدیم که اینجا خداراشکر از لحاظ خوردوخوراک مردم تأمین هستند و نیازهایشان برطرف شده اما سرویس بهداشتی می‌خواهند و لباس. مردم ما در مواقع بحران به هم خیلی کمک می‌کنند، اگر این طور نبود و هرکسی گوشه‌ای از کار را نمی‌گرفت معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد ما از این لحلاظ واقعاً بی‌نظیریم.»

زیبایی‌ در بحران/ دستگیری در عین نیازخمینی‌شهری‌های استان اصفهان هم که برای پخت غذای گرم برای مناطق سیل‌زده خوزستان به اهواز آمده‌اند و موکبشان را برپا کرده‌اند همانهایی هستند که اربعین حسینی برای خدمت به زوار امام حسین(ع) به عراق می‌روند و در آنجا موکب می‌زنند. اینجا که آمده‌اند خودشان می‌گویند ما قبلاً خوزستان آمده‌ایم همان موقع که جنگ بود. بیشتر ما رزمنده هستیم و با اینجا آشنا. کمک زمان نمی‌شناسد باید برای کمک می‌آمدیم.
مردم ما همواره در بحران‌ها کنشگر بوده‌اند و این همان طبیعت خدایی انسان است که همواره در دین هم به آن تأکید شده است. این گونه رفتارهای انسان‌دوستانه ایرانیان در مواقع نیاز نه در ذهن، نه در فرضیه‌ها و نه در چارچوب نظری بلکه در طبیعت فردی انسان‌ها نهفته است. مبانی اخلاقی آنهایی نیستند که در کتاب‌های جامعه‌شناسی با واژگان پرطمطراق آمده بلکه ارزشهای اخلاقی همان است که در کنش مردم در مواقع بحران‌ها به دور از کینه‌توزی، اختلافات قومیتی،‌ تفاوت‌های مذهبی، فاصله طبقاتی با هماهنگی و همبستگی انجام می‌شود. 

گزارش از سیما محسنی 

انتهای پیام 

captcha