آمادگی اجتماعی برای ظهور با سرپرستی ولی فقیه تامین می شود
کد خبر: 3805042
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

آمادگی اجتماعی برای ظهور با سرپرستی ولی فقیه تامین می شود

حجت الاسلام الهی نژاد با اشاره به نتایج و برکات تبعیت از ولی فقیه در دوران غیبت، گفت: حکومت اسلامی با سرپرستی ولی فقیه از اوج آمادگی اجتماعی منتظران برای ظهور امام زمان(عج) برخوردار است. یعنی آمادگی اجتماعی برای ظهور در سایه حکومت اسلامی محقق می شود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت الاسلام و المسلمین «حسین الهی نژاد» که به مناسبت نامگذاری چهاردهم شعبان در ایام دهه مهدویت به نام «ولایت فقیه، مستضعفین و آمادگی برای ظهور» انجام شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت تبعیت از ولایت فقیه در دوران غیبت، اظهار کرد: در دوران غیبت که به صورت ظاهری امام زمان (عج) در میان مردم حضور ندارند، مردم نمی‌توانند بدون سرپرست و رهبر زندگی خود را سامان دهند لذا رهبری که در راستای منویات و اهداف امام عصر(عج) قدم بردارد، باید در جامعه حضور داشته باشد.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه از این جانشینی و رهبری در دوران غیبت کبری به عنوان نیابت عام تعبیر می شود، تصریح کرد: فقها به عنوان کارشناسان دین در این دوران به عنوان جانشینان امام زمان (عج) محسوب می شوند و هدایت گری مردم را بر عهده دارند.

الهی نژاد با بیان اینکه جانشینان امام زمان (عج) باید دورنمایی از  شاخصه های ایشان را در خود داشته باشند، گفت: ولی فقیه باید شاخصه هایی همچون عدالت محوری، مردم محوری، ظلم ستیزی و سیاست محوری را در وجود خود داشته باشد تا بتواند مردم را به خوبی هدایت کند.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه همان وظایفی که انسان نسبت به امام زمان (عج) دارد، باید نسبت به ولی فقیه نیز انجام دهد، افزود: مهمترین وظیفه انسان نسبت به پیامبر (ص) تا امام زمان (عج) تبعیت اطاعت و پیروی است، بنابر این، نسبت به ولی فقیه نیز که جانشین امام زمان (عج) است، وظیفه تبعیت، اطاعت و پیروی را داریم.

وی تاکید کرد: امام زمان (عج) در توقیعی می فرمایند: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ؛ و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم» بر اساس این توقیع شریف، ما باید بر اساس تبعیت از امام زمان (عج) از ولی فقیه در عصر غیبت تبعیت کنیم.

حجت الاسلام الهی نژاد با بیان اینکه تبعیت به این معنا است که ولی فقیه هر دستور و فرمانی صادر کرد، باید بدون کم و کاست اجرایی شود، تاکید کرد: تبعیت از ولی فقیه تنها نباید ظاهری باشد بلکه انسان باید قلباً همراهی و تبعیت داشته باشد.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به نتایج و برکات تبعیت از ولی فقیه در دوران غیبت، ابراز کرد: به طور کلی سرآمد تمامی این شاخصه ها، مولفه ها و نتایج دستیابی به آمادگی برای ظهور است تا بتوانیم زمینه ساز ظهور باشیم.

وی با بیان اینکه آمادگی برای ظهور یا به صورت فردی و یا به صورت اجتماعی است، گفت: آمادگی فردی برای ظهور امام زمان (عج) در انجام وظایف و ماموریت ها همسو با زمینه سازی ظهور خلاصه می شود که برای تحقق آن ابتدا باید نسبت به امام زمان (عج) و جانشینان ایشان معرفت پیدا کنیم و در گام دوم نسبت به آنان مسئولیت پذیر باشیم و وظایف خود را انجام دهیم.

حجت الاسلام الهی نژاد سومین مولفه برای آمادگی برای ظهور را خودسازی و تزکیه نفس دانست و بیان کرد: گام بعدی آراستگی انسان به شاخصه‌های اخلاق اسلامی مانند ایثار، ازخودگذشتگی، تواضع، عبادت است.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه برای زمینه سازی ظهور، در کنار آمادگی های فردی، آمادگی اجتماعی نیز موردنیاز است، اضافه کرد: آمادگی اجتماعی با آمادگی های سیاسی، فرهنگی، تمدنی و نظامی محقق می شود که فرد منتظر در غالب اجتماع باید این آمادگی ها را کسب کند و  در تعاملات با مردم موفق باشد.

وی تاکید کرد: آمادگی اجتماعی برای ظهور در سایه تشکیل حکومت اسلامی محقق می شود و تا زمانی که این حکومت برپا نشود تحقق هر یک از مولفه های آمادگی اجتماعی بی معنا است.

حجت الاسلام الهی نژاد با بیان اینکه در راس حکومت اسلامی باید فردی قرار بگیرد که آشنایی لازم با این مولفه های آمادگی اجتماعی را داشته باشد، گفت: حکومت اسلامی با سرپرستی ولی فقیه، از اوج آمادگی اجتماعی منتظران برای ظهور امام زمان (عج) برخوردار است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: بدنه جامعه و قشر متوسط مردم که مورد ظلم ستمگران قرار دارند، به زمینه سازی ظهور می پردازند و با تبعیت از ولی فقیه به تشکیل حکومت اسلامی دست پیدا می کنند چنان که در آیات قرآن کریم نیز آمده: «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم‌.»

انتها پیام

captcha