تشکیل 15 کارگروه در هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌های اخیر/ از تجارب جهانی استفاده می‌شود
کد خبر: 3805093
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
نیلی احمدآبادی گفت:

تشکیل 15 کارگروه در هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌های اخیر/ از تجارب جهانی استفاده می‌شود

گروه دانشگاه ــ رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با بیان اینکه در این هیئت ارائه راهکار‌هایی برای جلوگیری از وقوع دوباره این حوادث مهم است، گفت: بدین منظور اولین جلسه تشکیل شده و بنا بر تصمیم هیئت رسیدگی، ۱۵ کارگروه به منظور بررسی رخداد سیل راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هفته گذشته و در حکمی از سوی رئیس جمهور، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، به عنوان رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها منصوب شد. به همین منظور و برای تشریح برنامه‌ها و اهداف هیئت مذکور صبح امروز، شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه، نشست خبری با حضور رئیس این کمیته در سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
نیلی احمدآبادی در این نشست خبری با بیان اینکه بلایای طبیعی امری اجتناب‌ناپذیر است و در ایران شاهد تعدد این حوادث هستیم، اظهار کرد: وجود آمادگی‌ لازم برای مقابله با این حوادث امری طبیعی است. آنچه به این مسیر کمک می‌کند علم و دانش و تکنولوژی‌های پیشرفته است و استفاده از آن‌ها هم امری ضروری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم با تمام هموطنانی که دچار خسران شده‌اند از طرف هیئت ویژه رسیدگی به موضوع سیل ابراز همدردی و آرزو کنم هرچه زودتر رنج آن برای مردم کاهش پیدا کند. امیدواریم مشکلات هرچه زودتر برطرف شود.

گام اول؛ روایتی دقیق از رخداد سیل
نیلی احمدآبادی افزود: ریاست جمهوری هیئتی را منصوب کردند تا سیلاب اخیر به همت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی که در برنامه این هیئت به طور جدی در دستور کار قرار دارد، نخست روایتی دقیق از آنچه رخ داده است. برای هر اقدام بعدی باید اطلاعات روشنی از این رخداد در دست داشته باشیم. بنابراین اولین قدم این هیئت تهیه اطلاعات دقیق است. به استناد این اطلاعات موضوع آسیب‌شناسی خواهد شد و عواملی که موجب ضرر به اموال و جان مردم شده شناسایی می‌شوند. در این مسیر هم آموزه‌هایی از این رخداد یاد خواهیم گرفت و راهبرد‌ها را شناسایی خواهیم کرد.

هدف هیئت ویژه رسیدگی؛ استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه شاکله اصلی این هیئت اعضای اصلی متخصص دانشگاهی است، گفت: فکر می‌کنیم دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دانش بسیار خوبی درباره جنبه‌های مختلف سیل کسب کردند و امروز این دانش می‌تواند در اختیار مردم کشور قرار گیرد. از حُسن نظر رئیس‌جمهور به دانشگاه‌ها تشکر می‌کنم و بزرگترین رخداد هم همین اعتماد به دانشگاهیان است. هدف این هیئت استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است. دانشگاه‌هایی که در مناطق دچار سیل هستند یکی از محوری‌ترین همکاران این هیئت ویژه در بررسی سیل خواهند بود.
تشکیل 15 کارگروه در هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها/ تلاش برای استفاده از تجارب جهانی
وی افزود: روز چهارشنبه و پس از ابلاغ حکم رئیس‌جمهور نخستین جلسه این هیئت برگزار و شیوه همکاری دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و به سرعت با این دانشگاه‌ها تماس گرفته شد و درباره تجارب آن‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند کسب اطلاع شد. برای هیئت رسیدگی به رخداد سیل سازماندهی دانشگاه‌ها مهم است و اینکه بتوان از همه ظرفیت‌های روز کشور و تمام امکانات دانشگاه‌های کشور استفاده کرد.

تلاش برای استفاده از تجارب جهانی
نیلی احمدآبادی با تأکید بر اینکه در این هیئت از همه متخصصان و پژوهشگران و صاحب‌نظران برای تهیه این گزارش استفاده خواهیم کرد، گفت: براساس حکم ابلاغی رئیس‌جمهور، موظفیم از تجارب جهانی هم در زمینه بررسی سیل استفاده کنیم. از زمان صدور حکم صاحب‌نظران بسیاری از خارج تماس گرفته‌اند و برای مشارکت در این هیئت اعلام آمادگی کردند.
 
وی افزود: اولین جلسه تشکیل شده است و بنا بر تصمیم هیئت رسیدگی، با راه‌اندازی ۱۵ کارگروه موضوع سیل بررسی خواهد شد. معتقدیم سیل جنبه‌های متعددی دارد. لذا کارگروه‌ها باید تمام جوانب موضوع را بررسی کنند.

ارائه راهکار برای جلوگیری از تکرار وقوع حوادث
رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با بیان اینکه آنچه در این هیئت مهم است ارائه راهکار‌هایی برای جلوگیری از تکرار این حوادث است، بیان کرد: برای اینکه این راهبرد‌ها به کار گرفته شود، ابتدا لازم است بررسی شود که چه اشتباهاتی رخ داده، چگونه از ظرفیت‌های انسانی در امدادرسانی استفاده کرده‌ایم و در چه مواردی از ظرفیت نخبگان استفاده نکرده‌ایم و باید ظرف شش ماه اقدامات را به رئیس‌جمهور گزارش بدهیم. اگرچه به متخصصان دانشگاهی اعتماد داریم و خوش‌بین هستیم که در شش ماه آینده گزارش جامعی را به مردم و به ریاست جمهوری ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در روند کار این هیئت گفت: رسانه‌ها را در جریان پیشرفت امور مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگرچه جمع‌بندی نهایی منوط به جمع‌بندی همه نظرات و دیدگاه‌هاست، تلاش می‌شود هر ماه و در قالب نشست گزارشی به اصحاب رسانه ارائه شود. امیدواریم در مرحله اول گزارش آسیب‌شناسی سیل و در مراحل بعدی مسائل دیگر و جانبی این رخداد را به سمع و نظر همگان برسانیم.

نیلی احمدآبادی بر همکاری همه اقشار در کشور با هیئت رسیدگی تأکید و بیان کرد: بر روی سایت دانشگاه تهران آیکونی قرار داده‌ایم تا همه کسانی که فیلم و یا گزارشی از مناطق سیل‌زده دارند، در اختیار دانشگاه تهران قرار دهند. از همگان می‌خواهیم ما را در دسترسی به این گزارش‌ها یاری کنند. در این مسئله استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دستور کار هیئت است تا بتوانیم از همه کسانی که در این رخداد فعال هستند کمک بگیریم.
 
همکاری دانشگاه تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
وی افزود: در جریان سیل و کمک به سیل‌زدگان و حل مشکلات، کمیته‌ای از همه تخصص‌های مرتبط با سیل در دانشگاه تهران تشکیل خواهیم داد. همچنین در حال رایزنی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستیم و در حوزه‌های مختلفی که این بنیاد نیاز به کمک دارد، همکاری‌مان را آغاز کرده‌ایم. مسائل اجتماعی، بحث‌های هیدرولوژی آب و خاک از جمله موضوعات مورد همکاری دانشگاه تهران با این بنیاد است. این تجربه را در زلزله سرپل ذهاب هم داشتیم و امیدوارم همه ظرفیت دانشگاه تهران را به واسطه حکم رئیس‌جمهور و تشکیل کمیته ویژه در خدمت حل این حادثه بزرگ قرار دهیم و بتوانیم به تسریع التیام مردم و رفع مشکلات کمک و در ارائه راه‌حلی برای جلوگیری از تکرار این حوادث اقدام کنیم.

وی افزود: همچنین به منظور پیش‌بینی وضع هوا و بررسی امکان وقوع حادثه و اعلام آن و نیز پیش‌بینی‌ها در آینده کارگروهی از متخصصان اقلیم‌شناسی و هواشناسی تشکیل خواهد شد و از متخصصان این حوزه برای بررسی این موضوع استفاده می‌شود. در این همکاری‌ها از تمام دانشگاه‌های بزرگ کشور درخواست کمک داریم و همه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های مناطق سیل‌زده در این هیئت همکاری خواهند داشت. در این زمینه تلاش می‌شود بانک اطلاعاتی از همه اعضای هیئت علمی دانشگاهی تهیه شود.
 
لزوم اختصاص اعتبار مجزا به هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها 
نیلی همچنین با اشاره به لزوم اختصاص بودجه اختصاصی به هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، گفت: قطعاً این هیئت به اعتبار مجزایی نیاز دارد، اگرچه هنوز فرصت برآورد هزینه‌ها را نداشته‌ایم، به زودی اعتبارسنجی انجام می‌شود و آمار آن در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد.
 
یادآور می‌شود در پیوست حکم رئیس‌جمهور به رئیس دانشگاه تهران اولویت‌ها و ضرورت‌های مورد بررسی رخداد سیلاب اخیر در ۱۳ عرصه و یک کارگروه به این شرح ابلاغ شده است: عرصه هواشناسی و اقلیم‌شناسی، عرصه هیدرولوژی، سازه‌های آبی و مدیریت منابع آب، عرصه مدیریت بحران، عرصه امداد و نجات، عرصه مدیریت ریسک و بیمه، عرصه زیرساخت‌ها، عرصه شهرسازی و معماری، عرصه اجتماعی و فرهنگی، عرصه حقوقی، عرصه محیط زیست، کارگروه اقتصاد سیلاب و تأمین مالی، عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، عرصه کسب و کارها، عرصه میراث فرهنگی و درس‌آموخته‌های تمدنی.

انتهای پیام
captcha