وضعیت شهروندان فلسطینی در دو هفته مانده با آغاز ماه رمضان
کد خبر: 3805258
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

وضعیت شهروندان فلسطینی در دو هفته مانده با آغاز ماه رمضان

گروه بین‌الملل – دو هفته مانده به آغاز ماه مبارک رمضان 2019 و کمترین چیزی که درباره شهروندان فلسطینی می‌توان گفت، اینست که در سایه شرایط بسیار سخت کنونی و فشارهای همه جانبه، وضعیت آنان چه کارمندان و چه شاغلین مناصب اجتماعی و یا بیکاران، اسف بار است.

به گزارش ایکنا به نقل از فلسطین الیوم، در پی ادامه حصار سرسختانه رژیم صهیونیستی و تحریم‌های تحمیلی مقامات فلسطینی بر نوار غزه، در سطح قطع و کاهش و یا تأخیر حقوق صاحبان مناصب اجتماعی، زندگی اقتصادی در این منطقه در آستانه نابودی است.
از نظر نجومی، ماه مبارک رمضان امسال روز دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 آغاز خواهد شد و شروع و پایان آن در فصل بهار خواهد بود.
کمی قبل از آغاز این ماه پر فیض الهی، قیمت‌های مرغ و میوه و سبزی جات در نوار غزه بسیار بالا بوده، بطوری که قیمت هر کیلو مرغ 13 شقیل معادل 152266 ریال ایرانی خواهد بود و به سبب بالا بودن قیمت‌ها، امکان خرید آن برای شهروندان بسیار سخت است.
ام خالد سالم یکی از شهروندان این منطقه درباره وضعیت اقتصادی می‌گوید: وضعیت اقتصادی در آستانه ماه مبارک رمضان بسیار سخت بوده و امکان خرید اقلام غذایی افطار و سحر برای شهروندان وجود ندارد و علاوه بر زیان دیدن بسیاری از تاجران در این شرایط سخت، اکثر فروشگاه‌ها اعلام ورشکستگی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه همسرش کارمند است و تنها 200 شقیل معادل 2342553.78 ریال دریافتی دارد، گفت نمی‌داند با این مقدار دریافتی چگونه برنامه ریزی کند، با این وجود، اظهار اطمینان کرد که در ماه مبارک رمضان، خداوند روزی مسلمانان را از جایی که فکر نمی‌کنند، می‌رساند، اما اهمال و کم کاری مسئولین نسبت به اوضاع طاقت فرسا و ناامید کننده شهروندان نابخشودنی است.
اما ابو راجح سعاده یکی دیگر از شهروندان فلسطینی، امیدوار است که ماه مبارک رمضان، امسال از تمامی جهات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، بهتر از سال‌های گذشته باشد و تمامی بحران‌های نواحی غزه به پایان خواهد رسید.
همزمان با آمادگی جهت فرارسیدن ماه پر فضیلت رمضان و در سایه وضعیت بسیار سخت، بسیاری از شهروندان و مؤسسات اقدام به راه‌اندازی کمپین «کمک به فقیران و نیازمندان» کرده‌اند که مورد استقبال گسترده افراد توانمند و دلسوز و صاحبان مشاغل قرار گرفته است و هدف آن، نجات خانوارهایی است که در آستانه اخراج از منازل خود در نوار غزه هستند.
بر اساس محاسبات مرکز آمار فلسطین و برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، میزان بیکاری در نوار غزه به 41.2% و تعداد بیکاران بیش از 200 هزار نفر در نوار غزه در یک چهارم ابتدای سال 2016 بوده است و میانگین بیکاری در این منطقه، بالاترین میزان بیکاری در جهان است.
بیش از یک میلیون نفر معادل 60 درصد ساکنان نوار غزه فاقد درآمد روزانه بوده و از آژانس امداد و اقدام سازمان ملل «آنروا» و نهادهای منطقه‌ای و محلی و عربی و بین‌المللی، خدمات کمک رسانی دریافت می‌کنند. علاوه بر این، سطح فقر شدید بالغ بر 65 درصد بوده و نسبت عدم امنیت غذایی در نوار غزه به 72 درصد می‌رسد.
محاصره نوار غزه به مدت بیش از ده سال منجر به ویرانی ساختار اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی و زیست محیطی شده و باعث شده که دو میلیون انسان در بزرگترین زندان دنیا به سر ببرند.

انتهای پیام
captcha