گردآوری خسارات سیل و پرداخت سریع آنها/ اروند لایروبی می‌شود
کد خبر: 3805279
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
روحانی عنوان کرد؛

گردآوری خسارات سیل و پرداخت سریع آنها/ اروند لایروبی می‌شود

گروه سیاست و اقتصاد ـ رئیس جمهور با بیان اینکه با وحدت ملی، ایثار و حرکت جهادی وضعیت زندگی مردم بهتر می‌شود، گفت: گردآوری خسارات سیل و پرداخت سریع آنها و لایروبی اروند در اولویت است.

Hhh

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان که امشب 31 فروردین‌ماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه اعتقاد به آینده روشن جهان و مسئله منجی در همه ادیان آسمانی به آن تاکید و در اسلام و در مذهب تشیع با عمق بیشتری تبیین شده است، گفت: قرآن کریم با تأکید فراوان در آیه شریف «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون» فرموده است که پایان زمین از آن صالحان است. 

وی با تأکید بر اهمیت امید به آینده، به آیه 146 سوره آل‌عمران «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ؛ چه بسيار پيامبراني كه مردان الهي فراواني به همراه آنها جنگ كردند، آنها هيچگاه در برابر آنچه در راه خدا به آنها مي‏رسيد سست نشدند، و ناتوان نگرديدند و تن به تسليم ندادند و خداوند استقامت كنندگان را دوست دارد» استناد کرد و گفت: براساس این آیه شریف صابرین احساس سستی، خستگی و درماندگی نمی‌کنند و آینده را کاملا روشن می‌بینند و هرکس که بذر یأس می‌پراکند برخلاف منطق اسلام و همه ادیان الهی است. ما به آینده کشورمان و عدالت جهان امیدوار هستیم و با این تصمیم قاطع باید مسیر خودمان را ادامه دهیم. 

روحانی گفت: دشمنان نظام، انقلاب و مردم همیشه به دنبال پراکندن بذر یأس بودند برای آنکه مردم را خسته کنند و ایران الگویی برای کشورهای منطقه نباشد و از اینکه ایران همچون یک سد در برابر آنها ایستاده بسیار عصبانی هستند و همه تصمیماتشان براساس عصبانیت و عدم محاسبه درست نسبت به این منطقه و این ملت است. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سالها در تحلیل‌های غرب می‌شنیدیم که خشکسالی ایران را از پا در می‌آورد، گفت: با زبان علمی آمریکایی‌ها و اسرائیلی ها می‌گفتند که ایران جای زندگی نیست و می گفتند غرب ایران با گردوخاک و غبار نمکین نابود می شود و دریاچه ارومیه قابل احیا نیست، بذر ناامیدی و یأس را در سراسر ذهن مردم پراکنده کرده بودند اما خداوند در بهار امسال با دست پر قدرت خود ضربه‌ای اساسی بر این تفکر زد. اینقدر این تفکر شدید بود و مردم را تحت فشار قرار داده بود که خود من روزها و ساعت ها فکر می کردم که برای آینده ایران چکار کنیم. معنی‌اش این نیست که الان نسبت به آینده ایران فکر نکنیم و فکر کنیم که مشکلی وجود ندارد و همیشه ترسالی است اما ضربه اساسی بر یأس استکبار ایجاد شد و مردم ما اکنون کاملاً امیدوار هستند. 

وی با بیان اینکه البته خسارت سیل خیلی عظیم و زیاد است، افزود: امروز از سه استان لرستان، ایلام و خوزستان با هلیکوپتر عبور کردیم و همه را دیدیم چون برای من مهم بود. در این سیل اخیر سه حادثه مرا تحت فشار قرار داد؛ حادثه گلستان و آق قلا و لرستان و پلدختر و سیل خوزستان؛ در سیل لرستان نگران بودم چون ارتباط ما با پلدختر قطع شده بود اما خوشحال شدیم که جان مردم به سلامت بود. در این سیل دیدیم که چقدر مردم ما صبور و مقاوم هستند با اینکه باید مکان خانه ها را در پلدختر عوض کنیم و جای دیگر ببریم. تحمل خراب شدن خانه و زندگی سخت است اما روحیه مردم خوب است.

روحانی ادامه داد: بار سنگینی بر دوش دولت و نیروهای مسلح هست. دولت باید با همه امکان و توان فعالیت کند. استانداران، فرمانداران، مدیران کل و همه وزرا تلاش کردند و این برای ما افتخار است. دوره دولت ها تمام می شود اما افتخارات ملی ماندگار است. مردم ما افتخار بزرگی آفریدند و با یکدیگر مهربانی و برادری کردند. بالاترین فرصت، خدمت به مردم است که خداوند آن را در فروردین به ما داد. تلاش‌ها و چنین وحدت و حمایت و ایستادگی کم نظیر بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هنگام وقوع سیلاب خدمات دولت متوقف نشد و ما هرگز نشنیدیم که برق، آب، گاز و ارتباطات قطع شده باشد و هیچگونه مشکلی از نظر بیماری‌ها نداشتیم، افزود: مردم از خدمات هلال احمر و نیروهای مسلح راضی بودند. مردم و روستایی ها خودشان اولین قدم‌ها را برای کمک در سیلاب برداشتند. یکی از شبهایی که خیلی برای ما سخت بود شنیدن این بود که اهواز محاصره سیلاب می شود؛ اهواز برای ما مهم است، مرکز استان است با جمعیتی بزرگ. همه غم ما در هشت سال دفاع مقدس بخاطر از دست رفتن خرمشهر بود و بهترین و شادترین روز ما هم روز آزادسازی خرمشهر بود.

رئیس جمهور افزود: خوزستان به جان مردم ایران بستگی دارد و خوزستان همیشه مرزداران غیور کشور بودند و همه اعم از فارس، لر و عرب و ... شجاعانه در برابر دشمنان ایستادگی کردند و ایستادگی می‌کنند. برای اینکه برای ما اهواز مهم بود به همین دلیل وزرای کشور و نیرو به خوزستان آمدند. ما فهمیدیم که همه مردم هم آمدند و دفاع کردند. اکنون هم دور اهواز را آب گرفته اما شرایط خطر نیست و به امید خداوند از شرایط مد هم عبور خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مبنای ما باید بر این باشد که ترسالی ادامه دارد چون اگر سال دیگر هم همین مشکل را داشته باشیم کسی بر ما نمی بخشد. در صد سال گذشته حادثه این چنینی که 24 تا 25 استان ما گرفتار سیل شوند، نداشتیم اما تلفات جانی ما حداقلی بود و معلوم است که کار بزرگی صورت گرفته است. از امروز به بعد کار ما سخت تر است چون در خوزستان هوا گرم می‌شود. برآورد خسارت‌ها باید سریعتر انجام شود و سریع هم باید پرداخت کنیم؛ اینکه می‌گویم باید خسارات سریع پرداخت شود می دانم که در چه شرایط سختی از لحاظ درآمد و اداره کشور در دولت هستیم اما اولویت ما موضوع اسکان همه آنهایی است که محل مسکونی‌شان آسیب دیده است. در دیدارهایی هم که با مردم داشتیم آنها از ما درباره پرداخت خسارت‌ها می‌پرسیدند و این حق مردم است و درست هم می گویند، مردم باید بدانند که برنامه ما برای پرداخت خسارت‌ها چیست. 

روحانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که یک نفر به عنوان فرمانده باشد و همه دستگاه‌ها هم پیروی کنند و وزارت کشور برای کار بازسازی و نوسازی و جبران خسارت‌ها انتخاب شدند . کمیته‌هایی هم از جمله کمیته تعیین خسارت، کمیته بازسازی و نوسازی، کمیته اطلاع رسانی، کمیته اجتماعی و بهداشتی، کمیته نظارت و ارزیابی، کمیته بازرسی، کمیته تولید و اشتغال تشکیل شده است. خسارتی که دولت برای وسایل خانه‌های مردم در نظر گرفته تامین کننده نیست و باید همه تلاشمان را به کار بگیریم که به جای پول، اثاث منزل را تهیه کنیم. تولید کنندگان باید به میدان بیایند و بانک ها هم برای پرداخت اقساط با مردم همکاری کنند چون در حال حاضر در شرایط سختی هستند. همچنین نهادهای عمومی غیردولتی هم به صحنه بیایند.

رئیس جمهور با تأکید براینکه باید تاب‌آوری کشور را در برابر حوادث زیاد کنیم، گفت: یکی از وظایف هیئت رسیدگی که از استادان دانشگاه تشکیل شده همین است که بگویند راهکار این تاب آوری چیست. ساخت 21 کیلومتر دژ در کمتر از سه روز برای حفظ اهواز نشان دهنده این است که اگر همه حرکت کنیم و با هم باشیم کارهای بزرگی انجام می دهیم. با وحدت ملی و ایثار و حرکت جهادی وضعیت زندگی مردم بهتر می‌شود. در ابتدای انقلاب 19 سد داشتیم و اکنون 172 سد داریم که این کار بسیار بزرگی است.

وی گفت: لایروبی رودخانه اروند یکی از کارهای مهم ماست. در سفر به عراق با دولت این کشور درباره این مسئله به توافق رسیدیم. لایروبی اروند کمک کننده است چون می تواند همه سیلاب را به دریا ببرد. همچنین راه آهن خوزستان به بصره از طریق شلمچه مورد توافق دو کشور بوده که تحول بزرگی است.

انتهای پیام 

captcha