علم در عصر ظهور مبتنی بر قرآن و آموزه‌های دینی است
کد خبر: 3805280
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

علم در عصر ظهور مبتنی بر قرآن و آموزه‌های دینی است

گروه معارف - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری گفت: علم در عصر ظهور بر پایه قرآن و آموزه‌های دینی توسعه می‌یابد و در سایه حکومت حضرت مهدی(عج)، در مسیری قرار خواهد گرفت که سعادت دنیوی و اخروی بشر را رقم بزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رئیسی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مبنای اساسی تشکیل جامعه اسلامی و به دنبال آن، تمدن اسلامی، شناخت خداوند و خدامحوری و بندگی حضرت حق است که این شناخت و بندگی یقیناً تضمین‌کننده حیات مطلوب دنیوی نیز خواهد بود.
وی با برشمردن شرایط تحقق این مبنا، تصریح کرد: مبنای مذکور به سرانجام نمی‌رسد مگر اینکه نظام حاکمیتی اسلامی از درک عمیق حقایق هستی برخوردار باشد و به فرزانگی و کمال و نیز به حکمت راستین دست یابد.
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: حرکت مسلمانان در سایه قرآن و عترت که همانا اسلام راستین است، شرط اصلی اقتدار و تعالی آنان در تمام شئون مادی و معنوی است.

تمدن اسلامی در چارچوب قرآن و عترت شکل می‌گیرد
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سعادت همه‌جانبه جامعه اسلامی در پرتو تمدن اسلامی شکل می‌گیرد، افزود: این تمدن تنها و تنها در چارچوب آموزه‌های قرآن و سنت نبوی و هدایت و راهنمایی معصومان تحقق می‌پذیرد.
وی با اشاره به سخن رهبری در خصوص تمدن اسلامی، بیان کرد: این تمدن قاعدتاً در برگیرنده جوانب مختلف زندگی بشر در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است و به فرموده رهبری، تمدنی است که انسان را به لحاظ مادی و معنوی به کمال رشد هم‌‎جهت با هدف آفرینش، نائل می‌کند.
این کارشناس دینی در استان با اشاره به ویژگی‌‍‌های تمدن اسلامی، گفت: این تمدن دارای قانون جامع و همه‌گیر است که پاسخ‌گوی همه نیازهای مادی، فردی و اجتماعی بشر باشد و همه انسان‌ها با همه مذاهب را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آموزه‌های قرآن دارای جامعیت است، بیان کرد: قرآن قانونی جهانی و جاودان است و بنابراین توان مدیریت و هدایت تمام انسان‌های جهان را در همه برهه‌های زمانی، داراست.
این مدرس حوزه و دانشگاه در استان تأکید کرد: رسیدن جامعه اسلامی به تمدن اسلامی تنها در پرتو باور و ایمان به تمام ابعاد ریز و درشت اسلام، از جمله بُعد حاکمیت و سیاست، صورت عملی می‌یابد.
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: برای نائل شدن به تمدن اسلامی، سبک زندگی بشری باید بر محور خردورزی و عقلانیت پایه‌ریزی شود و اگر بن‌مایه فرزانگی و عقلانیت بر اعمال انسان حاکم شود، در واقع سنگ بنای مدینه فاضله اسلامی گذاشته شده است.

مجاهدت علمی برای رسیدن به تمدن اسلامی
وی از مجاهدت علمی به عنوان رکن اساسی برای قرارگیری در مسیر تمدن‌سازی نام برد و اضافه کرد: تمدن اسلامی نیاز به چراغ راه دارد چرا که فردای بدون علم تاریک است و تلاش مجاهدانه تمام اهالی علم و فضیلت در راه علم و معنویت موجبات گسترش تمدن اسلامی را فراهم می‌کند.
حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر تبیین واژه «مجاهدت»، بیان کرد: این واژه استراتژیک بدان معناست که طریق کسب علم و اخلاق نباید به آهستگی پیموده شود بلکه جدیت و تلاش لازمه موفقیت در طی مسیر است، همچنان‌که خداوند در آیات 69 و 52 سور مبارکه عنکبوت و فرقان بر این مهم صحه گذاشته است.
وی با بیان اینکه علم بدون مزین بودن به اخلاق ارزشی نزد خداوند ندارد، افزود: علم و اخلاق دو بال یک پرنده‌اند که نبود هر کدامشان پرواز به سمت رشد و تعالی را مختل و ناممکن می‌کند و به بیان رهبری، انسان همان گونه که به آب و غذا نیاز دارد، محتاج اخلاق و معنویت هم هست و اسلام دین اخلاق است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تصریح کرد: در کنار این نکات کلیدی باید تأکید کرد که حاکمیت مکتب سیاسی اسلام که گام مهمی به سمت تحقق تمدن اسلامی است، باید بر پایه مردم‌سالاری و دخیل دانستن رأی و نظر مردم باشد، ضمن اینکه بهره‌گیری از اندیشه و آراء صاحب‌نظران و بیگانه‌ستیزی از مشخصه‌های دیگر این نظام سیاسی هستند.

اهداف تمدن اسلامی
حجت‌الاسلام رئیسی در تشریح اهداف دستیابی به تمدن اسلامی، گفت: رفاه عادلانه برای مسلمین، آسایش و امنیت روحی و اقتصادی از مهم‌ترین این اهدافند که در سایه عدالت و عدالت‌ورزی تحقق می‌یابند همان هدفی که به فرموده خداوند در آیه 25 سوره مبارکه حدید، غایت نهایی انبیاء الهی نیز بوده است.
وی علم‌آموزی و فرهنگ‌پروری را یکی دیگر از شرایط لازم برای رسیدن به تمدن اسلامی و اهداف آن برشمرد و بیان کرد: همه صاحبان علم و نظر باید در راه علم و فرهنگ مجاهدت به خرج دهند و تا فرا رسیدن عصر ظهور، بر پیشروی علم بیفزایند.

عصر ظهور، عصر علم و دانایی
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه عصر ظهور گاهاً با عنوان «علم و دانایی» تعبیر می‌شود، گفت: همان گونه که با ظهور حضرت ولی عصر(عج) ظلم و بی‌عدالتی جای خود را به دوستی و عدالت می‌دهد، علم و خردورزی نیز جایگزین جهل و نادانی می‌شود.
وی با نقل احادیثی از ائمه اطهار(ع)، تأکید کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) داریم که تمام علم را 27 حرف می‌دانند و بشر تا عصر ظهور، تنها به دو حرف آن دست یافته اما امام زمان(عج) 25 حرف باقیمانده را برای بشر تشریح می‌کند، پس به تعبیری با ظهور ایشان، بشر جهش علمی 12 برابری را به یکباره تجربه خواهد کرد.
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: امام باقر(ع) نیز در حدیثی بر این نکته تأکید دارند که با قیام مهدی موعود(عج)، خداوند دست محبت خود را بر سر بندگانش می‌گذارد و تفسیر این کلام این است که بشر در سایه تعلیمات و هدایت امام عصر(عج) روشن‌فکر، بلندهمت، و دارای بینش و بصیرت و کمال می‌شود.
وی تأکید کرد: در عصر ظهور امام زمان(عج) مردم به چنان بینش و فرزانگی دست می‌یابند که در مسائل مختلف زندگی دنیوی اعم از مسائل اداره خانواده، تربیت فرزند، همسرداری، زندگی اجتماعی و ... به شاخص‌های مدینه فاضله دست می‌یابند.

ماهیت علم در عصر ظهور چیست؟
حجت‌الاسلام رئیسی با طرح این پرسش که منظور از علم در زمان ظهور امام عصر(عج) چه نوع علمی است، تصریح کرد: به باور برخی علما، علم در عصر ظهور ادامه علم و فناوری امروز است که شاخه‌های جدید آن آشکار می‌شود و برخی دیگر معتقدند که علم در آن زمان، از سنخ و گونه دیگری است.
وی ادامه داد: نظریه میانه‌ای هم وجود دارد که می‌گوید بر خلاف جهت‌گیری امروزِ علم به سمت مادیات و بندگی بشر، علم در عصر ظهور به سمت بندگی خداوند و در جهت نیل به سمت غایت نهایی آفرینش، یعنی معرفت و عبودیت حضرت حق حرکت می‌کند.
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: در عصر ظهور تمام علوم، اعم از علوم تجربی، کشاورزی، فناوری و ... بر پایه قرآن و آموزه‌های دینی توسعه می‌یابد و در سایه حکومت حضرت مهدی(عج)، در مسیری قرار خواهد گرفت که سعادت دنیوی و اخروی بشر را رقم بزند.
وی با بیان اینکه در عصر ظهور علم راکد و ایستا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: گرچه در این زمان تمام 27 حرف علم آشکار می‌شود اما آموزش و علم‌آموزی همچنان ادامه دارد و هر کسی بنا به همت و تلاش و خود از علم عصر ظهور بهره‌مند خواهد شد.
انتهای پیام

captcha