نخستین همایش بین‌المللی «فقه گردشگردی» در تبریز برگزار می‌شود
کد خبر: 3805293
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰

نخستین همایش بین‌المللی «فقه گردشگردی» در تبریز برگزار می‌شود

گروه معارف- رئیس جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز، گفت: نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگردی با حضور نخبگان و گردشگران بیش از ۵۰ ملیت جهان، در تبریز برگزار می‌شود.

نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگردی در تبریز برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مهدی بخت‌آور، رئیس جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز، عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران، گفت: نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگردی با حضور نخبگان و گردشگران بیش از ۵۰ ملیت جهان، چهار و پنجم اردیبهشت‌ماه جاری در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۸ شهر تبریز به عنوان مقصد گردشگری جهان اسلام انتخاب شده بود و مقرر بود «همایش بین‌المللی فقه گردشگری» با نگاه به گردشگردی اسلامی در تبریز برگزار شود.

حجت‌الاسلام بخت‌آور افزود: با حمایت نماینده ولی فقیه در استان قدم‌های اولیه در رابطه با برگزاری همایش برداشته شد و طی ۹ الی ۱۰ ماه برنامه‌ریزی‌ها و جلسات لازم برای برگزاری این همایش انجام شد.

وی با بیان این‌که بحث گردشگری اسلامی در ابعاد دینی، حقوقی و تاریخی و همچنین پیامدهای گردشگری اسلامی و حلال در این همایش مورد بررسی علمی قرار می‌گیرد، افزود: شهر تبریز نیز به عنوان یک قطب گردشگری اسلامی مهم در کشور و در سطح بین الملل معرفی می‌شود.

حجت‌الاسلام بخت‌آور با اشاره به این‌که شورای سیاست‌گذاری همایش تاکنون سه جلسه در محضر نماینده ولی فقیه در استان برگزار کرده است، گفت: چندین پیش نشست نیز در تبریز، مشهد، اصفهان و گرگان برگزار شد تا دغدغه و انگیزه بین محققان و علاقه‌مندان ایجاد کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه واحد تبریز خاطرنشان کرد: حاصل این پیش نشست‌ها، ارسال حدود ۲۵۰ مقاله از محققان ایرانی و غیرایرانی به دبیرخانه همایش بود.

وی با بیان این‌که برگزاری چنین همایشی، بدیع و نو بوده و مقالات ارائه شده در آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: این همایش با حضور ۳۰۰ محقق داخلی و خارجی از ۵۰ ملیت مختلف جهان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام بخت‌آور در ادامه به سابقه فرهنگی و تاریخی تبریز اشاره کرد و گفت: ۷۰۰ سال پیش پژوهشگران و علم‌آموزان بسیاری از سطح جهان در ربع رشیدی مشغول تحصیل بودند، این موضوع بیانگر سابقه علمی و ارزشمند تبریز بوده و همایش فقه گردشگری نیز گامی جدید و تاثیرگذار است که در این دیار کهن برگزار می‌شود.

رئیس همایش بین ‌لمللی فقه گردشگری، گفت: علاوه بر محققان برجسته ملی و بین المللی، مقاماتی چون مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور، سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه و همچنین رییس جامعه المصطفی العالمیه و رییس حوزه‌های علمیه کشور نیز در این همایش حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

captcha