حضور زنان در مدیریت آموزش عالی باید بیشتر شود/ تخصیص 30 درصد پست‌های اجرایی به زنان
کد خبر: 3805541
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
معصومه ابتکار بیان کرد:

حضور زنان در مدیریت آموزش عالی باید بیشتر شود/ تخصیص 30 درصد پست‌های اجرایی به زنان

گروه جامعه - معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در آیین اختتامیه دومین جشنواره زن و علم گفت: انتظار داریم حضور موفق زنان در حزوه اجرایی وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور که از انگشتان یک دست هم کمتر است، بیشتر شود تا افق روشنی را برای جوانان ترسیم کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) امروز دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

معصومه ابتکار در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه شخصیت جهانی پرفسور مریم میرزاخانی نقشی در تراز جهانی است، گفت: نقش این شخصیت در علم و فناوری اگرچه ارتباطی به جنسیت او ندارد، اما باعث شده است درصدد این باشیم تا نقش زنان در حوزه علم و فناوری را در سطح ملی و در سطح جهانی به همگان معرفی کنیم. با این کار استعداد فوق‌العاده دختران و زنان را به نمایش می‌گذاریم.

وی ادامه داد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهار شاخص تحولات حوزه زنان را بررسی کردیم. بر این اساس مشخص شد پیشرفت‌ها غیر قابل تصور بوده است و قله این پیشرفت‌ها در حوزه دانش و علم و به طور کلی آموزش عالی بوده است.

ابتکار افزود: امروز حدود یک چهارم زنان ایران تحصیلات دانشگاهی دارند، نیمی از دانشجویان کشور را دختران تشکیل داده‌اند و ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی ما زنان هستند. زنان ما با وجود سختی‌ها و مشکلات و محدودیت‌ها این پیشرفت‌ها را در همه عرصه‌ها کسب کرده‌اند.

اختصاص ۳۰ درصد پست‌های اجرایی به زنان
 
وی گفت: در مجموعه آموزش عالی تحولات خوبی را شاهد بوده‌ایم، اما انتظار داریم در مدیریت آموزش عالی حضور خانم‌ها را بیشتر ببینیم. همان‌طور که رئیس جمهور تاکید کرده‌اند ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی دولت در اختیار خانم‌ها قرار بگیرد، انتظار داریم در وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور که از انگشتان یک دست هم کمتر است، حضور مدیران موفق در آموزش عالی را بیشتر ببینیم تا افق روشنی را برای جوانان ترسیم کنند.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین در این مراسم و طی سخنانی اظهار کرد: بخش نخبگانی در درجه نخست خود را در نهاد دانشگاه و اجتماع علمی تعریف می‌کند. نهادی که بیش از هر نهاد دیگری محتاج کسب اقتدار و سرمایه اجتماعی است و به اتکای همین سرمایه اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: جشنواره زن و علم رخدادی ملی است و می‌کوشد با معرفی زنانی که صاحب دستاوردی هستند، توانمندی‌های زنان را که نویددهنده امید و غرور ملی است، معرفی کرده، چراکه اینان با تلاش و سخت‌کوشی توانسته‌اند جایگاه ممتازی در علم و فناوری کسب کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: مریم میرزاخانی به طور قطع یکی از شخصیت‌های علمی فاخر کشور است که می‌تواند انگیزه مضاعفی برای نقش‌آفرینی بیشتر برای قشر در کشور باشد. بر همین اساس و با همکاری نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزاری جشنواره ملی زن و علم از سال ۹۶ کلید خورد و امروز دومین دوره آن برگزار می‌شود.
 
کسب گرید علمی پژوهشی جشنواره زن و علم
 
وی افزود: در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت علوم و نهاد معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، جایزه مریم میرزاخانی عنوان برگزاری این جشنواره انتخاب شد و در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت علوم و حوزه فرهنگی معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری قرار گرفت و مقرر شد به منظور مشارکت هر چه بیشتر جامعه زنان، برگزیدگان آثار علمی پژوهشی در سه رده سنی و در شش گروه تقدیر شوند. بر همین اساس، بیش از ۵۰۰ فرم ثبت اثر در این جشنواره و از ۳۰ استان کشور ثبت شد و در نهایت، ۴۱۶ فرم به مرحله داوری راه یافت.

غفاری گفت: بیش از ۷۷ درصد شرکت‌کنندگان زیر ۴۰ سال بودند و شاهد رشد دو برابری شرکت‌کنندگان این جشنواره نسبت به دوره قبل آن بودیم که امروز از ۱۸ برگزیده که حائز رتبه شده‌اند تقدیر می‌شود. خوشبختانه این جشنواره در دوره دوم خود موفق به کسب درجه علمی پژوهشی شده است.

در ادامه این مراسم نیز محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، با ارائه سخنانی و با تأکید بر نقش زنان در حوزه علم و فناوری کشور، اظهار کرد: نقش زنان در این حوزه مشخص و شناخته شده است. یکی از اتهاماتی که در آغاز انقلاب به ما زده می‌شد این بود که انقلاب اسلامی می‌خواهد زنان را در خانه بنشاند و بر همین اساس نقش زنان کمرنگ می‌شود، اما امروز بیش از ۴۵ درصد دانشجویان ما در دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند و این‌ها پابه‌پای مردان و بعضاً موفق‌تر عمل می‌کنند. نقش آن‌ها در این عرصه بسیار هماهنگ و یکپارچه است.

وی افزود: هیئت جذب دانشگاه تهران که شرایط سخت‌گیرانه‌ای هم دارد، تعداد زیادی از زنان را جذب کرده است. در حوزه مدیریت در دانشگاه تهران هم امروز حضور و نقش زنان بی‌سابقه است. امروز رئیس دانشکده زن و مدیران گروه زیادی از میان زنان داریم. پیش‌بینی ما این است تعداد زنانی که مسئولیت اجرایی و مدیریتی در دانشکده‌ها و گروه‌ها خواهند گرفت بیشتر می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: انقلاب اسلامی امروز از یک ظرفیت ارزشمند بهره می‌گیرد و امیدواریم این بهره‌مندی روز به روز بیشتر شود.

انتهای پیام
captcha