حفظ قرآن به زبان اشاره؛ روشی نوین برای آموزش به نونهالان و بانوان بی‌سواد
کد خبر: 3805600
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
در نشست تخصصی ایکنا کردستان مطرح شد؛

حفظ قرآن به زبان اشاره؛ روشی نوین برای آموزش به نونهالان و بانوان بی‌سواد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در دوره تخصصی حفظ قرآن به زبان اشاره به مربیان قرآن آموزش داده می‌شود که چگونه به زبان اشاره و با مفهوم کودکانه در قالب شعر، قصه و بازی، تجوید سطح یک قرآن را آموزش دهند؛ روشی بسیار نوین و جذاب که برای معلمان آموزش ابتدایی نواحی یک و دو سنندج برگزار شد.

روشی نوین برای آموزش قرآن به نونهالان و بانوان بی‌سواد/ علم قرآنی را به روز کنیمآیه به آیه قرآن راهگشا و مشکل‌گشای انسان از مشکلات زندگی است و انس و الفت با این کتاب آسمانی می‌تواند انسان را از غم و آسیبهای دنیوی در امان نگه‌ دارد. پدران و مادران ما به جهت اینکه آموزه‌های دینی را به خوبی درک کرده‌اند هیچ‌گاه به راحتی دچار انحراف نمی‌شوند و اگر می‌بینیم امروزه برخی آسیب‌های اجتماعی در جامعه رو به افزایش است، نشان می‌دهد که در مقطعی غفلت کرده‌ایم؛ لذا باید فرهنگ قرآنی را بار دیگر در جامعه احیا و نهادینه کرد و همواره آیه 36 سوره زمر که می‌فرماید: «أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ؛ آيا خدا كفايت‏ كننده بنده‌اش نيست و [كافران] تو را از آنها كه غير اويند مى‌ترسانند و هر كه را خدا گمراه گرداند برايش راهبرى نيست!» سرمشق زندگی هر انسانی قرار گیرد.
از آنجا که هیچگاه برای یادگیری قرآن دیر نیست؛ لذا باید در هر سنی که باشیم با روی آوردن به قرآن خود را از گرفتاری‌های زندگی در امان داریم. در هر سن و موقعیتی می‌توان به حفظ قرآن روی آورد. البته در کودکی ذهن برای فراگیری معلومات آمادگی بیشتری دارد و باید آن را بهترین زمان حفظ قرآن به شمار آورد و این فرموده پیامبر اکرم(ص) را نباید هیچگاه فراموش کرد که: «آموختن در کودکی چون نقشی است که بر سنگ حک شده باشد؛ و آن که در بزرگسالی می‌آموزد چون کسی است که بر آب می‌نویسد»؛ لذا باید از همان اول در مهد‌های کودک و پیش دبستانی کار کنیم تا روح کودک با قرآن عجین شود و قطعاً چنین فردی در ادامه زندگی بیمه قرآن خواهد بود.
مؤسسه قرآنی «روضة‌الرضوان سالکان» یکی از مؤسسات قرآنی استان بوده که با ابداع روش‌های جدید و کلاس‌های مختلف زمینه جذب خردسالان و بزرگسالان را به فعالیت‌های قرآنی فراهم آورده است.
خبرگزاری ایکنا با دعوت از مدیر مؤسسه، مربی و یکی از قرآن‌آموزان این مؤسسه مصاحبه‌ای را با آنان داشته که در ادامه متن می‌خوانیم.
روشی نوین برای آموزش قرآن به نونهالان و بانوان بی‌سواد/ علم قرآنی را به روز کنیم

معصومه دوستی، مدیر مؤسسه قرآنی روضة‌الرضوان سالکان سنندج در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، گفت:  از سال 91 با جواز موقت به اسم جامعة‌القرآن سنندج مشغول به کار بودم و از سال 92 با تغییر نام به روضة‌الرضوان سالکان مشغول به فعالیت‌های قرآنی هستیم.

وی افزود: در این مؤسسه قرآنی فعالیت شاخص ما دوره‌های تربیت مربی پیش دبستانی قرآن بوده که از سال 82 با همکاری مؤسسات دیگر برگزار می‌شود. هفت هزار شاگرد در این دوره شرکت کرده و شعر، قصه، نقاشی، تفسیر نقاشی و رنگ با مضامین قرآنی و آموزش تخصصی قرآن را آموزش دیدند.

آموزش قرآن با زبان اشاره 
دوستی بیان کرد: در این دوره تخصصی ما به مربیان قرآن آموزش می‌دهیم که چگونه بتوانند به زبان اشاره و با مفهوم کودکان در قالب شعر، قصه و بازی، تجوید سطح یک قرآن را آموزش بدهند که یک روش بسیار نوین و جذاب است و این دوره‌ها را برای معلمان آموزش ابتدایی نواحی یک و دو سنندج برگزار کردیم.
وی با اشاره به برگزاری همایش استانی قرآن در سال 95 برای معلمان ابتدایی آموزش و پرورش گفت: سال 96 نیز در قالب همایش دیگر با حضور یکی از اساتید برجسته قرآنی روش مهندسی قرآن را به مربیان قرآن آموزش دادیم.
مدیر مؤسسه قرآنی روضة‌الرضوان سالکان اعلام کرد: دوره‌های آموزش سفالگری با تفسیر نقاشی و رنگ با مضامین قرآنی به کودکان، آموزش قرآن به زبان اشاره به نونهالان یکی دیگر از آموزش‌های قرآنی بوده است.

آموزش قرآن از سنین کودکی
وی با بیان اینکه آموزش قرآن از سنین کودکی جوابگویی بیشتری دارد، گفت: آموزش قرآن در سنین کودکی با دیگر سنین از تفاوت‌هایی زیادی برخوردار است که به روش‌های مختلف شعر، قصه و اشاره صورت می‌گیرد و تمام این روش‌ها برای آموزش قرآن به کودکان بسیار مؤثر است.
دوستی با اشاره به روش اشاره قرآن بیان کرد: ابتدا به زبان قصه حروف الفبا را از طریق خواندن و شنیدن به کودکان آموزش می‌دهیم، سپس ترکیبات صامت، مصوت، کلمه‌سازی، تمام قواعد سطح یک در قالب قصه آموزش داده می‌شود.
وی با اعلام اینکه این دوره توسط مؤسسه روضة‌الرضوان سالکان در استان‌های کرمانشاه و همدان نیز برای آموزش و پرورش برگزار شده است، بیان کرد: کتاب‌های این روش آموزشی از مؤسسه «ضریح آفتاب مشهد» خریداری می‌شود که مضمون کتاب سرشار از نقاشی‌های متنوع و کاربردی است.

آموزش قرآن با زبان اشاره برای بانوان بی‌سواد
مدیر مؤسسه قرآن روضةالرضوان سالکان افزود: این روش را برای بانوان بی‌سواد مطلق نیز آموزش می‌دهیم که مورد استقبال قرار گرفته و زمینه حفظ قرآن را در آنان فراهم آورده است.
وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآن نیازمند حمایت بیشتر برای گسترش فعالیت هایشان هستند، عنوان کرد: من تاکنون با توجه به فعالیت‌های خوب و مؤثری که در استان انجام داده‌ام از سوی هیچ ارگانی حمایت نشده‌ام. فقط تبلیغات اسلامی آن هم طرح‌هایی که خود سازمان به ما اعلام کند.

کمبود منابع آموزشی
دوستی با اعلام اینکه منابع آموزشی ما بسیار کم است، بیان کرد: آموزش قرآن در حال حاضر به همان روش‌های سنتی برگزار می‌شود که برای جوابگویی به نیازهای امروزی قرآن‌آموزان باید علم قرآنی را به روز کنیم تا جوانان با رغبت در کلاس حضور داشته باشند.

جذابیت بازی‌های کودکانه
فرشته معینی‌نژاد، از مربیان مؤسسه که کار آموزش قرآن به روش اشاره را انجام می‌دهد؛ در ادامه این گفتگو با بیان اینکه آموزش قرآن به روش اشاره برای کودکان جذابیت بالایی دارد، افزود: آموزش قرآن به روش اشاره به دلیل حرکات دست، جذابیت بازی‌های کودکانه را دارد.

روش اشاره حفظ قرآن؛ روشی نوین و جذاب برای نونهالانوی در خصوص محتوای مفاهیم آموزش قرآن به روش اشاره، بیان کرد: در سنین کودکی حجم آموخته‌ها از کم آغاز می‌شود براین اساس در روش آموزش قرآن به سبک اشاره که مختص سنین 4 تا 6 سال است، بیشتر آیات موضوعی قرآن آموزش داده می‌شود.
معینی‌نژاد افزود: باید توجه کرد که دوره اشاره مختص کودکان چهار سال به بالا است که در این دوره مفاهیم قرآن به همراه داستان و بازی به صورت اشاره با دست به کودکان آموزش داده می‌شود.

آموزش قرآن با استفاده از قدرت بینایی
وی بیان کرد: به دلیل اینکه کودکان در این سن خواندن نیاموخته‌اند، جهت آموزش قرآن از قدرت بینایی آنها استفاده می‌شود که این امر باعث می‌شود تا آموزش‌ها در حافظه کودکان و خردسالان ثبت شود، آموزش و حفظ قرآن به روش اشاره باعث تقویت حافظه دیداری کودکان می‌شود تا بتوانند در مرحله حفظ ترتیبی قرآن موفق باشند.
این مربی قرآن ادامه داد: ۷۵ درصد آموزش‌هایی که آنها فرا می‌گیرند از طریق قدرت بینایی است، که ما از این قدرت کمک می‌گیریم و توسط زبان اشاره مفاهیم قرآن را به آنها می‌آموزیم، زبان اشاره قرآن با زبان ناشنوایان کاملاً متفاوت است.
وی با بیان اینکه ارائه داستان‌های قرآنی در شکل‌گیری مناسب شخصیت کودکان بسیار مؤثر است، اظهار کرد: والدین کودکان از این روش بسیار استقبال می‌کنند و بعد از آشنایی با نحوه آموزش از فضای موسسه با میل و رغبت از آموزش‌های آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

 آینده درخشان کودکان
این مربی قرآن تأکید کرد: والدین باید توجه کنند که فقط با قرآن می‌توان فرزندان خود را واکسینه کنند و فقط قرآن می‌تواند در مقابل خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، حفظ کند، اگر کودکان در این جمع قرار گیرند و دوستان قرآنی داشته باشند، می‌توان آینده درخشانی برای آنها پیش‌بینی کرد.
وی با اشاره به بیان یکی از خاطرات خود از دوران آموزش روش اشاره قرآن گفت: مادر یکی از قرآن‌آموزان زمانی که ما پیشنهاد ثبت‌نام در این کلاس را به او دادیم، مخالفت کرد و با میل و رغبت زیاد فرزند خود را در سایر کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کرد و فرزندش به دلیل عدم رغبت چندین کلاس را تغییر داد تا اینکه خودش روزی سر کلاس آموزش قرآن به روش اشاره حاضر شد و مادرش را مجبور به ثبت نامش در این کلاس کرد.
معینی‌نژاد ادامه داد: انتخاب زندگی قرآنی تأثیرات بالایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد و فردی که مربی قرآن است به دلیل اینکه خود را در محضر قرآن می‌بیند، بیشتر مراقب اعمال خود هستند.
وی گفت: من پیش از اینکه به این مؤسسه مراجعه کنم قصد داشتم که آرایشگر شوم، اما آشنایی با خانم دوستی مبنایی برای قرار گرفتن من در مسیر قرآن شد و منی که اصلاً قرآن را نمی‌توانستم بخوانم الان تبدیل به یک مربی قرآن شده‌ام که هر ماه دوره پیش دبستانی را به صورت فشرده و هفتگی برای مربیان و نونهالان برگزار می‌کنم.
این مربی قرآن یادآور شد: نور و خیر و برکت قرآن بر زندگی من می‌تابد و زندگیم را تحت تأثیر می‌گذارد که هیچگاه باور نمی‌کنم و حتی فکر کردن به آن برای من محال است. قرآن در جایی به داد من رسید که من در حال ناامیدی و افسردگی بودم اما امروزه به برکت قرآن همه آنچه را می‌خواهم دارم.

دوستی عمیق با قرآن
اسرا ورمقانی، یکی از قرآن‌آموزان این مؤسسه و از جودوکاران شهر سنندج در ادامه گفتگو با ایکنا افزود: روش اشاره آموزش قرآن و قصه‌ها و داستان‌های قرآنی زمینه‌ای برای حضور من در این مؤسسه شد.

روش اشاره حفظ قرآن؛ روشی نوین و جذاب برای نونهالان

وی با اشاره به اینکه من در حال حاضر دوستی عمیقی با قرآن پیدا کرده‌ام، افزود: قرآن زمینه موفقیت من در تمام بخش‌های زندگیم شده است من در حال حاضر در پرونده خود مقام پنجم کشوری، ششم غرب کشور و دوم استانی را دارم و در گروه تئاتر نیز موفقیت‌هایی در سایه قرآن کسب کرده‌ام.
ورمقانی با اشاره به اینکه در گذشته در کلاس‌‌های قرآنی شرکت کرده ولی زیاد راغب به ادامه نشدم، افزود: تنوع کلاس‌های این مؤسسه با مضامین قرآن زمینه حضور من و ادامه راهم در وادی قرآن شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر پنج نفر از دوستانم را نیز تشویق به حضور در این کلاس‌های قرآنی کرده‌ام و در تلاشم تا سایر همکلاسی‌هایم را نیز تشویق به حضور در این کلاس‌ها کنم.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۶:۴۲
0
0
بسیار عالی
captcha