استعداد‌سوزی با روش‌های غیراصولی حفظ قرآن
کد خبر: 3805726
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

استعداد‌سوزی با روش‌های غیراصولی حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد قرآن و دانشجوی دکترای فیزیک با اشاره به آموزش سطحی و غیراصولی به قرآن‌آموزان گفت: نگرانی استادان و نخبگان قرآنی این است که افزایش روش‌های غیراصولی در حفظ قرآن کریم سبب استعداد‌سوزی می‌شود.

دنبال حافظان زودهنگام ولی با کیفیت پایین نباشیم

به گزارش ایکنا از آذربایجان شرقی، رسول آزمایش در سه دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و 14 دوره رقابت‌های قرآنی سازمان اوقاف، معتبرترین مسابقات قرآنی کشور، به‌ عنوان نماینده استان آذربایجان‌شرقی حضور داشته و در هشت دوره حائز رتبه شده و همین امر این حافظ کل قرآن را به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل کرده است.
کسب عناوین اول، دوم و سوم در حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل، رتبه اول حفظ ۲۰ جزء دانشجویان کشوری وزارت علوم و مسابقات ملی دانشجویان، رتبه دوم حفظ کل دانشجویان کشوری وزارت علوم و مسابقات ملی دانشجویان از جمله موفقیت‌های وی به‌ شمار می‌رود.
او از چهار سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده و 10 سالگی حافظ کل قرآن شده و هم‌اکنون دانشجوی دکترای فیزیک است. به همین بهانه با وی همکلام شدیم تا از تجربه‌های قرآنی و زندگی به سبک قرآنی سخن بگوید.
وی صحبت‌های خود را از زمان کودکی آغاز کرد و گفت: مرحوم پدرم و مادرم خیلی دوست داشتند که قاری قرآن شوم. به همین منظور از چهار سالگی و با نظارت استاد میلانی شروع به حفظ کردم. بعد از اینکه جلسات استاد میلانی تعطیل شد، در مهد قرآن استان از سوی استاد وظیفه شعاع حفظ قرآن را ادامه دادم و در سال ۷۹ حافظ کل قرآن شدم.

خانواه‌ام مشوق اصلی‌ام بودند
خانواه‌ام مشوق اصلی‌ام بودند و خواهر بزرگم یکی از استادان قرآنی در تبریز است و می‌توانم بگویم که خواهرم استاد اصلی من بود. وقتی نمی‌دانستم در کدام زمینه قرآنی قدم بگذارم، خواهرم با راهنمایی‌ها و آموزش‌های خوب نقش بسزایی ایفا کرد.
وی با اشاره به اینکه دوره حفظ قرآن او با کلاس‌های درس و مدرسه همزمان بود، گفت: در دوره مدرسه نه می‌توانستم از درس بگذرم و نه از حفظ قرآن و با مدیریت بهتر زمان و داشتن تفریحات کودکانه توانستم موفق شوم، ولی اولویتم حفظ قرآن بود. خانواده، معلمان و استادان دانشگاه نیز همیشه حامی من بوده و باعث تقویت بار علمی من شده‌اند.
آزمایش ادامه داد: علاوه بر این، خوشنویسی یکی از هنرهایی بود که دوست داشتم یاد بگیرم و آشنایی با استاد «یونس نصیری» یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های زندگی من بود و آن را تا درجه ممتاز ادامه دادم. سال ۸۱ برای ورود به مسابقات قرآنی زیر نظر استاد «محمدصادق زارعان» به‌ صورت حرفه‌ای یادگیری فن قرائت را آغاز کردم.

حضور در مسابقات بین‌المللی 
وی در مسابقات بین‌المللی مصر، عربستان و امارات نیز به‌ عنوان نماینده جمهوری اسلامی حضور داشته است. در مسابقات مصر رتبه دوم را کسب کرد و در مسابقات عربستان با وجود اینکه به‌ عنوان قاری ممتاز معرفی شده بود، او را حائز رتبه اعلام نکردند.
سفر به کشورهای عراق، امارات، سوریه و لبنان برای اجرای برنامه قرآنی و تبلیغ دینی در کارنامه فعالیت‌های قرآنی وی به چشم می‌خورد. آن چنان که می‌گوید: سفرهای تبلیغی و قرآنی یکی از فعالیت‌های حافظان کل قرآن کریم است و باید گفت که استقبال از این برنامه‌ها بین اهل تشیع در کشورهای مسلمان بیشتر است و برادران اهل سنت نیز در برنامه قرآنی شرکت ‌می‌کنند.

ایران جزو کشورهای یکه‌تاز در فن قرائت 
این حافظ کل قرآن در ادامه در مورد فن قرائت قاریان ایرانی در مجامع بین‌المللی گفت: از لحاظ فنی و کیفی جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای یکه‌تاز در عرصه فن قرائت است و شرکت‌کنندگان ایرانی را در مسابقات بین‌المللی به‌ عنوان چهره‌های حرفه‌ای می‌شناسند.
یکی از ویژگی‌های حفظ «رسول آزمایش» حفظ با معنا هست؛ یعنی حفظ با تسلط بر مفاهیم قرآن کریم. وی در کلاس‌های تفسیر استاد رادبین در مهد قرآن شرکت کرده و با معارف قرآنی انس گرفته و بعد از آن نیز تدبر در سیره ائمه را پیگیری کرده است.
وی می گوید: بعد از توفیق الهی و عنایت اهل بیت عطش مضاعفی برای تدبر و فراگیری اصول و فنون قرائت در وجودم ایجاد شده بود.
آزمایش در پاسخ به این سؤال که دوره طلایی یک حافظ قرآن چه زمانی است؟ اظهار کرد: دوره طلایی از دو دیدگاه مورد بحث قرار می‌گیرد؛ اول از نظر حفظ قرآن کریم و دوم از نظر فنون قرائت. حافظ کل قرآن نباید  کبر و غرور داشته باشد. زمانی که حافظ قرآن با رعایت فنون قرائت، قرآن کریم را حفظ می‌کند تأثیرخودش را در مخاطب می گذارد. هرچه تثبیت و مرور بیشتر باشد، انس با قرآن بیشتر می‌شود. البته فلسفه حفظ قرآن این است که افراد بیشتر با قرآن مأنوس باشند.
وی در ادامه یکی از دغدغه‌های قرآنی خود را آموزش سطحی و غیراصولی به قرآن‌آموزان بیان کرد و گفت: در حال حاضر از لحاظ کمی کلاس‌های قرآنی روز به روز پیشرفت می‌کند و استادان زیادی در زمینه آموزش و تدریس قرآن هستند، ولی نگرانی استادان و نخبگان قرآنی این است که افزایش روش‌های غیراصولی در حفظ قرآن کریم سبب استعداد‌سوزی می‌شود.

دنبال حافظان با کیفیت پایین نباشیم
ترمیم حفظ نادرست خیلی سخت‌تر از حفظ جدید است. امیدواریم افراد فعال در این زمینه با روش‌های اصولی به این کار اقدام کنند و به دنبال حافظانی با کیفیت پایین نباشیم.

رسول آزمایش در پایان سرمایه و اندوخته خود از حفظ قرآن کریم را پیوستگی قرآن و اهل بیت(ع) اعلام کرد و گفت: در طی این مدت ایمان آوردم به اینکه قرآن و عترت به همدیگر پیوسته هستند. هیچ کدام بدون دیگری کامل نیست و این موضوع در حد اعلا در قلبم حک شده است و هر روز برای کسب معارف اهل بیت(ع) عطش زیادی دارم.
این فعال قرآنی حفظ قرآن کریم را منت الهی دانست و افزود: نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها به این منت الهی اهمیت دهند، زیرا قرآن یک واکسیناسیون روحی است. قرآن پناهگاه محکمی در برابر آسیب‌های روحی و اخلاقی در جامعه است و طبق فرمایش امام رضا(ع) اهل بیت شرط پناهگاه و شرط توحید واقعی هستند و همه سعی کنند به اهل بیت متوسل شوند.

انتهای پیام

captcha