به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین نصرتالله آیتی در جمع طلاب و فضلای مجتمع آموزش عالی شهیده بنت الهدی وابسته به المصطفی اظهار کرد: شبهات مهدویت را در تقسیمبندی کلی میتوان در دو دسته شبهات دور و شبهات عصر معاصر تعریف نمود که وهابیت دامن میزند. «شیخ مفید»، «سیدمرتضی»، «شیخ طوسی» و... در کتابها و رسالههای خویش پاسخهای دقیقی به شبهات مهدویت مطرح کردند.
وی ضمن اشاره به برخی از شبهات معاصر، مسجد جمکران را از موضوعات مطرح در شبکههای اجتماعی دانست و اظهار کرد: در قضیه تأسیس مسجد مقدس جمکران، از «حسنبن مصلح جمکرانی» نقل شده است: من خواب بودم که ناگهان درب منزل زده شد و...»، که در این میان، برای بسیاری از افراد مشتبه شده است که حسنبن مصلح جمکرانی گفته است: من خواب دیدم! و ایشان همه این موارد را در خواب دیده است! قدیمیترین کتابهای تاریخی، داستان تأسیس مسجد جمکران را به درستی نقل کردهاند.
سخنران این نشست با بیان این که جمکران به پایگاه بزرگی برای گردهمآیی منتظران ظهور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: این امر سبب شده است دشمنان چشم دیدن بزرگترین پایگاه نشر معارف مهدویت و اجتماع منتظران را نداشته باشند. هر مکانی که یاد امام زمان(عج) در آن صورت گرفته، قلبها به ذات اقدس الهی وصل شود، به محلی برای نزول فرشتگان تبدیل خواهد شد.
آیتی، ضمن اشاره به فلسفه عریضهنویسی، با بیان این که چاه جمکران هیچ فرقی با چاههای دیگر ندارد، ابراز کرد: همان گونه که خداوند متعال در عین اطلاع از نیازها و تقاضای مخلوقات خویش، برای ایجاد حس حضور و ارتباط قویتر، بر توجه به دعا و راز و نیاز سفارش نموده است، در روایات اسلامی نیز ضمن اهتمام به عریضهنویسی، آدابی برای آن ذکر کردهاند.
وی، به موارد دیگری از شبهات مطرح، درباره موضوع مهدویت اشاره و خاطرنشان کرد: فراگیری ظلم و جور، از ویژگیهای آخرالزمان به شمار میرود؛ در روایات اسلامی تأکید شده است که ظهور صاحبالزمان(عج) در بستر فراگیری ظلم و جور صورت خواهد گرفت؛ از این رو، نباید این ویژگی را شرط ظهور تلقی کرد؛ با توجه به این که ظلم و جور هیچ حد و سقف مشخصی ندارد، نمیتواند شرط ظهور قرار گیرد.
این پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: همان گونه که وجود ظلم در جامعه اسلامی سبب غیبت امام دوازدهم شد، از نظر عقلی امکان ندارد عاملی که سبب غیبت و مانع حضور امام(عج) میشود، شرط ظهور در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: آنچه در روایات اسلامی مهم شمرده میشود، رویدادهایی است که در بستر ظلم رخ میدهد؛ در این بستر، عده ای در برابر ظلم ایستادگی نموده، جامعه صالحان را تشکیل میدهند و حضرت حجت(عج) با اعتماد به آنها، ظهور و حکومت عدل جهانی را تأسیس میفرمایند.
آیتی با تأکید بر این که مردم باید ضمن شناخت مسیر درست و نادرست، با میل و انتخاب خویش، راه را از بیراهه بشناسند، اظهار کرد: آموزههای روایی را باید در سایهسار آموزههای دینی و دیگر روایات اسلامی فهم کرد.
وی به روایتی از امام صادق(ع) درباره قیام «زید» اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) ضمن تأیید قیام عمویشان، زید، ویژگیهایی همچون عالم بودن، صادق بودن و دعوت به حق و راه اهلبیت(علیهمالسلام) و... را برای آن بیان فرمودهاند.
این پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: از سوی دیگر، این امام همام در حدیثی دیگر، ضمن تأیید قیام «یمانی»، از مردم آخرالزمان درخواست یاری ایشان را مطرح میکنند؛ این موضوعات در کنار هم نشان میدهد امام صادق(ع) در روایت طاغوت بودن حکومتهای دوران غیبت، بر اهمیت شاخصههای مدعو و دعوت تأکید می کنند، زیرا طاغوت دیگران را دعوت به خود نماید.
وی به شبهات مطرح درباره تولد امام مهدی(عج) نیز اشاره کرد و افزود: روایات مطرح درباره تولد امام زمان(عج) را میتوان به چند دسته تقسیم نمود؛ دستهای از این روایات مربوط به کسانی است که امام حسن عسکری(ع)، فرزند خویش را به آنها نشان دادند و بدین وسیله، راویان صاحبالزمان(عج) را ملاقات کردند.
آیتی تصریح کرد: دسته دیگری از روایات، ناظر به معرفی امام زمان(عج) از زبان امام حسن عسکری(ع) و مرقومات ایشان و دسته زیادی نیز مربوط به گزارش افرادی است که در دوران غیبت، خدمت امام زمان(عج) رسیدهاند.
انتهای پیام