ضرورت برجسته کردن جایگاه نخبگان اجتماعی/ رسانه در معرفی سلبریتی‌ها تغییر رویکرد دهد
کد خبر: 3805728
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
تندگویان تصریح کرد:

ضرورت برجسته کردن جایگاه نخبگان اجتماعی/ رسانه در معرفی سلبریتی‌ها تغییر رویکرد دهد

گروه جامعه ــ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن تشریح اقدامات جوانان برای مردم مناطق سیل‌زده، خواستار تغییر رویکردها در برجسته کردن سلبریتی‌ها به ویژه در رسانه شد و گفت: برای نخبگان اجتماعی باید جایگاه ویژه‌ای قائل باشیم.

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح نحوه کمک‌رسانی جوانان عضو تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان به سیل‌زدگان پرداخت و گفت: از سال گذشته پیش‌بینی‌های متعددی برای برگزاری هفته جوان انجام و مقرر شد که بخش زیادی از این برنامه‌ها تا ماه مبارک رمضان در کشور برگزار شود که حدود 9 هزار برنامه می‌شد.

وی با اشاره به وقوع سیل‌ در کشور و دستور وزیر ورزش و جوانان در مورد خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان، گفت: بر همین اساس، رویکرد برنامه‌های هفته جوان تغییر کرد و برنامه‌های این هفته با محوریت کمک به مردم سیل‌زده همراه با شور و نشاط جوانان برگزار‌ شد.

تندگویان افزود: مدیران کل جوانان وزارت ورزش و جوانان به استان‌های سیل‌زده اعزام شدند و پس از بررسی شرایط استان‌ها، گزارش‌های عملیاتی و نیازهای استان‌ها را مشخص کردند. سپس جلسه هماهنگی با هلال احمر استان تهران را برگزار کردیم تا بتوانیم در جمع‌آوری کمک‌ها و اعزام جوانان به توافق برسیم. هلال احمر نیز اعلام کرد که در استان تهران برای بسته‌بندی و ارسال کمک‌های مردمی نیاز به نیرو دارد؛ بدین جهت هماهنگی‌های لازم را برای حضور روزانه 100 نفر از جوانان عضو تشکل‌های جوانان برای کمک به هلال احمر سازماندهی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های هفته جوان تا ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت، گفت: در ادامه کمک‌رسانی‌ها به مردم سیل‌زده نیز نیازهای هر استان پایش شد و مدیرکل‌های معاونت جوانان در استان در مقام مسئول خدمت‌رسانی استان‌های آسیب‌دیده مشخص شده‌اند. در همه استان‌ها نیز از نیروهای جوان داوطلب ثبت‌نام کرده‌ایم، اما اعزام‌ها براساس تخصص‌های مورد نیاز هر استان انجام می‌شود. البته از آغاز وقوع سیل در کشور تمام تشکل‌های جوانان در مناطق سیل‌زده حضور دارند و فعالیت می‌کنند. بخش قابل توجهی از خدمات ارائه‌شده در شهر شیراز از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شد، اما با توجه به اینکه استان‌های سیل‌زده به نیروهای عادی فعلاً نیازی ندارند، جوانان متخصص براساس نیاز هر استان به استان‌های سیل‌زده اعزام می‌شوند.

اعزام جوانان متخصص به استان‌های سیل‌زده 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه منابع را ساماندهی می‌کنیم تا اتلاف وقت و نیرو نشود، گفت: برخی استان‌ها به تخصص‌های خاصی مثل نیروی برق‌کار، آهنگر، نجار، مهندس ساختمان و ... نیاز دارند که نیروهای مورد نیاز استان‌ها از بین نیروهای جوان ثبت‌نامی اعزام می‌شوند.

وی ادامه‌ داد: بررسی اقلام ارسالی به خوزستان نشان می‌دهد که در برخی موارد با نقص روبرو هستیم، برای مثال شیرخشک به اندازه کافی به خوزستان ارسال می‌شود، اما شیشه شیرخشک ارسال نشده و مورد نیاز مردم است. در کمک‌های ارسالی چنین نقص‌هایی وجود دارد و بر همین اساس همه نیازهای مردم پایش شده و در جمع‌آوری و تهیه کمک‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

تندگویان از فعالیت آشپزخانه‌های وابسته به تشکل‌های جوانان در مناطق سیل‌زده و ارائه هفت تا هشت هزار پرس غذا بین مردم خبر داد و گفت: دفاتر مشاوره ما نیز در کشور روانشناسان و مددکاران را به صورت گمنام به مناطق سیل‌زده اعزام می‌‌کنند تا در ایجاد آرامش روانی بین مردم مؤثر باشند. البته با توجه به اعزام روانشناس و مددکار از سوی نهادهای مختلف، مقرر شده این گروه‌ها به صورت زمانبندی‌شده به مناطق سیل‌زده اعزام شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که اسکان و خانه‌سازی برای مردم مناطق سیل‌زده هرچه سریع‌تر شکل گیرد و گفت: یک سال از زلزله کرمانشاه می‌گذرد، اما هنوز تکلیف مسکن عده‌ای از مردم مشخص نیست. اکنون برای مناطق سیل‌زده بسیاری از اقلام تأمین شده و اعزام نیرو لازم نیست و فقط نگرانی‌ها از بابت شرایط مسکن و بازگشت مردم به زندگی عادی‌شان است.

مشکل بزرگ کشور؛ فقدان جایگاهی برای نخبگان اجتماعی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه حضور جوانان در کمک به سیل‌زدگان قابل تحسین است، اما چرا نتوانسته‌ایم الگوی مناسبی به بخشی از جوانان ارائه دهیم، به نحوی که سلبریتی‌هایی که گاه پرخطا هستند به الگوی آنها تبدیل شده‌اند؟ گفت: ریشه این مشکل مربوط به چندین دهه قبل و مرتبط با مسائل فرهنگی، آموزشی و مدل نگرش است. باید این مسائل را بسیار قبل‌تر ساماندهی می‌کردیم تا بتوانیم امروز از آن بهره‌برداری کنیم. قائل نبودن جایگاه برای نخبگان اجتماعی از مشکلاتی است که از گذشته در کشور وجود داشته است.

وی ادامه داد: ممکن است جوانی تحصیلات دانشگاهی نداشته و سلبریتی‌ خاصی نیز نباشد، اما در یک استان با ایجاد کارگاه 270 نفر را شاغل کرده‌ است. ارزش این جوان برای ما از هزار دکتر و مهندسی که فار‌غ‌التحصیل شده‌اند اما هنوز از پس شغل خودشان هم برنمی‌آیند بالاتر است. بر همین اساس دو سال است که توجه و تقدیر از نخبگان اجتماعی در وزارتخانه مورد توجه قرار گرفته و در جشنواره‌ها و برنامه‌ها نیز به سمت معرفی شبکه‌های تخصصی نخبگان اجتماعی رفته‌ایم.

تندگویان تصریح کرد: برای چنین افرادی هم جایگاه‌های آموزشی ایجاد کرده‌ایم و هم شبکه‌‌سازی‌های بهره‌برداری از کار و دستاورد به وجود آورده‌ایم و هم در مراسم‌ مختلف از آنها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

لزوم معرفی نخبگان اجتماعی در رسانه‌ها

وی تصریح کرد: جوانان باید ببینند که از چه کسانی تشکر می‌کنیم تا این تغییر فرهنگ به وجود بیاید؛ این کاری زمان‌بر است. در این راستا مسئله اول این است که آموزش و پرورش در مدل آموزش‌ها و دستاوردهای خود تجدیدنظر کند؛ ارائه آموزش‌های صرف علمی به دانش‌آموزان هیچ دردی را دوا نمی‌کند. بچه‌ها باید مهارت‌های اجتماعی و زندگی را بیاموزند تا زمانی که فار‌غ‌التحصیل می‌شوند بتوانند از پس زندگی اجتماعی خود بربیایند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: این تغییر رویکرد از وزارت ورزش و جوانان آغاز شده‌ است، اما نهادهایی همچون صدا و سیما باید در این حوزه به ما کمک کند؛ یعنی به جای اینکه تمام برنامه‌های جشن و مراسم را به سلبریتی‌ها اختصاص دهند و از آنها دعوت کنند، باید نخبگان اجتماعی را به مردم معرفی کنند. در راستای اجرای همین هدف در هفته جوان امسال برنامه‌ای طراحی و در شبکه سه هر شب پخش شد که به معرفی نخبگان اجتماعی و جوانان موفق می‌پرداخت. آنان افرادی بودند که مرکز تولیدی، مرکز پژوهشی، مؤسسه گردشگری و ... تأسیس و اشتغال‌ ایجاد کرده بودند. این اقدام باید  جزو رسالت‌های رسانه‌ها باشد تا نخبگان اجتماعی را به مردم معرفی کنیم.

انتهای پیام 

captcha