اما و اگرهای تحقق اتحادیه واحد مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3805840
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای تحقق اتحادیه واحد مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ سخن گفتن و نوشتن از ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور و تشکیل اتحادیه واحد آن قدر به تکرار افتاده است که انگار دیگر گوشی برای شنیدن و چشمی برای خواندن نیست. تا چه زمانی باید منتظر حرکتی مؤثر و عملی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ماند؟

رؤیای اتحادیه قرآنی واحد کشوری در پیچ و تاب اما و اگرها دست به دست می‌چرخدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ تابستان سال 96 پس از مدت‌ها تلاش برای ادغام دو اتحادیه‌ قرآنی مؤسسات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و سپس تشکیل «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی» با وجود نمایندگانی از دو اتحادیه و دیگر نهاد‌های قرآنی چون سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و ...، بالاخره امر ادغام از استان‌های ایلام و کردستان آغاز شد که در هر استان دو اتحادیه مؤسسات قرآنی فعال بود و سرانجام به ادغام اتحادیه‌های تهران ختم شد.
ادغام در استان‌ها، به امید روزی که اتحادیه واحد کشوری شکل بگیرد، با تشکیل مجمع عمومی و نظارت هیئت‌ ناظر از اتحادیه‌های کشوری و دعوت از مؤسسات قرآنی دارای مجوز از هر دو دستگاه (سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) عملی شد، اما هرچه به مرحله وحدت در اتحادیه‌های کشوری نزدیک می‌شدیم، این امر با کندی رخ می‌داد.
موضوعی که به اذعان حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، طی نشست مدیران عامل اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌ها در نیمه اسفندماه 97 مصوبه قطعی دارد، مصوبه‌ای که با خروجی بیش از 22 جلسه این شورا با ساعت‌ها بحث و تبادل نظر تصویب شده است.
این کوچکترین مطالبه مؤسسات قرآنی‌ای است که به صورت خودجوش به این عرصه پا نهاده‌اند. تشکل‌های قرآنی که اتحادیه‌ها به عنوان نمایندگانی از این مراکز در استان‌ها پیگیر خواسته‌های آنها در استان و کشور و همچنین تأمین اعتبار هرچند اندک برای آنها هستند، اما حال پس از مدت‌ها و شاید تشکیل بیش از 10 جلسه مشترک مدیران‌عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها درباره تحقق وعده‌ها و تشکیل اتحادیه واحد کشوری، هر بار به بهانه جدیدی این موضوع به تعویق می‌افتد.
پس از تشکیل کمیته منتخب مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و پیگیری آنها، سرانجام پس از حدود یک‌سال، جلسه مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری در آذرماه سال 97 کاملاً قانونی و با حضور نزدیک به 290 نفر در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد.
در حالی که ماه‌ها پیش از این جریان، «اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت کشور» خروج خود را از ادغام اعلام کرد، در صورتی که اتحادیه تشکل‌های قرآنی، به عنوان یکی از طرف‌های ادغام، همیشه حاضر و مصوبات جلسات متعدد را امضا کرده بود، اما به دلایلی که بیشتر به نظر می‌آید بر سر جریان وجود اعتبارات و مسائل مالی باشد، تشکیل اتحادیه واحد را زیر سؤال بردند.
با این اوصاف، مجمع عمومی اتحادیه کشوری به منظور شکل‌گیری وحدت در اتحادیه قرآنی کشور در ماه پایانی پاییز تشکیل شد و خروجی این جلسه انتخاب ۱۵ نفر به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و پنج نفر به عنوان علی‌البدل و سه نفر به عنوان اعضای اصلی هیئت بازرسی و دو نفر به عنوان علی‌البدل این هیئت بود؛ افرادی که در میان آنها هشت نفر مدرک تحصیلی دکتری دارند و از چهره‌های برجسته قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، مرتضی طلایی و رحیم قربانی هستند. همچنین، وسعت جغرافیایی از ویژگی‌های دیگر این هیئت مدیره محسوب می‌شود.
بدین ترتیب، تشکیل این اتحادیه آغازی برای یکپارچگی و همدلی بیش از پیش بین مؤسسات قرآنی کشور و زدن مهر پایانی بر دودستگی‌ تشکل‌های قرآنی بود.

توقف فعالیت دو اتحادیه سابق کشوری از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین تعیین کمیته ۱۳ نفره برای بررسی پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری با وجود تصویب کلیات آن، از جمله مطالباتی بود که نمایندگان مؤسسات قرآنی حاضر در مجمع عمومی خواستار آن شدند.
این امر موجب شد که طی همین جلسه مجمع عمومی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور داوطلبانه از فعالیت خود کناره گرفت، اما کماکان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ موضوعی که شورای توسعه به عنوان نهاد بالادستی در آن کوتاهی و یا کم‌کاری کرده است و با اغماض برخورد می‌کند.
پس از تشکیل جلسه هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، رحیم قربانی با اخذ بیشترین آراء به عنوان مدیرعامل و همچنین مرتضی طلایی به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد. حال وظیفه اتحادیه مذکور این بود که با دستان خالی، به دنبال مکانی برای استقرار اتحادیه و پیگیر مطالبات جدی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی باشد. طی فرایند کوتاهی، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور(اتحادیه مدغم) با شماره ثبتی ۴۶۵۹۳ و شناسه ملی ۱۴۰۰۸۱۶۳۱۷۲ در اول اسفندماه ۹۷ به ثبت رسمی رسید.
بنابراین، از جمله وظایف این اتحادیه در سند ثبتی موارد ذیل است: ایفای نقش نمایندگی مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت کشور، ایجاد شبکه ارتباطی و اطلاع‌رسانی مشترک مابین مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی کشور، جذب امکانات و اعتبارات از منابع دولتی و غیردولتی و توزیع عادلانه بین استان‌ها برای بهره‌مندی اتحادیه‌های استانی و مؤسسات قرآنی ـ مردمی و براساس ضوابط آئین‌نامه‌های مصوب، حمایت از حقوق اعضا و ایجاد زمینه‌های لازم برای ارتقای جایگاه صنفی آنها، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف اتحادیه به منظور انسجام اتحاد رویه و هماهنگی در اجرای وظایف، تدوین برنامه‌ها و طرح‌های مناسب برای گسترش مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های قرآنی، بررسی و مطالعه در مسائل و موضوعات مختلف مبتلابه در ساختار قرآنی کشور و توسعه فرهنگ قرآنی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به مراجع ذی‌ربط، ارزیابی فعالیت‌های اتحادیه‌های استانی و ارائه راهکارهای اصلاحی.
هرچند در اولویت نخست این اتحادیه، تشکیل جلسات متعدد با هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و در اختیار گرفتن فهرستی از اموال‌ و دارایی‌ نقدی و غیرنقدی دو اتحادیه بود که این امر از سوی اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور انجام شد، اما عمل به آن از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور هنوز با اما و اگر‌هایی روبروست.
در نتیجه، با وجود مشکلات پیش روی، مؤسسات قرآنی ــ که به معنای واقعی کلمه خودجوش و بدون چشم‌داشت به اعتبارات دولتی در این عرصه فعال‌اند و از سوی دیگر به منظور ادای دین به قرآن و برداشتن گامی در جهت توسعه فرهنگ قرآنی و مهجوریت‌زدایی قرآن در این زمینه گام برداشته‌اند ــ نیازمند توجه مسئولان و همراهی و حمایت بیشتر آنها هستند تا این دوگانگی‌ها پایان یابد و مؤسسات قرآنی بدانند که برای ارائه درخواست‌ها و مطالباتشان به کدام اتحادیه مراجعه کنند، نه اینکه اعتبارات و بودجه‌ها به حساب اتحادیه تشکل‌ها واریز شود و به اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی، که با حضور نمایندگان مؤسسات قرآنی شکل گرفت، توجه اندکی شود؛ در صورتی که یکپارچگی و وحدت در تمام امور کشور خواسته مقام معظم رهبری و مسئولان نظام بوده و هست و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی نیز به دنبال این موضوع هستند.
امید است با توجه به صرف زمان طولانی برای به سرانجام رسیدن اتحادیه واحد کشوری، مسئولان مربوطه به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اهتمام بسیاری ورزند و به خواسته مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، که نمایندگان مؤسسات قرآنی سراسر کشورند، به زودی جامه عمل بپوشاند و حتی اعتبارات و بودجه‌هایی که قرار است به تشکل‌های مردمی اختصاص پیدا کند به اتحادیه مدغم واگذار شود تا عادلانه توزیع شود، نه اینکه شاهد تب و تاب‌های گذشته در زمینه اعتبارات و گاه عدم تخصیص اعتبارات در برخی از استان‌ها بنا بر شفاف‌سازی حمایت‌های معاونت قرآن و عترت در سال 96 باشیم.
هرچند براساس مصوبه جلسه ۴۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اجازه صدور مجوز مؤسسات قرآنی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت مستقل و مجزا واگذار و مقرر شد براساس توافق حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با نظارت حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، آیین‌نامه واحدی به منظور صدور مجوز تهیه شود.

بنابراین، با شروع سال جدید، امیدواریم با برگزاری جلسات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و همچنین همت بالای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حمایت از اتحادیه‌ای واحد در کشور، فعالیت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور متوقف شود. موضوعی که نیازمند نشان دادن اقتدار شورای توسعه در جایگاه بزرگترین نهاد قرآنی، در کنار قدرتش، برای به سرانجام رسیدن این امر است و این نهاد مطالبه‌گر حق تمامی تشکل‌ها باشد و به جای موازی‌کاری‌ها، تمامی ظرفیت‌ها برای ارتقای فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسات قرآنی در سراسر کشور صرف شود و شاهد تشکیل اتحادیه به معنای واقعی برای دفاع از منافع مشترک مؤسسات باشیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha