افزایش جرائم اینترنتی با پایین آمدن سن استفاده از فضای مجازی
کد خبر: 3805898
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

افزایش جرائم اینترنتی با پایین آمدن سن استفاده از فضای مجازی

گروه اجتماعی ــ رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی پایین آمدن سن استفاده از گوشی‌های هوشمند و حضور در شبکه‌های مجازی را برای نوجوانان خطرآفرین خواند و بیان کرد: پایین آمدن سن استفاده از فضای مجازی زمینه بروز جرائم اینترنتی را افزایش می‌دهد.

پایین‌آمدن سن استفاده از تلفن‌های هوشمند خطرآفرین است/ جایگزین‌شدن رمز«پویا» در عملیات‌های بانکی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سرهنگ دوم احسان آنقی، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی، امروز سوم اردیبهشت در نشست خبری گفت: سال 97 سال سختی بود؛ چراکه هر سال افزایش وقوع جرائم را شاهد هستیم اما در سال گذشته 94 درصد وقوعات نسبت به مشابه سال قبلش افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت پلیس فتای استان مرکزی به طور رسمی از سال 90 آغاز شده است، تصریح کرد: از سال 90 تا ابتدای سال 97 حدود یک‌هزار درصد افزایش وقوعات گزارش شده است، در طول سال 97 نیز به این یک‌هزار درصد 94 درصد افزوده شده است.

آنقی اضافه کرد: با تلاش مجموعه پلیس فتا در حوزه کشفیات نیز توفیقات خوبی را شاهد بودیم، در سال 97 بیشترین جرائم سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی و برداشت‌های اینترنتی غیر‌مجاز است که 44 درصد جرائم را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال 96، 222 درصد افزایش در حوزه برداشت‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از وقوع جرائم بانکی راهکارهایی همچون استفاده از رمز یکبار مصرف «OTP» یا «رمز پویا» حساب‌های بانکی پیشنهاد شده است که از خرداد‌ماه سال جاری عملیاتی می‌شود تا از بروز هرگونه سوءاستفاده مالی جلوگیری شود.

سرقت اطلاعات حساب بانکی؛رتبه اول جرائم پلیس فتا
آنقی بیان کرد: سرقت اطلاعات حساب رتبه اول جرائم پلیس فتا را به خود اختصاص داده است و 90 درصد مشکلات این حوزه به مشکلاتی که کاربران در استفاده از امکانات بانک‌ها و انجام تراکنش‌های خود دارند باز می‌گردد. مقصر اصلی در ایجاد مشکلات متوجه کاربران است اما این امر دلیل بر این نیست ما دست روی دست گذارده و اقدامی انجام ندهیم. در این حوزه خدمات بسیاری انجام شده است تا کاربران در امنیت کامل به فعالیت خود رسیدگی کنند، اما کاربران دقت داشته باشند تا اطلاعات حساب خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار ندهند، قطعا با اجرای رمز پویا که جایگزین رمز ایستا می‌شود شاهد کاهش چشمگیری در این حوزه هستیم.

رئیس پلیس فتای استان مرکزی در تشریح رمز یکبار مصرف گفت: این طرح از خرداد‌ماه امسال اجرایی می‌شود، توصیه بنده به مردم این است که از هم اکنون به بانک‌ها جهت غیرفعال کردن رمز ایستا مراجعه کنند و رمز پویا را فعال کنند. بانک‌های فعال موظف هستند نسبت به ارائه رمز یکبار مصرف اقدام کنند، به برخی از بانک‌ها از سال گذشته فرصت داده شده است که طی سه ماه این طرح را اجرا کنند و در برخی از بانک‌ها نیز طرح عملیاتی شده است. تقاضای ما از بانک‌ها این است در صورت عدم راه‌اندازی این سیستم هرچه سریعتر نسبت به این مهم اقدامات لازم را صورت دهند. مردم در نظر داشته باشند اگر بانکی این خدمات را ارائه نمی‌دهد قابل اعتماد نیست و حساب خود را به بانکی که خدمات رمز پویا را ارائه می‌دهد، منتقل کنند.

سرهنگ آنقی ادامه داد: بانک‌ها موظف هستند فرایند تولید رمز یکبار مصرف را خودشان به مشتری ارائه دهند، رمز دوم پویا با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده تولید می‌شود و امکان اینکه کسی آن را حدس زده یا هک کند وجود ندارد. اجرای این طرح موبایل پایه است اما بانک مرکزی در حال تدابیری است که افرادی هم که تلفن همراه در اختیار ندارد از این طرح بهره‌مند شوند.

وی ورود برخی افراد به سایت‌های شرط‌بندی یا قمار و عدم توجه به هشدارهای پلیس را از جمله موارد سوءاستفاده‌های مالی بیان کرد و افزود: بانک‌ها موظف هستند با ارتقای سطح خدمت‌رسانی و امنیت سطح آرامش خاطر کاربران را افزایش دهند. در حوزه بانکداری استانداردهای لازم در سطح بین‌المللی را تا حدودی شاهد هستیم که کامل انجام نمی‌شود لذا همه سازمان‌ها در سطح سازمان خود می‌توانند امنیت نسبی را برقرار کنند.

کلاهبرداری‌های اینترنتی؛ دومین آمار جرائم سایبری
آنقی اضافه کرد: دومین آمار جرائم سایبری به کلاهبرداری‌های اینترنتی اختصاص دارد، خوشبختانه در این حوزه هم اقدامات مؤثری انجام شده است، در این حوزه شاهد از بین رفتن دو سایت کلاهبردی معروف که خرید و فروش کالا در آن انجام می‌شد و بیشترین پرونده‌های ما به این دوسایت تعلق دارد. در سطح کلاهبرداری هم راهکارهایی ارائه شده است؛ لذا افرادی که قصد فعالیت در این بخش را دارند بحث احراز هویت به درستی انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در این بخش اپراتورهای تلفن همراه بی تقصیر نیستند، بسیاری از سیم‌کارت‌هایی که با آنان اقدامات مجرمانه انجام می‌شود، سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان و جعلی بوده و مربوط به افرادی همچون اتباع بیگانه‌ای است که وارد کشور شدند و سیم‌کارت را تهیه کرده و خارج شدند و این سیم‌کارت بدون صاحب در اختیار افراد کلاهبردار قرار گرفته است و اقدامات مجرمانه با آن انجام می‌شود، پیشنهاد ما به اپراتورها و رده‌های مربوطه این است که سیم‌کارت‌های بی‌نام را مسدود و غیرفعال کنند.

وی رتبه سوم جرائم در سطح استان را هتک حیثیت عنوان کرد و افزود: این بخش 13 درصد از جرائم را به خود اختصاص می‌دهد که خوشبختانه در این بخش با اطلاع‌رسانی پلیس و رسانه شاهد کاهش جرائم هستیم. در این حوزه نیز پرداختن به مباحث اخلاقی، اعتقادات دینی و مذهبی باعث کاهش آمار شده است.

آنقی پایین آمدن سن استفاده از گوشی‌های هوشمند و حضور در شبکه‌های مجازی را برای نوجوانان خطرآفرین خواند و بیان کرد: پایین آمدن سن استفاده از فضای مجازی زمینه بروز جرائم اینترنتی را افزایش می‌دهد.

پلیس فتای استان مرکزی؛ حائز رتبه اول کشور
وی در خصوص حوزه کشف جرائم سایبری نیز گفت: در این حوزه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است تا بدین‌جا که پلیس فتای استان رتبه اول کشور را برای چندمین سال متوالی به خود اختصاص داده است. درصد کشف به وقوع کشور در حوزه جرائم فضای مجازی 70 درصد است که این آمار در استان مرکزی به 109 درصد کشف می‌رسد و در واقع از سطح میانگین کشف کشوری 39 درصد بالاتر هستیم.

آنقی ادامه داد: با توجه به شاخص‌های در نظر‌گرفته شده استان مرکزی در حوزه جرائم سایبری رتبه 13 را به خود اختصاص داده است که این رتبه با در نظر گرفتن جمعیت و موقعیت جغرافیایی لحاظ شده است، انتظار ما رتبه 18 یا 19 بود و کسب رتبه سیزدهم به این معناست که وقوع با در نظر گرفتن شاخص‌ها در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر است. مجموعه پلیس جرائمی که بیشتری آسیب را به مردم می‌رساند شناسایی کرده و برای آنان راهکاری در رستای پیشگیری ارائه می‌دهد.

آنقی در خصوص شرکت‌های فعال شبکه‌ای نیز گفت: شرکت‌هایی که به صورت شبکه‌ای فعالیت دارند مجور لازم را از سازمان صنعت، معدن تجارت و دیگر دستگاه‌ها که در این حوزه مسئولیت دارند دریافت می‌کنند اما برخی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در ظاهر شبکه‌ای هستند اما در باطن به صورت هرمی فعالیت دارند که از فعالیت آنان جلوگیری می‌شود.

وی در خصوص پرونده کانال کلانتر مرکزی هم گفت: این کانال بیش از یکسال فعالیت داشت و شکایت‌هایی از سوی افراد مختلف به پلیس فتا واصل شد ما نیز پرونده را برابر قانون تشکیل داده و بررسی‌های لازم در این باره صورت گرفته است، با همکاری خیلی از افراد همچون خبرنگاران و ... تحقیقات انجام شد و برخی افراد که با ادمین کانال در ارتباط بودند شناسایی شدند. برخی افراد نیز با دستور قضایی احضار شدند و تجهیزات توقیف شد که پس از شناسایی پرونده قضایی کامل و تحویل دادسرا شده است.

سرهنگ آنقی اضافه کرد: در گروه‌ها و کانال‌ها مطالبی درج می‌شود که صحت ندارد، ما هیچ فردی را دستگیر نکرده و تمام اقدامات توسط پلیس فتای استان انجام شده است و اینکه بعضا می‌گویند از پلیس فتای تهران بزرگ یا دیگر استان‌ها استفاده شده است نیز صحت ندارد. پرونده باز است و روند قانونی خود را طی می‌کند لذا بهتر است عجله نکرده و اجازه دهیم پرونده روند قانونی خود را طی کند.

نحوه مراجعه به پلیس فتا
وی درباره نحوه مراجعه به پلیس فتا در صورت داشتن مزاحم‌های فضای مجازی نیز اظهار کرد: راحت‌ترین راه این است که مراجعه حضوری به پلیس فتا داشته باشند و جرم اتفاق افتاده را همراه با مستندات ارائه دهند، پس از آن پرونده تشکیل شده و رسیدگی می‌شود. دومین راه سایت پلیس فتا است که می‌توانند از طریق گزارش مردمی نسبت به شکایت خود اقدام کنند، راه دیگر این است که به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با ارائه مستندات شکایت خود را تنظیم کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پلیس فتا در حوزه پیشگیری نیز ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی انجام داده است، تصریح کرد: ما به تمامی مدارس برنامه داده و در تمامی آنان برنامه‌ای در خصوص آشنایی آنان با خطرات فضای مجازی برگزار می‌شود. مهم‌تر از افراد والدین هستند که باید در این مورد ورود جدی پیدا کنند، قبل از اینکه فرزند در حوزه فضای مجازی وارد شود باید خودشان نسبت به خطرات این فضا آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند از فرزند خود محافظت کنند. جدای از برنامه‌های در دستور کار ویژه مدارس پلیس فتا آمادگی دارد اگر مدرسه‌ای تقاضای اجرای برنامه‌ای داشت کارشناسان خود را اعزام کند. متأسفانه هنوز قبح جرائم فضای مجازی برای والدین جا نیفتاده است که با اجرای خدمات فرهنگی می‌توان قبح جرائم را در راستای پیشگری از جرائم تبیین کرد.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی در پایان با اشاره به فیلترینگ تلگرام گفت: فیلترینگ تلگرام جزو وظایف پلیس نیست، تلگرام هیچ تفاهم نامه‌ای با مسئولان کشوری امضا نکرده است و اگر هم تفاهم نامه ای وجود داشته باشد قطعا اجرایی نمی‌کنند.

انتهای پیام

captcha