استفاده از تجربیات گذشتگان حاوی درس‌ها و پیام‌هایی برای آیندگان است
کد خبر: 3805981
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹

استفاده از تجربیات گذشتگان حاوی درس‌ها و پیام‌هایی برای آیندگان است

گروه اجتماعی- فرماندار سنندج گفت: گذشتگان صاحب تجربیاتی بودند که باید از آن استفاده کرد چراکه این تجربیات حاوی درس‌ها و پیام‌هایی برای آیندگان است.

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدابراهیم زارعی، فرماندار سنندج در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک که امروز، سوم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات مجتمع ایثار سنندج برگزار شد، با اشاره به وقوع سیل در پلدختر اظهار کرد: در حادثه وقوع سیل راه و پلی که از عهد ساسانیان ساخته شده بود، دچار هیچ مشکلی نشد چراکه در گذشته به بحث مدیریت و حکمرانی آب توجه ویژه‌ای می شد.
وی با اشاره به اینکه زاگرس از گذشته جزو نقاط حاصلخیز کشور بوده و هست، افزود: در گذشته وقوع سیل هیچگاه به مردم آسیب زیادی نمی‌رساند چراکه مردم هیچگاه خانه‌های خود را در بستر و حریم رودخانه‌ها بنا نمی‌کردند.
فرماندار سنندج بیان کرد: سیستم آبیاری در گذشته مورد توجه همگان بوده است و سیستم آبیاری که در شهر شوش به عنوان باستانی‌ترین شهرهای کشور، مورد توجه بوده بسیار مدرن و کاربردی بوده است.
وی با تأکید براینکه ما باید به سیستم آبیاری براساس تاریخ نگاه ویژه ای داشته باشیم، عنوان کرد: با دقت در آثار گذشتگان می‌بینیم که در ساخت تخت جمشید به بحث سیل و ... توجه ویژه ای شده که با وجود سیل های متعدد هیچگاه آسیبی بر آن وارد نکرده است.
زارعی اعلام کرد: ایران باستان با وجود کوهستانی بودن از نعمت آب کمی برخوردار بود اما به دلیل مدیریت و حکمرانی خوبی که در بحث آب داشتند، از بهترین سیستم آبیاری برخوردار بودند.
وی با اشاره به وجود سد در دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان در ایران عنوان کرد: در ساخت این سدها چنان دقتی صورت گرفته که آن را تاب‌دار و آبشاری درست می‌کردند تا از تبخیر آب جلوگیری کنند.
زارعی افزود: در گذشته دو گروه مهندسی معماری و مهندسی استخراج آب از زیر زمین را به عنوان مهندس می‌شناختند چراکه اهمیت آب را از گذشته به طور صحیح درک کرده بودند.
وی ادامه داد: در زمان آل بویه سدهایی ساخته بودند که زیر آنها از سرب بود تا از بین رفتن آب جلوگیری کنند که همه این امور برای ما درس‌ها و پیام‌هایی دارد.
فرماندار سنندج افزود: در ایران باستان آنقدر برای آب احترام قائل بودند که الهه آب داشتند و آب را نه به معنای پرستش بلکه تکریم می‌کردند و نمونه این معبد آب در معبد آناهیتا نیز وجود دارد.
وی با اشاره به وجود میرآب در گذشته، اعلام کرد: انتخاب میرآب در گذشته از انتخاب حکمران و والی مناطق اهمیت بیشتری داشت و میرآب را به افراد خیلی ماهر و با تجربه می‌دادند.
زارعی در پایان یادآور شد: گذشتگان صاحب تجربیاتی بودند که باید از آن استفاده کنند چراکه استفاده از این تجربیات راهکاری برای رفع مشکلات امروزی جامعه است.
انتهای پیام

captcha