زندگی اجتماعی و فرهنگ‌ها را در مدارس تدریس كنیم
کد خبر: 3805988
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

زندگی اجتماعی و فرهنگ‌ها را در مدارس تدریس كنیم

گروه اجتماعی ـ رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه زندگی اجتماعی از مدرسه آغاز می‌شود و نباید فكر كنیم كه مدارس تنها جای درس دادن دروسی مانند ریاضی، فیزیك و شیمی است، گفت: باید زندگی اجتماعی و فرهنگ‌های مختلف در مدارس تدریس شوند.

زندگی اجتماعی و فرهنگ‌ها را در مدارس تدریس كنیم

به گزارش ایكنا از فارس، علی بهادر، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، 3 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با تأكید بر اینكه تمام ادارات و نهادها وظیفه دارند برای تأمین سلامت مردم مشاركت كنند، گفت: منابع انسانی مهم‌ترین مسئله در هر كشوری است و اصولاً برای داشتن یك زندگی خوب داشتن دو مشخصه آرامش و سلامت ضروری است.
وی با یادآوری اینكه شعار امسال ما پوشش همگانی بهداشت و سلامت است، افزود: در كشور ما پوشش همگانی سلامت تأمین شده است و در بسیاری از مكان‌ها در مراكز بهداشتی، مراقبت‌های بهداشتی و اولیه ارائه می‌شود.
بهادر با بیان اینكه دنیا از مرحله بیماری‌های عفونی عبور كرده است، گفت: منشأ بیماری‌هایی غیر واگیر كه اكنون دامن‌گیر جوامع شهری است، بیشتر به تغذیه بازمی‌گردد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز اظهار كرد: ما مدارس كوچكی داریم كه فرزندان ما نمی‌توانند در آنجا به راحتی ورزش و بازی كنند و تحرك داشته باشند لذا بهترین كاری كه باید روی آن صحه گذاشت و اصرار كرد، وجود پارك‌های بزرگ در شهرهاست.
وی با تأكید بر اینكه هر شهری باید به اندازه سرانه جمعیتش پارك‌هایی داشته باشد كه مردم بتوانند از آن استفاده كنند، گفت: یكی از مشكلاتی كه در جوامع شهری مواجه هستیم این است كه مردم معمولاً در منازل خود خیلی آفتاب نمی‌بینند و این منشأ برخی از بیماری‌ها می‌شود به همین دلیل است كه وجود پارك‌های بزرگ در سطح شهرها ضروری است.
بهادر اظهار كرد: متأسفانه امروز مشاهده می‌كنیم كه كوه‌های اطراف شهر توسط بسیاری از ارگان‌ها گرفته شده است و اجازه نمی‌دهند مردم به آنجا بروند در صورتی كه این‌ها باید به پارك تبدیل شده تا مردم بتوانند برای تأمین سلامت خود به آنجا مراجعه كنند.
وی، نقش كشاورزان را برای كاهش سموم موجود در میوه‌ها و مواد غذایی یادآور شد و گفت: علاوه بر این‌ها كارخانجات ما نیز باید سلامت‌محور باشند زیرا اگر پیشگیری نكنیم هر روز به تعداد بیماران در بیمارستان‌ها افزوده می‌شود.
بهادر با یادآوری اهمیت نقش مدرسه در زندگی انسان گفت: زندگی اجتماعی از مدرسه آغاز می‌شود و نباید فكر كنیم كه مدارس تنها جای درس دادن دروسی مانند ریاضی، فیزیك و شیمی است، بلكه باید زندگی اجتماعی و فرهنگ‌های مختلف در مدارس تدریس شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با انتقاد از عدم فرهنگ حفاظت از محیط زیست گفت: اگر به 30 كیلومتری فاصله اطراف شهرها نگاه می‌كنیم مانند این است كه مزرعه پلاستیك كاشته‌ایم لذا باید این مسائل را در مدارس آموزش دهیم تا بدانند كه حفاظت از محیط زیست و تأمین سلامت مهم است.
وی با تأكید بر اینكه باید بهداشت و سلامت در مدارس تدریس شود، گفت: آموزش و پرورش، صنایع و معادن، جهاد كشاورزی و تمام ادارات باید در بحث تأمین سلامت مشاركت داشته باشند تا بتوانیم محیط سالم و خوبی داشته باشیم.
بهادر ادامه داد: همچنین شهرداری‌ها باید پارك‌های بزرگ و مكان‌هایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری آماده كنند تا مردم بتوانند در این مكان‌ها ورزش كنند زیرا این‌ها باعث می‌شود هزینه‌های درمان در كشورمان كاهش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در ادامه سخنان خود به انتشار اخباری مبنی بر خوردن ملخ در مناطق جنوبی استان فارس اشاره كرد و گفت: ملخ مرده نباید خورده شود البته ملخ هم ارزش غذایی چندانی ندارند.
وی با تأكید بر اینكه ملخ آفت است و باید با آن مبارزه كرد تا از بین بروند وگرنه با تهدید غذایی و كمبود مواد غذایی مواجه خواهیم شد، گفت: مردم به شدت از از خوردن ملخ در جاهایی كه سمپاشی شده است، پرهیز كنند.
بهادر با ذكر این نكته كه ما متولی خرید و فروش ملخ نیستیم، گفت: ما هشدارهای لازم را در این باره ارائه كرده‌ایم ولی باز هم می‌گوییم باید با این آفت مبارزه كنیم و خوردن ملخ هم مبارزه با آن نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در ادامه به بحث سلامت روان اشاره كرد و گفت: سلامت روان یك موضوع پیچیده‌تر از سلامت كلی است زیرا در سلامت مؤلفه‌های مختلفی دخیل است كه بیشتر به خارج از حیطه اختیارات ما باز می‌گردد.
وی افزود:‌ در بحث تأمین سلامت روان بسیاری از موارد رفاهی، اجتماعی و حقوقی مردم دست وزارت بهداشت نیست كه بتواند ورودی داشته باشد لذا ما تنها می‌توانیم آموزش‌هایی در بحث سلامت روان ارائه دهیم ولی نمی‌توانیم زمینه‌های آن را مهیا كنیم.
انتهای پیام

captcha