تأثیر انواع رسانه‌ها بر سبک زندگی
کد خبر: 3806027
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۳
یک فعال رسانه‌ای تبیین کرد:

تأثیر انواع رسانه‌ها بر سبک زندگی

گروه اجتماعی ــ رسانه تا حدود زیادی در شکل‌گیری نظام فکری و به تبع آن سبک زندگی افراد مؤثر است و مهم‌ترین اثری که یک رسانه بر سبک زندگی مردم می‌گذارد فردگرایی است که باعث می‌شود انسان از ارتباط بین خانواده و جامعه به فردگرایی سوق پیدا کند.

رسول قاسمی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به تأثیر انواع رسانه‌ها بر سبک زندگی اظهار کرد: رسانه در انواع خود تا حدودی زیادی در شکل‌گیری نظام فکری و به تبع آن سبک زندگی افراد مؤثر است؛ مهم‌ترین اثری که یک رسانه بر سبک زندگی مردم می‌گذارد ایندویژوالیسم یا فردگرایی است که باعث می‌شود انسان از ارتباط بین خانواده و جامعه به فردگرایی سوق پیدا کند.
وی افزود: میان افراد، انواع رسانه‌ها و گوشی‌های هوشمند توانسته سهم بیشتری از تأثیر به سبک زندگی را از آن خود کند، گوشی‌های هوشمند باعث شده تا افراد احساس کنند با نداشتن آن خلأ بزرگی در زندگی‌شان وجود دارد.
قاسمی اظهار کرد: با یک مقایسه ساده زندگی قبل و بعد از پیدایش تلفن‌های هوشمند می‌توان میزان تعامل خود با اطرافیان از جمله همسر، فرزندان، پدر و مادر را سنجید. جالب است بدانید طبق آخرین آمار میانگین گفت‌وگوی بین زوجین در ایران 17 دقیقه شده است.
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات گفت: با یک سؤال ساده از دارندگان تلفن‌های همراه هوشمند که صبح بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از اینکه حتی به کارهای زیستی خود برسند آیا تلفن‌های خود را چک می‌کنند یا خیر می‌توان به میزان نفوذ و قدرت تسخیر این رسانه بر شکل‌گیری نظام فکری افراد پی‌برد.
وی افزود: بنابراین رسانه که زمانی جنبه ارتباطی داشت و در حد نیاز مطرح بود امروز تبدیل به یک خواسته شده و والدین را با انتظارات جدید فرزندانشان مواجه کرده است.
قاسمی اظهار کرد: یک نتیجه‌گیری از مطالب در پیش اظهار شده می‌توان داشت و آن اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم رسانه‌ها در دوران کنونی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم شده‌اند و این رسانه‌ها هستند که اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می‌کنند و اگر چگونگی فکر کردن را به ما یاد ندهند اینکه به چیزی فکر کنیم را به ما القا می‌کنند.
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در پایان گفت: در چنین هیاهوی رسانه‌ای عدم مدیریت فردی روی میزان و زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت باعث می‌شود که روند زندگی و تعاملات بین فردی و روابط عاطفی و احساسی در فضای واقعی خانواده با مشکل مواجه شود.
انتهای پیام

captcha