نگاهی به آرای شش‌گانه مشروعیت حکومت
کد خبر: 3806121
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

نگاهی به آرای شش‌گانه مشروعیت حکومت

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام کاویانی با بیان آرای شش‌گانه در خصوص عوامل مشروعیت حکومت، گفت: حکومت را می‌توان سازمانی منظم با اهدافی خاص دانست که سعی در تطبیق رفتار مردم با آن اهداف را دارد و مشروعیت حکومت یعنی قانونی بودن آن.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ جلسه بصیرت‌افزایی «آرای شش‌گانه در خصوص مبانی کسب مشروعیت حکومت» با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه فاطمة‌الزهرا(س) خفر استان فارس، سوم اردیبهشت‌ماه در این حوزه علمیه برگزار شد.
حجت‌الاسلام کاویانی، استاد حوزه و دانشگاه در این جلسه بیان کرد: حکومت را می‌توان سازمانی منظم با اهدافی خاص دانست که سعی در تطبیق رفتار مردم با آن اهداف را دارد و مشروعیت حکومت یعنی قانونی بودن آن.
وی با طرح این موضوع که حکومت یک ضرورت است یا انتخاب، بیان کرد: حکومت امری ضروری است؛ بنا به فرموده حضرت امیرالمؤنین(ع) برای جلوگیری از هرج و مرج، حاکم ظالم بهتر از حاکم نداشتن است.
کاویانی با بیان اینکه قوام حکومت به حاکم و مردم بستگی دارد، گفت: آرای شش‌گانه در خصوص عوامل مشروعیت حکومت عبارت است از 1) حکومت طرف قرارداد مردم قرار گیرد، 2) حکومت طبق خواست مردم باشد، 3) خود مردم از عملکرد حکومت راضی باشند، 4) حکومت در مسیر تأمین عدالت حرکت کند، 5) حکومت، اخلاق‌مدار باشد و 6) مشروعیت تابع نصب الهی است یعنی از طرف خداوند منصوب شده باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آرای سه‌گانه اول بر مبنای آرای مردم است و دموکراسی نامیده می‌شود و این آراء کاری به خالق و اهداف او ندارند و حکومت خدا بر مردم درست است، حکومت مردم بر مردم درست نیست.
وی با اشاره به مبانی نظریه ششم بیان کرد: خالق بودن خداوند به معنی مالکیت خداوند و در نتیجه ربوبیت هم هست و حکم فقط از خداست و قانون‌گذار واقعی خداوند است.
کاویانی در پایان با توجه به جهان‌بینی توحیدی گفت: اصل حاکمیت از خداوند است(ولایت الله)، سپس نوبت به ولایت نبوت می‌رسد و در امتداد نبوت، ولایت امامت را داریم و ولایت فقیه نیز در امتداد امامت قرار دارد.
فاطمه افزری
انتهای پیام
captcha