دانشگاه‌ها به تولید ‌علم و ثروت اهتمام ورزند
کد خبر: 3806178
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

دانشگاه‌ها به تولید ‌علم و ثروت اهتمام ورزند

گروه اجتماعی ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأكید بر اهمیت توجه به رسالت دانشگاه گفت: دانشگاه باید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد نسبت به تولید علم و ثروت اقدام کند.

به گزارش ایكنا از فارس، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عصر دیروز، 3 اردیبهشت‌‌ماه در مراسم آغاز ساخت نیروگاه خورشیدی 20 مگاواتی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه باید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد نسبت به تولید علم و ثروت اقدام کند.
وی با بینا اینكه بسیاری از فعالیت‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود می‌تواند تأثیرات جهانی داشته باشد، افزود: اگر سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها صورت گیرد نه تنها صنعت از این سرمایه‌گذاری منفعت پیدا می‌کند بلکه دانشگاه نیز از نظر مالی بهره‌مند می‌شود.
غلامی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌ها توانسته‌اند در تأمین منابع مالی خود اقداماتی انجام دهند؛ این رویکردی است که وزارت علوم برای تأمین منابع مالی دانشگاه‌ها در کشور دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: همان‌گونه که در برنامه‌ریزی ششم توسعه آورده شده، دانشگاه‌ها در تأمین منابع مالی باید با استفاده از ظرفیت‌های واحد آموزشی نسبت به کسب درآمد اقدام کنند.
وی اظهار كرد: هرچه قدر در حوزه‌های مختلف علمی سرمایه‌گذاری صورت گیرد بازدهی این سرمایه‌گذاری بلندمدت و میزان سودآوری نیز چندین برابر است و شاهد هستیم که در استان فارس نیز بر جذب سرمایه‌گذاری علمی اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است.
وزیر علوم، سرمایه‌گذاری در علم را سرمایه‌گذاری برای آیندگان دانست و افزود: همکاری مسئولان استان فارس با دانشگاه شیراز قابل تقدیر است و اگر سرمایه‌گذاری اقتصادی نیز در قالب حمایت‌ها رخ دهد، سرمایه‌گذاری پایداری است.
وی با اشاره به اینکه مراکز رشد، عاملی برای توسعه ارتباط علم و صنعت هستند، بیان کرد: بیش از 196 مرکز رشد در کنار دانشگاه‌های کشور وجود دارد که این مراکز نگاهی نو به عرصه علم‌آموزی و پژوهش خواهند داشت البته این مراکز مرکزی برای کسب ثروت هستند.
غلامی افزود: در کشور 43 پارک علم و فنآوری وجود دارد و این پارک‌ها توانسته‌اند جوانان نخبه زیادی را در زمینه عملی کردن علم جذب کنند واگر پارک‌های علم و فنآوری در کنار مراکز آموزش عالی قرار گیرند، ارتباط صنعت و دانشگاه بهتر از گذشته خواهد شد.
حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز هم در این آیین گفت: دانشگاه شیراز با 70 سال سابقه درخشان و با تلاش و دلسوزی اساتید، دانشجویان و کارکنان، خدمات ارزنده‌ای را به جامعه ارائه داده است.
وی با بیان اینكه دانشگاه رسالت و آینده‌نگری خود را با یک پوست‌اندازی آغاز کرده و آن حضور در متن جامعه و حل مسائل آن‌هاست،‌ گفت: خروج از پوسته سنتی در این دانشگاه آغاز شده و توجه به جامعه و علوم کاربردی در دستور کار قرار دارد.
رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به ساخت نیروگاه خورشیدی اظهار كرد: طرحی که امروز ساخت آن آغاز شد درحقیقت یکی از موارد پوست‌اندازی دانشگاه است.
انتهای پیام

captcha