آمریکایی‌ها از شکست عملیات طبس درس عبرت نگرفتند
کد خبر: 3806180
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

آمریکایی‌ها از شکست عملیات طبس درس عبرت نگرفتند

گروه اجتماعی- عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات نظامی طبس از اولین اقدامات آشکار آمریکا علیه نظام نوپای اسلامی در ایران بود اما آنها از این تجربه تلخ که ناتوانی‌شان را آشکار می‌کرد، درس عبرت نگرفتند.

ماشاءالله ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب، سفارت آمریکا در ایران به مرکزی برای جاسوسی و اقدامات براندازانه تبدیل شده بود، اظهار کرد: اعضای این سفارت با سازمان سیا مرتبط بودند و به منظور ارزیابی میزان ثبات سیاسی و اقتصادی انقلاب، فعالیت‌های جاسوسی فراگیری انجام می‌دادند.
وی ادامه داد: بر اساس اسناد به دست آمده، سفارت آمریکا همچنین تمرکز ویژه‌ای روی قومیت‌ها داشته و امکان خیزش قومیت‌های گوناگون علیه نظام تازه تأسیس اسلامی به ویژه در کردستان را بررسی کرده بود.
ایزدی با تأکید بر فعالیت‌های دامنه‌دار سفارت آمریکا در ایران در روزهای نخست شکل‌گیری انقلاب، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با نفوذ در مناطق حساس و با برقراری ارتباط با مسئولان دولت موقت و نیز مخالفان نظام از جمله لیبرال‌ها، منافقین و بازماندگان خاندان پهلوی، تلاش داشتند از تعمیق انقلاب در کشور جلوگیری کنند.
این کارشناس مسائل تاریخی در استان با اشاره به واکنش دانشجویان پیرو خط امام به اقدامات خرابکارانه سفارت آمریکا، بیان کرد: این دانشجویان با تسخیر سفارت آمریکا و گروگان‌گیری کارکنان آن، به تعبیر امام(ره) انقلاب دوم را تحقق بخشیدند و آمریکا را ازمهم‌ترین ابزار دخالت در امور ایران محروم کردند.
ایزدی با اشاره به عملیات نظامی آمریکایی‌ها برای آزادسازی مأموران سفارت، بیان کرد: یک ماه پس از تسخیر لانه جاسوس در تهران، عملیات موسوم به «پنجه عقاب» با تشکیل گروه عملیاتی «دلتا» از سوی آمریکا برنامه‌ریزی شد که در روز چهارم اردیبهشت 1359، 6 هواپیما و 8 بالگرد آمریکایی برای آزادسازی 53 گروگان، به سمت تهران به پرواز درآمدند.
شکست آمریکا در صحرای طبس معجزه الهی بود
وی با اشاره به برخی فرافکنی‌ها در خصوص علت شکست این عملیات، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در این عملیات از تجهیزات فرسوده استفاده نکردند بلکه به اذعان سران وقت نظامی، این عملیات با به کار گیری نیروهای آموزش دیده نظامی و بهترین تجهیزات نظامی و الکترونیکی، طرح‌ریزی و اجرا شد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه دست غیبی خداوند در شکست این عملیات هویدا بود، ادامه داد: ماجرای گرفتار شدن نظامیان آمریکا در طوفان شن یادآور سپاه فیل‌سوار ابرهه است که به قصد تخریب خانه خدا عازم مکه شدند اما در میانه راه، خداوند مکر آنها را به خودشان بازگرداند و روانه دوزخشان کرد.
ایزدی تأکید کرد: امام(ره) در سخنانی تاریخی در خصوص امداد غیبی در این ماجرا فرمودند: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست».
سیاست خصمانه آمریکا در قبال ایران همواره ادامه دارد
وی با اشاره به اینکه واقعه طبس از اولین اقدامات آشکار آمریکا علیه نظام نوپای اسلامی در ایران بود، اضافه کرد: آنها از این تجربه تلخ که ناتوانی‌شان را آشکار می‌کرد درس عبرت نگرفتند و سیاست‌های خصمانه خود را در قبال ایران، به شکل همه‌جانبه ادامه دادند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان ادامه داد: علی‌رغم این اقدامات خصمانه در عمر چهل ساله انقلاب اسلامی، شاهد ایرانی آباد و آزاد و سرزمینی مستقل و پیشرفته هستیم که از لطف و رحمت الهی حکایت دارد و باعث شکست سیاسی آمریکا در مقابل مردم و نظام مقدس اسلامی شده است.
ایزدی با اشاره به اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تحریم نهاد انقلابی و مردمی سپاه پاسداران، ادامه داد: این اقدام آمریکا که از سر خشم و استیصال بود، از سوی جامعه جهانی از جمله اروپا، حمایت نشد.
وی با بیان اینکه جنگ روانی آمریکا امر تازه‌ای نیست، ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، ما به این گربه‌رقصانی‌ها عادت داریم و این اقدام نابخردانه موجب افزایش عشق و محبت مردم به سپاه شد چرا که توهین به سپاه، توهین به مردم است.
ایزدی تأکید کرد: آمریکا از 40 سال پرچمداری اسلام ناب در ایران واهمه دارد و به دلیل عدم شناخت کافی بر اراده ملی مردم ایران و ماهیت الهی انقلاب اسلامی، دچار توهم است و همواره به این جنگ روانی و اقدامات نابخردانه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

captcha