جدیدترین شماره فصلنامه «مشرق موعود» منتشر شد
کد خبر: 3806218
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

جدیدترین شماره فصلنامه «مشرق موعود» منتشر شد

گروه اندیشه ــ چهل و نهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «مشرق موعود» شامل 16 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ چهل و نهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «مشرق موعود» به صاحب‌امتیازی موسسه آينده روشن (پژوهشكده مهدويت) و مدیرمسئولی سید مسعود پورسیدآقایی منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «دوازده امامی بودن، اصل مشترک مذاهب اسلامی»، «تعیین وقت برای ظهور (توقیت)»، «چالش غفلت از آرمان‌های مهدویت»، «بررسی نشانه‌های ظهور با تاکید بر فرقه واقفه»، «تبیین نقش سلبی خوارق عادات در تشخیص مدعیان دروغین»، «نقش مدعیان دروغین در شکل‌گیری فرقه دونمه و تاثیر آن بر یهودیت و جامعه مسلمان ترکیه»، «کاوشی در رجعت با تاکید بر انحرافات شیخیه، بهائیت و احمد اسماعیل بصری»، «نقد نگاه موعودگرایانه بهائیت در مفهوم ابن الانسان براساس متون ادیان»، «دیرینگی اندیشه غیبت پاسخی به شبهه نوپایی اندیشه غیبت»، «سبک‌شناسی مدیریت پیشوایان معصوم (علیهم السلام) بر بحران جعل و تحریف در روایات مهدویت»، «بازپژوهی ارتباط انتظار فرج با اصل قرآنی حرمت یاس از روح الله»، «درآمدی انتقادی بر نظریه پایان عصر دین»، «سستی و مسئولیت‌گریزی چالشی در عصر غیبت»، «بررسی و تحلیل حوادث فتنه منطقه شام(سوریه) قبل از ظهور»، «بررسی گزارشات چالش‌برانگیز کتاب سلیم بن قیس هلالی پیرامون حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»، «بررسی چالش‌های روایی تشکیل حکومت در عصر غیبت».
در چکیده مقاله «تبیین نقش سلبی خوارق عادات در تشخیص مدعیان دروغین» می‌خوانیم: «از جمله چالش‌های مهم در مسیر مهدویت، وجود مدعیان دروغین مهدویت است، شناخت مدعیان در ابتدای امر و واکنش به موقع، تاثیر به‌سزایی در مقابله با این جریانات انحرافی دارد. در روایات ما امور خارق‌العاده‌ای همچون داشتن معجزه، طول عمر، علم، ندای آسمانی، خسف و... درباره امام عصر(عج) نقل شده است. از جمله کارکردهای این خوارق عادات، کارکرد معرفتی و سلبی آنها می‌باشد. عدم قدرت مدعی دروغین بر معجزه از اموری است که براساس آن می‌توان عدم امامت او را نتیجه گرفت. کسی که طول عمر خارق‌العاده نداشته باشد، نمی‌تواند امام زمان باشد. کسی که دارای علم وسیع و عصمت نباشد نمی‌تواند امام باشد، کسی که مواریث انبیاء را به همراه ندارد و حضرت عیسی(ع) برای تایید و یاری او نازل نشود، امام مهدی(عج) نمی‌باشد.»
در طلیعه مقاله «درآمدی انتقادی بر نظریه پایان عصر دین» آمده است: «نظریه پایان عصر دین که در این نوشتار با روش آمیخته تحلیل منطقی و تحلیل آماری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، یکی از چالش‌های هر انقلاب دینی و طبعا انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) است؛ زیرا بر مبنای این نظریه هرگونه انقلابی بر پایه دین بی‌معناست. این نظریه توسط اگوست کنت از نیمه اول قرن 19 مطرح و توسط جامعه‌شناسان تئوری‌پرداز نظام سرمایه‌داری و مخالفان آنها یعنی هر دو نظام لیبرال دمکراسی و سوسیال دمکراسی به شکل‌های مختلف تئوریزه شد، اما انقلاب اسلامی ایران در عمل این نظریه را نقض کرد. در این نوشتار با ادله منطقی و دینی و آماری این نظریه ابطال شده است. براساس یافته‌های تحقیق دوران دین هرگز تمام نمی‌شود و تحت تاثیر انقلاب اسلامی در سطح جهان گرایش به اسلام ناب و رفتارها براساس اعتقاد به مهدویت و انتظار دولت عدالت‌گستر جهانی رو به افزایش است.»
در چکیده مقاله «بررسی و تحلیل حوادث فتنه منطقه شام(سوریه) قبل از ظهور» می‌خوانیم: «فتنه منطقه شام قبل از ظهور صحنه رویارویی، اختلاف بین رمحان (جریان اصهب و جریان ابقع)، حضور ترک‌ها و رومی‌ها خواهد بود که سرانجام منجر به قدرت رسیدن آخرین حاکم دمشق (سفیانی) قبل از ظهور خواهد گردید. سفیانی که توسط مثلث «روم، یهود و عرب» حمایت و پشتیبانی می‌شود، ابتدا بر دمشق و سایر مناطق الکور الخمس مسلط می‌گردد و آن‌گاه بعد از پیروزی در جنگ قرقیسیا، عزم حمله به عراق را خواهد داشت. در این نوشتار با روش کتابخانه‌ای و رویکرد توصیفی _ تحلیلی و با استناد به منابع معتبر روایی، ترتیب «فتنه حوادث منطقه شام قبل از ظهور» ترسیم خواهد شد.»
در آغاز مقاله «بررسی چالش های روایی تشکیل حکومت در عصر غیبت» که در این شماره منتشر شده چنین می‌خوانیم: «در کنار ادله فراوان قرآنی، روایی و عقلی بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در همه دوره‌ها ازجمله عصر غیبت امام عصر(عج)، روایاتی وجود دارند که برخی با استناد به آن‌ها قائل به تعطیل حکومت اسلامی در عصر غیبت شده‌اند؛ لذا ضروری می‌نمود که این روایات به دور از هر گونه تعصب در مسیری علمی و منصفانه مورد ارزیابی قرار گیرند تا میزان قوت استدلال ایشان در سنجه نقد علمی روشن گردد؛ با استقراء این روایات با توجه به مضمون، آن‌ها را به هشت دسته تقسیم نمودیم و در ذیل هر دسته، به بررسی سند و دلالت مهم‌ترین روایات آن دسته پرداختیم؛ در نهایت با بررسی سندی و دلالی آن‌ها روشن شد که بخش اعظم این روایات هم ضعف سندی دارند و هم ضعف‌های متعدد دلالی و بخش بسیار محدودی از آن‌ها اگر چه از نظر سند صحیح و معتبر هستند، اما دلالتی بر مدعای مستدل ندارند و بر فرض پذیرش دلالت آن‌ها قابلیت جمع عرفی با دیگر ادله را دارند و در صورت نپذیرفتن آن وجوه جمع، با حجم بسیار وسیعی از ادله قطعی قرآنی، عقلی و روایات معتبر در زمینه جهاد، امر به معروف، دفاع از مظلوم و... تعارض دارند و چنین روایات محدودی توان تقیید یا تخصیص این حجم وسیع از ادله به زمان حضور امام معصوم(ع) را ندارند.»
انتهای پیام

captcha