تبیین نقش وزارت اطلاعات در راستای برقراری امنیت مردم و جامعه
کد خبر: 3806226
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱

تبیین نقش وزارت اطلاعات در راستای برقراری امنیت مردم و جامعه

گروه سیاسی- امنیت در شالوده بندی حیات آدمی نقش اساسی داشته و با تمام حوزه‌های فعال زندگی سر و کار دارد و تار و پود هستی با آن درهم تنیده است. آدمی همیشه در جمع و با جمع قابلیت تعریف می‌یابد و کلید این حضور در جمع و جامعه برقراری ارتباط است. براین اساس تضمین امنیت اجتماعات انسانی لازم و ضروری است، چراکه حیات انسان در گرو آنهاست و اختلال در ساز و کار آنان موجب ناامنی و پریشانی احوال انسان خواهد بود.

به گزارش ایکنا از کردستان، آنچه مسلم است این است که امنیت اجتماعی برای تحقق، نیازمند پیش‌نیازی ضروری است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت زمانی یک جامعه می‌تواند در امنیت کامل ادامه حیات دهد و در سایه آن پیشرفت نموده و شکوفا شود که هر عنصر تشکیل دهنده آن اجتماع از ویژگی‌ یکسان و مشابهی با عنوان امنیت برخوردار باشند .
بدون تردید، تامین امنیت فردی و جمعی مردم و مصونیت بخشیدن جان و مال و ناموس شهروندان، از وظایف حتمی و قطعی دولت‌ها در هر نظام سیاسی است. از این رو حساسیت، اهمیت، دشواری و پیچیدگی این ماموریت لزوم مشارکت و همکاری مردم را در این عرصه دوچندان می‌کند. یعنی آحاد شهروندان مجاز و موظف هستند در تامین امنیت خود و دیگران نقشی فعال ایفا کنند.
سخن گفتن از مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) توسط وزیر اطلاعات کار ساده‌ای نیست، زیرا بخش قابل توجهی از اقدامات آنها قابل گفتن نیست و موفقیت در برخی کارها منوط به پوشیده ماندن آن است. فرهنگ جامعه پیوند تنگاتنگی با امنیت و اقتصاد جامعه دارد وقتی علاقه‌مندیم در کشورمان ارزش‌ها مبنای رفتارها باشد باید اقتصاد و امنیت مردم را پایدار و شکوفا کنیم و با امنیتی که کارکنان وزارت اطلاعات فراهم می‌کنند در زمینه فرهنگ و اقتصاد و ... در کشور امنیت مردم را برقرار می‌سازند. وزارت اطلاعات یک وزارت دانش بنیان است و حتی ابزارهای موردنیاز سایر دستگاه‌ها را هم تولید می‌کند .
اینها محصول هنر، دانش و قدرت علمی و فناوری متخصصان وزارت اطلاعات است این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال است که نقش وزارت اطلاعات در راستای برقراری امنیت مردم و جامعه چگونه است؟
تعریف امنیت
امنیت از ریشه لاتین «Secures» گرفته شده است که از نظر لغوی به معنای نداشتن دلهره و دغدغه است. برخی از محققان هم برای تعریف واژه امنیت از دید دیگری به قضیه نگاه کرده‌اند. از دیدگاه این محققان، امنیت به معنای از بین رفتن نگرانی‌ها و تهدیدات است.
دستاوردهای وزارت اطلاعات در راستای برقراری امنیت
وزارتخانه اطلاعات سهم مهمی در دستاوردهای امنیتی داشته است. علاوه بر آن، برخی از عملکردها و اقدامات این وزارتخانه، قابل ارائه مستقیم به افکارعمومی نیست و طبعا مردم از آن آگاه نیستند ولی در تامین و ایجاد رضایت‌مندی آنها موثر بوده است .
وزارت اطلاعات همواره تلاش می‌کند که با توکل بر خدا و رعایت شرع، قانون و اخلاق صیانت از منافع ملی و ارزش‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی را بر خود فرض نموده با بهره‌مندی از رهنمودهای حکیمانه حضرت امام راحل‌(ره) و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» ماموریت‌های ذاتی این وزارتخانه را پیگیری نمایند.
تلاش برای حفظ انسجام ملی، اجتماعی و سیاسی کشور و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی، مذهبی و سیاسی .
صیانت از دستاوردهای علمی- فناوری جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه هسته‌ای و دستگیری برخی از عوامل ترور دانشمندان کشور، موجب تقویت بالندگی و اعتماد جامعه به سرمایه‌ها و توانایی‌های خویش شده است .
پیگیری شکایت و مطالبات مردمی به‌ویژه درخواست‌های آنها در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی که همه آنها به نتیجه رسیده و توجه ویژه‌ای به حقوق مردم و حق‌الناس شده است. پاسخگویی به مردم و مسئولان، همواره جزء سیاست‌های کلی این وزارتخانه است.

حفاظت، صیانت و نظارت اطلاعاتی «واجا» باعث شده در بسیاری از موارد از حیف و میل اموال‌عمومی جلوگیری شود .
توسعه دایره آگاهی بخشی‌ها و توجیهات اقشار مختلف جامعه و تولید و ارائه بسته‌های مختلف توجیهی و آموزشی در حوزه‌های مرتبط با ماموریت‌های این وزارت به اقشار جامعه (علما، روحانیون، دانشگاهیان و... )، از دیگر اقدامات تعاملی این وزارت است .
مبارزه با تروریسم و تامین امنیت ملت شریف ایران از محورهای مهم اقدامات این وزارت است.
مقابله با باندها و گروه‌های سازمان یافته موادمخدر در سطح داخلی و خارجی که با هدایت دشمنان درصدد نابودی و تهی‌سازی جامعه به‌ویژه نسل جوان هستند، از دیگر اقدامات وزارت است که با هدف صیانت و حمایت جامعه در برابر این تهاجم ضدانسانی در سطح وسیعی صورت پذیرفته است که بسیار تحسین‌برانگیز بوده است.
مقابله فراگیر و گسترده با توطئه‌های ضدانسانی و ضد مردمی دشمن در حوزه جنگ نرم که با هدف انحراف افکارعمومی به‌ویژه جوانان و اقشار تاثیرگذار در سطح وسیعی صورت گرفته است، باعث افزایش احساس سربلندی و رضایت عمومی در همه اقشار و همکاری و همراهی به جامعه در مقابله با جنگ نرم شده است.
مقابله با گروه‌های سودجو و انحرافی و اخلاقی، فرقه‌ای و دینی –بعضاوابستهبهبیگانه- کهدرصددخشکاندن اعتقادات دینی و مذهبی جامعه به‌ویژه جوانان بوده‌اند از دیگر اقدامات وزارت محسوب می‌شود .
مقابله با توطئه‌های وسیع و مستمر دشمنان در جهت ایجاد و تشدید اختلافات اقوام و اقلیت‌ها از دیگر اقدامات وزارت است.
کشف توطئه‌های وسیع آمریکا و عوامل وابسته در مناطق قومی، مرزی و... از دستاوردهای مهم وزارت در این عرصه بوده که به وحدت اقوام و مذاهب ایرانی کمک کرده است .
نفوذ و ضربه‌زدن به شبکه‌ها و سیستم‌های امنیتی دشمنان و سرویس‌های آنان از دیگر افتخارات وزارت بوده که بنابر اعتراف دشمن، آنان را به ستوه آورده است. این گروه از اقدامات که نشان از ظرفیت و توان تهاجمی بالای وزارت دارد، موجب سربلندی و افتخار جامعه و مردم شده است و پیام‌ها و اظهارات تشکرآمیز بخش‌هایی از اقشار جامعه منعکس کننده رضایت و خرسندی مردم در این ارتباط بوده است .
گسترش اقدامات و فعالیت‌های وزارت در مقابله با فساد اقتصادی نظیر سودجویی‌های شخصی، شرکت‌های هرمی و... به عنوان یکی از مطالبات جدی و همیشگی مقام معظم رهبری (دامت برکاته) و مردم از دیگر اقدامات وزارت محسوب می‌شود که در پی آن، رضایتمندی گروه کثیری از جامعه و مسئولان را به دنبال داشته است.
کمک به کاهش اثر تحریم اقتصادی بر مردم و جامعه در داخل و خارج از کشور نیز از اقدامات وزارت به حساب می‌آید. دشمن از گسترش تحریم‌های هوشمند علیه ایران برنامه‌های وسیعی را دنبال می‌کند. (که در آن مردم هدف اصلی به شمار می‌روند)
شناسایی و مقابله با گروه و افراد وابسته که قصد اخلال در امنیت و نظام اقتصادی را داشته‌اند از دیگر اقدامات وزارت بوده که رضایت‌مندی وسیعی را در پی داشته است.
وظایف وزارت اطلاعات در خصوص برقراری امنیت جامعه و مردم
الف: مقابله با جنگ نرم و توطئه‌های ضدانسانی و ضدمردمی
مقابله فراگیر و گسترده با توطئه‌های ضدانسانی و ضد مردمی دشمن در حوزه جنگ نرم که با هدف انحراف افکارعمومی به‌ویژه جوانان و اقشار تاثیرگذار در سطح وسیعی صورت گرفته است، این امر باعث افزایش احساس سربلندی و رضایت عمومی به ویژه جوانان و اقشار تاثیرگذار در سطح وسیعی شده است، این امر باعث افزایش احساس سربلندی و رضایت عمومی در همه اقشار و همکاری به جامعه در مقابله با جنگ نرم شده است .

ب: وزارت اطلاعات و مقابله با جریان فتنه
مدیریت و مقابله با جریان فتنه که طی چند سال اخیر به لحاظ مادی و معنوی لطمات زیادی به مردم جامعه زد، از اقدامات شایسته وزارت اطلاعات بوده است. سلب امنیت و آسایش جامعه و مردم در جریان فتنه، مقابله با آن را به عنوان مطالبه جدی و فراگیر در سطح جامعه قرار داد و اقدامات پسندیده و موثر وزارت با کمترین خسارات موجب رضایت و خرسندی مردم شده است .
ج: وزارت اطلاعات و مقابله با گروه‌های انحرافی و فرقه‌ای به نام اعتقادات مذهبی
مقابله با گروه‌ها و جریان‌های انحرافی اخلاقی، فرقه‌ای و دینی وابسته به بیگانه که درصدد خشکاندن ریشه‌های اعتقادات دینی –مذهبی جامعه به ویژه جوانان بوده‌اند، از دیگر اقدامات وزارت اطلاعات محسوب می‌شود.
د: وزارت اطلاعات و آموزش مردم و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم در مورد مسائل امنیتی و عوامل ناامن‌کننده
توجیه مسائل امنیتی و آگاهی‌بخشی و ارائه بسته‌های آموزشی متناسب با اقشار مختلف جامعه، توسعه دایره آگاهی‌بخش و توجیهات اقشار مختلف جامعه و تولید و ارائه بسته‌های مختلف توجیهی و آموزشی در حوزه‌های مرتبط با ماموریت‌های وزارت اطلاعات به اقشار جامعه (علما، روحانیون، دانشگاهیان، بسیجیان و...) صورت می‌گیرد تا اقشار مختلف با عوامل ناامن‌کننده محیط خود و همچنین تحرکات دشمن آگاه شوند ...
ه: وزارت اطلاعات و مقابله با دشمن در ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی
مقابله با توطئه‌های وسیع و مستمر دشمنان که در جهت ایجاد و تشدید اختلافات شیعه و سنی، اقوام و ملیت‌هاست، از دیگر اقدامات وزارت اطلاعات است. دشمن با استفاده از این ناحیه با مطالبه جدی مردم جهت مقابله با این توطئه‌ها و گروه‌های افراطی و تروریستی قومی –مذهبی وابسته روبه‌رو بوده است. وزارت در این خصوص نیز دستاوردهای مهمی داشته است و احساس رضایت عمومی در قبال این اقدامات هوشمندانه وزارت به‌ ویژه در مناطق قومی مشاهده می‌شود.
و: وزارت اطلاعات و شناسایی مشکلات و مسائل مرتبط با زندگی روزمره مردم
شناسایی مشکلات و مسائل مرتبط با زندگی روزمره مردم، مشکلات سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمت‌رسان و... اخبار جمع‌بندی شده به مسئولان ذی‌ربط، اثر مستقیمی در کاهش نارضایتی‌های عمومی داشته است، بنابراین وزارت اطلاعات، نقش موثری در احصای مشکلات عمومی و ارائه راهکارهای اجرای آن به دستگاه‌های ذی ربط داشته است .
نتیجه‌گیری
از آنجا که کار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای مردم است نه بر مردم ، برای دانشگاه‌هاست نه بر دانشگاه‌ها و برای فعالان اقتصادی است نه علیه آنان و برای فعالان فرهنگی است نه علیه آنها، وزارت اطلاعات کوشش می‌کند برای جامعه و افراد جامعه و برای کسانی که با خلاقیت فکری‌شان آثار هنری و فرهنگی می‌آفرینند آرامشی را فراهم کند که موجب شکوفایی فکر و اندیشه آنها شود و بتواند در عرصه فرهنگ با نوآوری‌ها، ابتکارات و خلاقیت‌های فرهنگی خود بالندگی فرهنگی ایجاد و امنیت را فراهم کند. مقام معظم رهبری از تلاش‌های کارکنان وزارت اطلاعات به عنوان مجاهدت خاموش یاد کردند. این است که این تلاش‌ها در همه جا قابل ارائه نیست .
وزارت اطلاعات در خدمت مردم است و پشتوانه اصلی آن را مردم تشکیل می‌دهند. این وزارت دستمایه اصلی کار خود را از مردم می‌گیرد و اگر گزارش‌ها و همراهی‌های مردمی را از وزارت اطلاعات جدا کنیم بخش عظیمی از بسترهای کاری وزارت اطلاعات گرفته می‌شود. کارکنان وزارت اطلاعات با این سرمایه علمی، یافته‌هایی را که توسط مردم به آنها می‌رسد در کار پرورش اطلاعاتی به کار می‌گیرند و آنها را پردازش می‌کنند و ثمره آن، برقراری امنیت است .
انتهای پیام

captcha