گلستان‌خوانی، كمك به تقویت هویت ملی ـ دینی دانش‌آموزان است
کد خبر: 3806286
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

گلستان‌خوانی، كمك به تقویت هویت ملی ـ دینی دانش‌آموزان است

گروه فرهنگی ــ مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه طرح گلستان‌خوانی فقط در فارس اجرا می‌شود، این طرح را یك اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش‌آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آن‌ها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش‌آموزان دانست.

به گزارش ایكنا از فارس، مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش امروز، ۴ اردیبهشت‌ماه در آیین اختتامیه جشنواره استانی گلستان‌خوانی در شیراز تاکید کرد: مهم‌ترین اثر گلستان‌خوانی بر دانش‌آموزان آشنایی آن‌ها با مواریث ارزش‌های فرهنگی کشور است.
وی افزود: گلستان‌خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش‌آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آن‌ها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش‌آموزان است.
شكوهی، شیراز را شهر دیار فیلسوفان، عارفان، شعرای بلند آوازه و مردمان دست و دل باز و همیشه شاد معرفی کرد و افزود: این دارایی فرهنگی مختص به استان فارس و شهر شیراز نیست، بلکه یک ارزش والا برای کل سرزمین ایران و حتی بشریت است که باعث می‌شود یک هویت غنی ملی را به دست بیاوریم.
وی در تشریح برخی از اهداف گلستان‌خوانی، گفت: این برنامه باعث تقویت مهارت سخنوری و استفاده از مفاهیم ارزشمند آثار فرهنگی در زندگی دانش آموزان و توسعه آن می‌شود.
شكوهی یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی را کمک به روان‌خوانی و صحیح‌خوانی دانش‌آموزان دانست و گفت: هر چه قدر متونی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد پرمعنا باشد، قطعا صحیح خواندن همراه با تفکر و تدبّر خواندن و درک مفاهیم صحیح اتفاق می‌افتد.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: افزایش مهارت روان‌خوانی در دانش‌آموزان باعث تقویت مهارت‌های نوشتن، گوش دادن، مصاحبه کردن، کتاب خواندن و دیگرمهارت‌های یادگیری می‌شود که می‌تواند به آنها کمک کند.
شکوهی با تأکید بر اهمیت روان‌خوانی و تقویت مهارت سخنوری در دانش‌آموزان گفت: وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامه‌های درسی و با انجام فعالیت‌های مختلفی مثل؛ تکالیف مهارت محور، طرح عید و داستان و سایر فعالیت‌ها، دنبال تقویت مهارت خواندن دانش‌آموزان و توسعه مهارت سخنوری در ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر، خانوده و اجتماع است.
وی با اشاره به اینکه طرح گلستان‌خوانی فعلاً تنها در استان فارس اجرا می‌شود، گفت: رضایت بالایی برای این طرح وجود دارد به‌گونه‌ایی که اولیای دانش‌آموزان و معلمان و دانش‌آموزان همه راضی هستند.
شکوهی اظهار امیدواری کرد که با بررسی نتایج این طرح و مرور دقیق تر و کارشناسی شده بتوانیم از مزایای این طرح برای کل کشور استفاده کنیم و کمک کنیم تمام دانش‌آموزان سرزمین عزیزمان با اندیشه‌ها و مفاخر ادبی کشورمان از جمله سعدی و گلستان که از شاهکارهای ادبی این سرزمین است بیشتر آشنا شوند.
وی گفت: اگر باور و اعتقاد معلمان ما نباشد ما نمی‌توانیم امیدواری حداقلی در تحقق اهدافمان داشته باشیم، معلم آنچه را که مختص خود می‌داند با آنچه را که مختص دانش‌آموزان می‌داند جدا می‌کند و خوب می‌داند که موجودیت ما به واسطه وجود دانش‌آموزان است.
این مقام مسئول یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را کارکرد انتقال، گسترش، توسعه و باز تعریف فرهنگ جامعه و کمک به تحقق هویت ملی و دینی دانش‌آموزان دانست و گفت: با مروری بر فعالیت‌های دوره ابتدایی می‌بینیم که نباید دنبال رقابت بین دانش‌آموزان و رتبه‌بندی و دادن تکالیف سنگین به آن‌ها باشیم که مبادا از درس و مدرسه دورشان کنیم.
انتهای پيام

captcha