ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهان اسلام
کد خبر: 3806298
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد:

ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهان اسلام

گروه معارف - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه ایران می‌تواند قطب مهمی در گردشگری جهان اسلام و کل جهان باشد، گفت: حوزه‌های علمیه ابواب جدیدی را در زمینه گردشگری باز کرده‌اند و می‌توانند پیشگام ترقی گردشگری شوند.

ایران ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری جهان را دارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امروز در آیین گشایش نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری در دانشگاه تبریز با بیان اینکه گردشگری ریشه در تاریخ سفر و سیاحت پیشین بشر دارد، گفت: وجه مشترک گردشگری سفر، مسافرت و مهاجرت است و گردشگری امروزه با گردشگری پیشین متفاوت است و اکنون معنا و مفهوم جدیدی دارد.

وی، با بیان اینکه گردشگری یک نهاد و عنصر پایدار در زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بشر شده است، ادامه داد: امروزه نقش گردشگری در تعالی و توسعه اقتصادی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قابل غفلت نیست، نیازمندیم در این حوزه بر پایه‌ اصالت‌های فقهی تفسیری و اسلامی به مطالعات جامع‌تر بپردازیم.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه فلسفه، اخلاق، حقوق و فقه گردشگری را باید با نگاهی جامع‌تر پایه‌ریزی کنیم، گفت: امروزه گردشگری مایه‌ عزت و استقلال امت اسلامی است و جهان پهناور اسلام می‌تواند مهد جذب گردشگر از سراسر جهان و تزریق اندیشه و فرهنگ متعالی انسانی و الهی باشد.

رئیس هیئت امنای جامعة‌المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سفر از لحاظ حکم تکلیفی وجه مشترک توریسم و گردشگری است، افزود: سفر احکام خمسه و پنجگانه‌ای دارد که در ابواب فقه تبیین‌شده هستند و گاهی سفر مباح در منطق اسلامی به سیاحت واجب تبدیل می‌شود و سفر برای جهاد و دفاع، تحصیل علم، ابلاغ پیام و تأمین نفقه‌ی واجب و معالجه و درمان و هر نوع سفری که مقدمه‌ یک تکلیف واجب و الهی شود.

وی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی در منطق اسلام یک پدیده‌ قابل پذیرش بوده و حوزه و نهاد علم و دین، اندیشه‌ اسلامی، مبلغ و مروج نشاط است، افزود: برخی‌ گمان می‌کنند که اسلام در نقطه‌ مقابل نشاط و شادی است، در حالی‌ که حوزه‌ها مروج نشاط اجتماعی منطبق با ارزش‌های اسلامی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس هیئت امنای جامعة‌المصطفی با تأکید بر اینکه فقیهان و متخصصان اندیشه‌ اسلامی باید ابواب نویی را به روی فقه سیاحت و گردشگری بگشایند، بیان کرد: گردشگری موضوعی است که غنای حکمی و مفهومی فقهی در پیرامون آن وجود دارد و ده‌ها سؤال جدید برای ما ایجاد کرده است که باید رویکرد جدیدی برای مفهوم نوین گردشگری اتخاذ شود و شایسته نیست که ایران از میان ده کشور دارای ذخایر گردشگری جهان، رتبه‌ پایینی را در زمینه جذب گردشگر داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه نباید خدشه‌ای به جامعه اسلامی وارد کند، گفت: امت اسلام در برابر چنین مشکلاتی متحدتر می‌شود.

آیت‌الله اعرافی، با بیان اینکه گردشگری در درون امت اسلام ذخیره و منبعی بی‌پایان است، گفت: فقه امروز یک نظام جامع گردشگری در بردارد، ولی این کافی نیست. نیازمندیم با ابزارهای نو فقه، حقوق و اخلاق و فلسفه‌ی گردشگری را توسعه دهیم که در این کار به دانشگاهیان نیاز داریم.

وی اظهار کرد: منظومه‌ اندیشه اسلامی باید رشد و توسعه عمیق و دقیق روزافزونی  داشته باشد و برخی به دلیل تعصب در مورد ارزش‌های کهن و سنتی از گسترش علوم اسلامی هراس دارند و در مقابل برخی نیز گسترش‌های بی‌رویه را دنبال می‌کنند. ما معتقد به پایه‌ فقه جواهر هستیم.

وی ادامه داد: جامعة‌المصطفی پیشگام رشته‌های نو از جمله فقه گردشگری بوده است و امروزه حوزه‌های علمیه در حال پایه‌ریزی ده‌ها رشته‌ نو برای پاسخ به نیاز جامعه هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه ایران می‌تواند قطبی مهم در گردشگری جهان اسلام و کل جهان باشد، گفت: حوزه‌های علمیه ابواب جدیدی در زمینه گردشگری باز کرده‌اند و می‌توانند پیشگام راه سعادت و ترقی در گردشگری شوند.

انتهای پیام

captcha