سبک زندگی ایرانی - اسلامی زمینه تحقق گام دوم انقلاب است
کد خبر: 3806343
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
یامین‌پور:

سبک زندگی ایرانی - اسلامی زمینه تحقق گام دوم انقلاب است

گروه اجتماعی - کارشناس رسانه گفت: اگر بیانیه گام دوم انقلاب بیانیه‌ای برای حرکت به سمت آینده باشد، یک زمینه لازم دارد و آن زمینه ایجاد تصویری از آینده مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، انسان متعالی و مطلوب و جامعه اخلاقی و پیشرفته است.

به گزارش ایکنا از گیلان، وحید یامین‌پور،‌ کارشناس رسانه عصر امروز، 4 اردیبهشت‌ماه در جشن امضای کتاب «نخل و نارنج» که با محوریت تبیین نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب در سالن همایش‌های مصلی رشت برگزار شد، با بیان اینکه مقام معظم رهبری چهل ساله دوم انقلاب را مرحله‌ای نزدیک به طلوع ولایت عظمی می‌دانند، اظهار کرد:‌ معمار کبیر انقلاب و همه مردان راستین انقلابی به این نکته توجه داشته و انقلاب اسلامی را چیزی جز مقدمه ظهور نمی‌دانستند.

وی انقلاب را به معنی تغییر سیاسی دانست و افزود:‌ زمانی انقلاب معنای مقدس و متعالی و نورانی پیدا می‌کند که مقدمه اصلاح جهانی و ظهور امام زمان(عج) تلقی شود.

نویسنده کتاب «نخل و نارنج» تمدن‌سازی را داعیه اصلی انقلاب اسلامی ایران دانست و تصریح کرد:‌ در این معرکه که با تمدن سکولار مدرن غربی دست به گریبان هستیم نیاز به تخیل آینده داریم. در واقع ملتی که می‌خواهد به سمت یک قله حرکت کند، در نقطه عزیمت باید تخیلی از مقصد و تصوری از آینده داشته باشد و اگر این تخیل و تصور نباشد، عزم حرکت ایجاد نمی‌شود و یک نوع گیجی و گم گشتگی و گمراهی در مردم پدید می‌آید؛ تا جایی که مسیر را اشتباه می‌گیرند و به مسیر دیگری می‌روند.

یامین‌پور نیمه دوم دوران قاجار را آغاز گیجی بزرگ برای ملت ایران دانست و عنوان کرد:‌ ملتی که همیشه در عرصه‌های شعر و ادب و هنر و معماری و تعلیم و تربیت تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز بودند، در این دوره تاریخی تبدیل به ملتی ذلیل، ضعیف و پذیرنده می‌شوند، زیرا از آینده تصور و تخیلی نداشتند.

وی با بیان اینکه مردم با تخیل زندگی می‌کنند؛ نه خیال‌بافی، خاطرنشان کرد:‌ عمده کنش‌های انسان براساس علایق و سلایق او شکل می‌گیرد. زمانی که کشور ما در خواب تاریخی به سر می‌برد و حکومت در شهوت دست و پا می‌زد و در بی‌کفایتی غرق بود، غرب مدرن در قرن 19 طرح و تخیلی از آینده ارائه داد و بهشت زمینی را از طریق هنر عرضه کرد.

کارشناس رسانه افزود:‌ اولین ویترینی که غرب در پیشگاه دیدگان مردم جهان ساخت قلم‌فرسایی هنرمندانه در قالب رمان بود که یک نظام ارزشی و سبک زندگی جدید و زیبا را که قبلا وجود نداشت، شکل می‌داد لذا مردم به سمت رویا می‌روند و آن رویا را محقق می‌کنند.

وی با اشاره به جذابیت و گیرا بودن تخیل غربی از آینده، یادآور شد:‌ شاهان قاجار در سیاحت‌نامه‌های خود موجودیت تمدنی و تاریخی ایران را منکر می‌شدند؛ تا جایی که روشنفکران غربزده مردم ایران را ذاتا بی‌ارزش و نیازمند تغییر تلقی می‌کردند. این در حالی بود که دانشمندان غربی و شرق‌شناسان درباره حافظ و مولانا و خیام و ابن سینا و ملاصدرا و ابن هیثم به عنوان بزرگان تاریخ اندیشه جهان کتاب‌ها می‌نوشتند.

نویسنده کتاب «نخل و نارنج» شعر و رمان را در خدمت تصویرسازی غرب مدرن دانست و گفت:‌ جنگ‌های جهانی اول و دوم 60 میلیون کشته و 10 ها میلیون آواره و یتیم برجا گذاشت و اروپا را تبدیل به سرزمین سوخته کرد. در این میان ایران با وجود اعلام بی‌طرفی حدود هشت میلیون قربانی ناشی از قحطی سال 1299 داشت. آلمانی‌ها بیشترین خسارت را از جنگ دیده بودند، اما بعد از چند سال دوباره برمی‌خیزند و کشورشان را می‌سازند و به غول صنعتی دنیا تبدیل می‌شوند، زیرا ادبیات و رمان و سینما به کمک آنان آمد.

یامین‌پور با بیان اینکه هنر روی زخم‌ها و دردها مرهم می‌گذارد، تصریح کرد:‌ هنر تصویری از گذشته ارائه می‌کند که باید از آن عبور کرد و تخیلی از آینده ایجاد می‌کند که باید به سمت آن حرکت کرد لذا اگر بیانیه گام دوم انقلاب بیانیه‌ای برای حرکت به سمت آینده باشد، یک زمینه لازم دارد و آن زمینه ایجاد تصویری از آینده مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، انسان متعالی و مطلوب و جامعه اخلاقی و پیشرفته است.

وی اشغال ایران در شهریور 1320 را عجیب‌ترین خفت تاریخی ایران دانست که برای اولین بار توسط رضاشاه اتفاق افتاد و تاکید کرد: شاه خائن پهلوی ایران را تبدیل به مستعمره کرد و امپراتوری فرهنگی و تمدنی ما را از بین برد؛‌ تا جایی که ارتش ایران فقط سه روز در مقابل اشغالگران دوام آورد و شاه مملکت را تبعید کردند.

نویسنده کتاب «نخل و نارنج» انقلاب اسلامی ایران را ندایی برای بازگشت به خویشتن و احیای هویت ایرانی اسلامی دانست و گفت:‌ باید هویت ایرانی اسلامی برای جوانان تصویرسازی شود و تصویر ذهنی نسل جوان ما را نباید فیلم‌های هالیوودی به عنوان طرح و تخیل رقیب ما شکل دهد. متاسفانه فروشگاه‌های ما محل عرضه محصولات رقیب شده است.

کارشناس رسانه اضافه کرد:‌ در تاریخ ما نقاط کلیدی و متعالی و درخشان وجود دارد که باید این نقاط را دوباره معرفی کنیم و جوانان را به اصالت‌ها ارجاع دهیم. امروز به سبک زندگی که در آن خانواده، معنویت، عشق و عزت وجود دارد و جایی برای بی‌حیایی و برهنگی و غرور و حرص و جاه‌طلبی نیست نیاز داریم. در واقع باید فهرست جدیدی از ارزش‌های اصیل را در قالب سبک زندگی معرفی کنیم و این افق‌گشایی از طریق هنر و رسانه ممکن می‌شود.

وی کتاب «نخل و نارنج» را روایتی از زندگی و زمانه شیخ اعظم مرتضی انصاری شوشتری(ره) دانست و یادآور شد:‌ شیخ انصاری از جمله قله‌هایی است که در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع تاریخی ایران اصالت‌ها را یادآوری می‌کند؛ مقطعی که براثر بی‌کفایتی و استبداد شاهان قاجر یک‌چهارم خاک کشور را از دست دادیم.

یامین‌پور با بیان اینکه کتاب مذکور به سبک زندگی و هویت اصیل شیخ انصاری می‌پردازد، عنوان کرد:‌ مدیریت علمی و دینی شیخ انصاری در آن پیچ تاریخی بی‌نظیر است و اگر غربی‌ها شخصیت‌هایی همچون شیخ انصاری داشتند، بارها و بارها از آن کتاب می‌نوشتند و مجسمه می‌ساختند، اما در حال حاضر هیچ اثری از شیخ انصاری به عنوان بزرگترین چهره علمی چندصد سال اخیر ایران در دست نیست.

وی با اشاره به استقبال خوب جوانان از کتاب «نخل و نارنج»، اظهار کرد:‌ علیرغم ذهنیت‌های موجود، اصالت‌ها و قله‌های تاریخ تمدن ما همچنان برای جوانان دوستداشتنی هستند و طرفدار دارند. قطعا اگر ما برای جوانان افق‌گشایی نکنیم، غربی‌ها این تخیل و ذهنیت را هدایت می‌کنند.

انتهای پیام

captcha