روز بی‌نظم نمایشگاه کتاب/ سرما ناشران را غافلگیر کرد
کد خبر: 3806353
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
گزارشی از روز نخست نمایشگاه کتاب؛

روز بی‌نظم نمایشگاه کتاب/ سرما ناشران را غافلگیر کرد

گروه ادب ــ نمایشگاه کتاب تهران در روز نخست با بی‌نظمی سپری شد و بسیاری ناشران از سرمای فضای داخل نمایشگاه غافلگیر شدند.

روز بی‌نظم نمایشگاه کتاب/ سرما ناشران را غافلگیر کردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ روز گذشته نخستین روز از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به پایان رسید که بی‌نظمی‌های بسیاری بر فضای نمایشگاه حاکم بود و فضا به طور کامل برای پذیرایی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی فراهم نبود.

یکی از نشانه‌های آماده نبودن نمایشگاه نبود علائم اطلاع‌رسانی در فضای نمایشگاهی از جمله فهرست ناشران در هر راهرو و اسامی ناشران بر سر در غرفه‌هاست که نشان از کم‌کاری کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب دارد. البته هر سال شاهد این مشکلات هستیم و بازدیدکنندگان مجبورند خود را با این مشکلات سازگار کنند و یک روز را برای آشنایی با نمایشگاه و روز دیگری را برای خرید کتاب‌های مورد نیاز و علاقه خود اختصاص دهند. انگار این مشکلات از باید‌های نمایشگاه کتاب شده است و اگر نباشد باید شگفت‌زده شد. همین مسئله سبب شد که بازدیدکنندگان هر چند اندک تمام راهرو‌های اصلی و فرعی را طی کنند تا ناشر مورد نظر خود را بیابند.

ناگفته نماند نبود آمادگی فقط مربوط به غرفه‌های ناشران نمی‌شود، بلکه حتی بخش‌های اصلی و مهمی همچون سالن کارنامه نشر هنوز برای بازدید آماده نبود و کتاب‌ها کامل چیده نشده بود. در واقع، هم صبح و هم بعدازظهر این بی‌نظمی و عدم آمادگی وجود داشت.

روز بی‌نظم نمایشگاه کتاب/ سرما ناشران را غافلگیر کرد

سالن بی‌نام و نشان «کارنامه نشر»

نکته دیگر درباره سرمای شدید در برخی از بخش‌های نمایشگاه است که این امر در بخش ناشران کودک بسیار مشهود بود. این مشکل نیز با توجه به شرایط جوی اخیر در کشورمان قابل پیش‌بینی و حل شدنی بود، اما توجهی به این مسئله نشده و سال‌های گذشته که ناشران کودک از گرمای آزاردهنده شاکی بودند، امسال از سرمای شدید شکایت دارند.

روز بی‌نظم نمایشگاه کتاب/ سرما ناشران را غافلگیر کرد

بخش کودکان

استقبال مخاطبان و بازدیدکنندگان در روز نخست نمایشگاه چنگی به دل نزد و هر ساله که با ازدحام مخاطبان در روز نخست مواجه بودیم، امسال روز نخست خلوتی را پشت سر گذاشتم. البته در ساعات پایانی روز نخست حضور دانشجویان و دانش‌آموزان نمایشگاه را گرم‌تر کرد.

همچنین، اختلال در انجام روند بانکی دستگاه‌های کارتخوان مشکل دیگری بود که مخاطبان را با آن مواجه کرد. این اختلال تا ساعت ۱۳ ادامه داشت و پس از آن برطرف شد.

به گفته مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب، سال گذشته شهرداری تهران موضوع برگزاری نمایشگاه بدون خودرو را در دستور کار قرار داد که این مسئله امسال شکل جدی‌تری به خود گرفت. در سال جاری به دلیل مشکلات ترافیکی سال قبل و نیز عملیات عمرانی، پارکینگ‌های خیابان قنبرزاده در اختیار نمایشگاه نیست و پارکینگ خیابان شهید بهشتی نیز از دسترس خارج است. فقط با ظرفیت ۸۰۰ خودرو برای عوامل اجرایی پارکینگ تدارک دیده شده که ورودشان از در خیابان پاکستان است. با این حال شرکت مترو تهران نیز زمان حرکت قطار‌های خط یک و سه در ایام نمایشگاه را به کمترین حد ممکن یعنی ۴ دقیقه رسانده است و در ضلع شرقی مصلی و انتهای بخش ناشران دانشگاهی پایانه اتوبوسرانی تدارک دیده شده است.

دیروز غرفه کشور چین، که به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حاضر است، با حضور سفیر چین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران فرهنگی کشورمان افتتاح شد. این غرفه در نیم طبقه شبستان قرار دارد و هیئت ۱۵۰ نفره‌ای شامل ناشران و نویسندگان چینی در نمایشگاه حضور دارند و آژانس‌های ادبی کشورمان امیدوارند بتوانند با ناشران چینی قرارداد‌های خوبی را منعقد کنند.

روز بی‌نظم نمایشگاه کتاب/ سرما ناشران را غافلگیر کرد

غرفه‌های بدون کتیبه

پیش‌بینی می‌شود که امروز پنجشنبه و همچنین جمعه با توجه به تعطیلی بسیاری از ادارات و دانشگاه‌ها و مدارس، نمایشگاه کتاب تهران پذیرای بازدیدکنندگان بیشتری باشد.

یادآور می‌شود سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) دایر خواهد بود.

انتهای پیام

captcha