جذب فعالان جبهه فرهنگی انقلاب به فعالیت های مهدوی/تلاش برای افزایش موقوفات جمکران
کد خبر: 3806386
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

جذب فعالان جبهه فرهنگی انقلاب به فعالیت های مهدوی/تلاش برای افزایش موقوفات جمکران

صدوقی با اعلام محورهای کاری دفتر نمایندگی تهران مسجد مقدس جمکران گفت: برگزاری دوره های آموزشی سبک زندگی، جلب مشارکت های مردمی، جلب نیات واقفان خیراندیش و جذب فعالان جبهه فرهنگی انقلاب به این ساحت مقدس از مهمترین برنامه های این دفتر است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: یکی از نهادهای فعال در عرصه تبلیغ و ترویج مهدویت و جلب علایق مردمی به این آموزه مهم و نیز انتظار زمینه ساز، در استان تهران، دفتر نمایندگی تهران مسجد مقدس جمکران است. این دفتر در طول سال با برنامه های مدون و مداوم می کوشد فضای انتظار و انس با امام زمان(عج) را برای پایتخت نشینان فراهم کند.

از این رو، با «ابراهیم صدوقی»، مدیر این دفتر درباره برنامه ها و طرح های شان گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

دفتر نمایندگی تهران مسجد مقدس جمکران با چه محورهایی برنامه های در طول سال خود را طراحی و پیاده می کند؟

دفتر نمایندگی مسجد مقدس جمکران در استان تهران به عنوان مجموعه ای فرهنگی، تبلیغی و پشتیبانی برای ارتقای سطح فعالیت های فرهنگی به منظور نشر معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام خاصتاً مهدویت در قالب فعالیت های قرآنی، پرسش و پاسخ، مشاوره های فردی و خانوادگی، برگزاری دوره های آموزشی سبک زندگی اسلامی، برگزاری  نشست های علمی فرهنگی، جذب بانیان خیر، برگزاری هفتگی جلسات ادعیه همچون کمیل، ندبه و توسل و امثال آن فعال است.

همچنین، اعزام کاروان های زیارتی از شهر تهران به مسجد مقدس جمکران نیز توسط این دفتر دنبال می شود.

به طور کلی برنامه های این دفتر به گونه ای طراحی و اجرا می شود که زمینه آشنایی مردم با معارف ناب اسلام  و مهدویت و انس آنها با اهل بیت(ع) را فراهم کند.

مخاطبان اصلی شما در برنامه های دفتر تهران مسجد مقدس جمکران چه کسانی هستند؟

مخاطبان دفتر در چهار گروه کودک، نوجوان، جوان و خانواده تعریف شده اند.

در بخش کودک ویژه کودکان 3 تا 7 سال فعالیت هایی همچون تهیه کاردستی، سرودخوانی، کارگاه های قصه گویی، آموزش کار با رایانه، بحث های قرآنی، آموزش نماز و ... دنبال می شود.

در بخش نوجوان ویژه گروه سنی 7 تا 15 سال برای پسران و دختران دوره های آموزش قرآن کریم و تصحیح قرائت نماز با حضور استادان و قاریان قرآن، دوره های تربیتی ویژه نوجوانان 9 تا 15 سال، برگزاری جُنگ های مهدوی و مسابقات فرهنگی و کلاس های هنری با استفاده از ظرفیت طلاب استان تهران و برگزاری دوره های ورزشی با حضور استادان ورزش های رزمی انجام می شود.

علاوه بر این، برای این گروه سنی کلاس های آموزشی مربوط به دروس شان را هم برگزار می کنیم و درصدد هستیم همه اقشار در شهر تهران با برنامه های این دفتر انس و ارتباط بگیرند.

در بخش جوان و خانواده چه برنامه هایی به همت دفتر نمایندگی تهران جمکران دنبال می شود؟

در مرکز آموزش جوان و خانواده دوره های کوتاه مدت و بلندمدت مرتبط با سبک زندگی اسلامی همچون کارگاه های همسرداری و تربیت فرزند و برای جوانان دوره های آشنایی و استفاده از فضای مجازی و نیز آشنایی با فِرَق و ادیان و مدعیان دروغین را داریم تا با معرفت افزایی مانع از فعالیت تبلیغی فرقه های ضاله همچون بهائیت شویم.

کارگاه های آموزشی امر به به معروف و نهی از منکر، روش های اصلاح و تغییر رفتار کودکان، روانشناسیِ نوجوان ویژه والدین، دنیای کودک و نیز همسران توانمند نیز ویژه مخاطب خانواده و جوان ما طراحی و اجرا می شود.

هچنین است دوره های تخصصی تربیت مشاور خانواده مهدوی ویژه طلاب تهرانی که تا کنون 80 نفر با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران در آن شرکت کرده اند.

دوره تخصصی آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، تربیت روحانی کاروان و ... با همکاری موسسات تخصصی و اعطای مدرک پایان دوره به شرکت کنندگان نیز به همت دفتر نمایندگی تهران مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

به منظور رفع مشکلات خانوادگی با مدد از معارف مهدوی نیز این دفتر راهکاری داشته است؟

بله، از دیگر فعالیت های این دفتر راه اندازی مرکز مشاوره با همکاری استادان حوزه و دانشگاه است، این مشاوران در شیفت های مختلف فعال هستند و در حوزه هایی همچون سبک زندگی، تغذیه اسلامی، مسائل خانوادگی و ... ارائه مشاوره می کنند.

در ابتدای صحبت به جلب نیات خیران به عنوان یکی از راهبردهای دفتر اشاره کردید، در این باره چه برنامه هایی دارید؟

بله، جلب مشارکت های مردمی برای فعالیت های فرهنگی مسجد مقدس جمکران و گسترش معارف مهدوی در شهر تهران در این دفتر دنبال می شود.

راه اندازی پویش مردمی «نذر قربانی برای سلامتی امام زمان(عج)» که هر کسی با هر میزان توان مالی می تواند در آن سهم داشته باشد، و توزیع گوشت این قربانی میان فقرای منطقه هم به همت دفتر انجام می شود.

طرح «خادمیاران خانواده مهدوی» شامل جمع آوری و توزیع بسته های کمکی اعم از غذا و پوشاک میان نیازمندان هم توسط این دفتر اجرا می شود. البته همراه این بسته ها بروشورهای مهدوی نیز هست تا زمینه انس گیرندگان بسته ها با امام زمان(عج) فراهم شود.

راه جلب این حمایت ها؟

علاقمندان به مشارکت در طرح های خیرانه دفتر تهران مسجد مقدس جمکران می تواند وجوهات نقدی خود را به شماره حساب 82268893848 یا شماره کارت 6104337588395690 نزد بانک ملت به نام مسجد مقدس جمکران واریز کنند.

هزینه فعالیت های فرهنگی، ترویج معارف و آموزه های مهدوی و اجرای طرح هایی همچون «خادمیاران خانواده» و تهیه و توزیع بسته های تبرکی میان اهالی منطقه و نیز نیازمندان از طریق این وجوهات خیرانه و مردمی تامین می شود.

سفره اطعام حضرتی ماهی دو بار در روزهای یکشنبه در محل دفتر گسترده می شود و همه علاقمندان می توانند برای بهره مندی از این تبرکی حضرت(عج) در دفتر حاضر شوند.

آیا طرح نیات خیر توسط دفتر تهران جمکران فقط جنبه مالی دارد یا در ابعاد غیرمالی هم ورود کرده اید؟

رویکرد دفتر بر جلب همکاری خیران در هر دو بخش فعالیت های فرهنگی و نیز رسیدگی به محرومان است. از این رو، برپایی ایستگاه های صلواتی ویژه اعیاد، ولادت ها و شهادت ها و نیز جلب مشارکت و همکاری بالغ بر 40 نفر از نوجوانان و 80 نفر از طلاب حوزه های علمیه تهران و 35 نفر از خواهران به عنوان خادم افتخاری که به صورت شیفت بندی با دفتر نمایندگی تهران مسجد مقدس جمکران همکاری می کنند، نیز از محورهای کاری ما است.

به عنوان مثال از وظایف دفتر نمایندگی تهران مسجد مقدس جمکران، جذب بانیان خیر در حوزه موقوفات است چنان که ساختمان کنونی این دفتر هم از موقوفات خیران است.

هدف کلان دفتر تهران در اجرای این طرح و برنامه ها چیست؟

هدف اصلی جذب فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از هر چهار قشر مخاطبان دفتر است لذا با توجه به هجمه دشمنان به مهدویت و نظام جمهوری اسلامی و به منظور خنثی سازی آن، سه هدف کلی در دفتر تهران مسجد مقدس جمکران دنبال می شود: نخست معرفت افزایی نسبت به امام عصر(عج)، امامی که به عنوان پدری مهربان ناظر بر اعمال ما است؛ دوم ایجاد انس با حضرت حجت(عج) از طرقی همچون طرح خادمیاری و سوم تبیین جایگاه منتظران در زمان غیبت.

انتهای پیام

captcha