تفسیر «کوثر» با حضور آیت‌الله سبحانی رونمایی شد
کد خبر: 3806455
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

تفسیر «کوثر» با حضور آیت‌الله سبحانی رونمایی شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم رونمایی از تفسیر 12 جلدی «کوثر» اثر آیت‌الله یعقوب جعفری امشب با حضور آیت‌الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) رونمایی و در آن عنوان شد که متاسفانه بیشتر روایات تفسیری از راویان ضعیف است لذا باید تنقیح مناسبی از سوی محققان حوزه علمیه در این زمینه صورت بگیرد.

تفسیر «کوثر» با حضور آیت‌الله سبحانی رونمایی شدبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله یعقوب جعفری استاد حوزه علمیه امشب پنجم اردیبهشت‌ماه در مراسم «رونمایی از تفسیر کوثر» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، با بیان این‌که برای شناخت نعمت‌های خداوند همین چند آیه اول سوره رحمان کافی است، گفت: در این آیه تعلیم قرآن حتی قبل از خلقت انسان بیان شده هم‌چنین نشان داده که میان رحمانیت و خلق انسان، بیان و قرآن رابطه وجود دارد.

جعفری با اشاره به کتاب تفسیر کوثر که در طول 20 سال نوشته است، اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود که با وجود این همه تفسیر چه لزومی برای نوشتن این تفسیر وجود داشته‌است که بنده پاسخ می‌دهم این تفسیر را نوشته‌ام تا تفسیری بر تفاسیر شیعه افزوده شود.

نویسنده تفسیر کوثر ادامه داد: این‌که کسی بگوید همه حرف‌ها و تفاسیر در مورد قرآن بیان شده درست نیست؛ ما وظیفه داریم همواره در آیات قرآن طبق دستور خداوند تدبر کنیم و درجا نزنیم زیرا هدف از نزول قرآن، تدبر است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در روایات مشهور که هم از طریق اهل سنت و هم ائمه آمده داریم «نزل القرآن علی سبعة احرف»؛ برخی از ائمه(ع) به شدت این موضوع را رد کرده‌اند ولی اهل سنت خیلی روی  «سبعة احرف» مانور داده‌اند یعنی هر کسی با هر لهجه‌ای قرآن بخواند پذیرفته است ولی ائمه آن را رد کرده‌اند.

جعفری با اشاره به این‌که ائمه برای سبعة احرف وجهی بیان فرموده‌اند، گفت: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده‌است که ایشان «سبعه احرف» را به هفت وجه و سطح تعبیر فرموده‌اند تا هر کسی به اندازه فهم خود بتواند از قرآن بهره ببرد.

نویسنده کتاب تفسیر کوثر با اشاره به مبانی این کتاب اظهار کرد: این تفسیر جامع و در عین حال اجتهادی است؛ در این تفسیر از تدبر در آیات، تفسیر قرآن به قرآن و اقوال مفسران هم‌چنین روایات استفاده کرده‌ام.

وی با تاکید بر این‌که 20 سال با روایات تفسیری زندگی کرده‌ام، افزود: درباره یک چهارم آیات قرآن حتی یک روایت ضعیف نیز نداریم و یک دوم بخش‌هایی که روایت در مورد آن‌ها وجود دارد، روایات فضائل است؛ متاسفانه اکثر این روایات از راویان غیر معتبر نقل شده و روایات ضعیفی هستند مثلا بیشتر روایات فضائل از سیاری نقل شده‌است که فردی کذاب، جعال، وضاع و فاسدالمذهب است.

نویسنده تفسیر کوثر با بیان این‌که با توجه به این مطالب نمی‌توان تفسیر همه آیات را از تفاسیر گرفت، گفت: روایات تفسیری ما برخلاف روایات فقهی، تنقیح نشده است.

انتهای پیام

captcha