تفسیر قرآن نهایت‌ناپذیر است/ تعبدی نبودن رسم‌الخط قرآن
کد خبر: 3806458
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
آیت‌الله سبحانی:

تفسیر قرآن نهایت‌ناپذیر است/ تعبدی نبودن رسم‌الخط قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آیت‌الله جعفر سبحانی با تاکید بر این‌که در تفاسیر قرآن کریم نباید فارسی‌زده شویم و با حذف همه کلمات عربی از کلمه نامانوس فارسی بهره بگیریم، گفت: گرفتار رسم‌الخط مصاحف عثمانی هستیم در حالی که خط قرآن، مقدس است ولی رسم‌الخط آن تعبدی نیست.

سبحانی/ تنظیم شدهبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امشب پنجم اردیبهشت‌ماه در مراسم «رونمایی از تفسیر کوثر» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، گفت: شاید کتابی در جهان نباشد که به اندازه قرآن برای آن تفسیر نوشته شده باشد و اگر تفاسیر جمع شوند کتابخانه عظیمی خواهد شد حتی عهدین هم این جایگاه را ندارد.

وی افزود: در عین حال که تعداد بی‌شماری تفسیر نوشته شده اما هنوز سخن باقی است و مفسر بعدی می‌تواند نوآوری کند؛ زیرا طبیعت که فعل خداست نهایت‌ناپذیر است و بشر هر قدر در مورد آن مطالعه کند باز جای بحث و تحقیق خواهد بود؛ به گفته انیشتین «بشر هنوز چند پله از نزدبان علم بالا نرفته‌است» بنابراین اگر طبیعت ناپایان است قرآن نیز بی پایان است زیرا فعل تشریعی خداست.

این مرجع تقلید با بیان این‌که امام رضا فرمودند «قرآن همانند خورشید است که در همه زمان‌ها خواهد درخشید بنابراین جای تعجب نیست که باز هم تفسیر از قرآن ممکن است»، تصریح کرد: بعد از انقلاب و حتی قبل از انقلاب استقبال حوزه به قرآن فراوان شده‌است و مجتمعات قرآنی زیادی داریم که یکی از آن‌ها همین دارالقرآن است.

سبحانی ادامه داد: اولین باری که این دارالقرآن تاسیس شد آیه«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ﴿نور/36﴾؛ در خانه ‏هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ يابد و نامش در آنها ياد شود در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى كنند (۳۶)» را خواندم؛ وقتی آیه نازل شد فردی از پیامبر در مورد بیوت پرسید که ایشان فرمودند منظور بیوت انبیاء است و وقتی سؤال شد که آیا بیت امام علی هم جزء آن است ایشان فرمودند که از اعاظم آن‌هاست.

این مفسر قرآن با اشاره به تفاسیر علامه گفت: ایشان سه جلد تفسیر د ررد آقای شعار که روایات را منکر بود نوشت تا نشان دهد که ائمه علاوه بر مقام عصمت، معلم نیز هستند؛ علامه بعدا تصمیم گرفت که تفسیر کل قرآن را بنویسد و المیزان را شروع کرد و به اتمام رساند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که زمخشری دقت‌های ادبی و بلاغی خوبی دارد ولی در برخی موارد از جمله در تفسیر «فانصب» در سوره انشراح دچار انحراف شده‌است، ادامه داد: هر تفسیری نقاط قوت دارد و تفسیر کوثر نیز که امروز رونمایی شد همین ویژگی را دارد.

وی افزود: این تفسیر در 12 جلد به تعداد 12 امام نوشته شده‌ که از ویژگی‌های خوب این کتاب به شمار می‌رود، هم‌چنین ادبیات، ترجمه روان و قابل فهم برای عموم است؛ همچنین ترجمه آزاد اما حافظ بر مضمون آیه دارد.

وی با بیان این‌که در کتاب تفسیر کوثر از کلمات عربی مانند جهاد و ایمان استفاده کرده و این کلمات به فارسی ترجمه نشده‌است، اظهار کرد: ما نباید فارسی زده شویم و تلاش کنیم همه کلمات عربی را حذف کنیم و به جای آن کلمه نامانوس فارسی بگذاریم.

سبحانی با بیان این‌که ما گرفتار رسم‌الخط مصاحف عثمانی هستیم در حالی که خط قرآن، مقدس است ولی رسم‌الخط آن تعبدی نیست، افزود: ایشان وجوه را مطالعه و وجه مدنظر را انتخاب کرده و پای آن ایستاده است؛ یعنی خواننده می‌تواند به فهم خوبی از آیه برسد.

وی افزود: این تفسیر بحث‌های جانبی کلامی، اخلاقی، فقهی و ... دارد؛ بنده 50 سال است که ایشان را می‌شناسم که اهل قلم، مومن و فاضل است و از زحمات ایشان قدردانی می‌کنیم تا دست به قلم شدن در جوانان رسم شود البته باید در تفسیرنویسی نوآوری باشد و تکرار مکررات نباشد.

انتهای پیام  

captcha