مسابقات قرآن زمینه‌ساز تدبر در کلام وحی است
کد خبر: 3806666
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
روشندل نیجریایی در گفت‌وگو با ایکنا:

مسابقات قرآن زمینه‌ساز تدبر در کلام وحی است

گروه بین‌الملل ـ محمد عبدالله صادق، روشندل حافظ کل قرآن از کشور نیجر، بر این باور است که برگزاری مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت زمینه‌ساز تدبر در کلام وحی و تشویق‌کننده جوانان به درک مفاهیم کلام وحی است.

«محمد عبدالله صادق»، حافظ کل روشندل از کشور آفریقایی نیجر است که 35 سال سن دارد و در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در ایران حضور داشت.

وی حفظ قرآن کریم را در سن 15 سالگی آغاز کرد و به مدت سه سال موفق به حفظ کامل قرآن شد.

خبرگزاری ایکنا در جریان حضور وی در رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران گفت‌وگویی با وی انجام داده است که متن این گفت‌وگو تقدیم می‌شود:

با بهره‌گیری از چه شیوه‌ای موفق به حفظ کل قرآن شدید؟

حفظ کلام وحی را از طریق گوش دادن به نوارهای کاست آغاز کردم، به‌ طوری که با گوش دادن به مشاهیر قرائت توانستم تمامی آیات قرآن را حفظ کنم.

درباره شیوه آموزش قرآن در کشور نیجر توضیح دهید.

در نیجر علاوه بر مدارس جدید در زمینه آموزش حفظ قرآن، مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن نیز وجود دارد، اما علاوه بر گوش دادن به نوارهای کاست برای فراگیری حفظ قرآن، سعی کردم در مدارس نوین آموزش قرآن نیز شرکت کنم که در نهایت با گوش دادن به تلاوت قراء و حضور در این مدارس موفق به حفظ کل قرآن شدم.

آروزی قرآنی شما چیست؟

آروز می‌کنم که تمامی مسلمانان در سراسر جهان حافظ کلام وحی باشند و به حفظ قرآن کریم از سوی امت اسلام اهتمام بیشتری ورزند.

مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی قرآنیان، برای اینکه الگوی جوانان در جامعه باشند، چیست؟

از اهل قرآن می‌خواهم که قرائت روزانه کلام وحی را فراموش نکند و سعی کند که تطبیق‌‌دهنده تعالیم و دستورات کلام وحی باشند و در جامعه خود شخصی درستکار، صادق، راستگو، خوش اخلاق و دارای حسن شهرت باشد تا الگوی نیکو برای جوانان باشند.

از کدام مشاهیر قرائت تقلید می‌کند؟

در تلاوت قرآن از قاریان برجسته‌ای همچون خلیل حصری، محمدصدیق منشاوی، محمد ایوب و عبدالباسط عبدالصمد تقلید می‌کنم.
گفت‌وگو***مسابقات قرآن زمنیه‌ساز تدبر در کلام وحی است
درباره فعالیت‌های قرآنی در نیجر توضیح دهید.

در کشور نیجر محافل و جلسات قرآنی در مساجد برگزار می‌شود و مکتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن و مدارس نوین نیز فعال هستند و همه ساله مسابقات قرآن در سطح ملی نیز برگزار می‌شود، اما رقابت‌های بین‌المللی قرآن وجود ندارد.

روزانه چند ساعت را به تلاوت قرآن و مراجعه محفوظات قرآنی خود می‌گذرانید؟

معمولاً سعی می‌کنم روزانه یک تا دو ساعت از وقت خود را به تلاوت قرآن و مراجعه محفوظات قرآنی اختصاص دهم.

نقش قرآنیان را در تحکیم وحدت اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قاریان و حافظان قرآن نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در این عرصه دارند، چرا که آن‌ها حاملان کلام وحی هستند و اگر به تعالیم و دستورات وحی عمل کنند، می‌توانند در تحکیم وحدت میان امت اسلام و دور کردن اختلافات و فتنه‌ها تأثیرگذار باشند.

کدام روایت‌های قرآنی در نیجر عمومیت بیشتری دارند؟

دو روایت «حفص از عاصم» و «ورش از نافع» در نیجر بیشترین عمومیت را در میان قاریان و حافظان قرآن دارند.

در حال حاضر به چه فعالیتی مشغولید؟

به‌ عنوان مربی قرآن در مدرسه «الحیاة الاسلامیة» (زندگی اسلامی) شهر «نیامی»، پایتخت نیجر، به آموزش قرآن مشغولم و قرآن‌آموزان در سن 6 سالگی و قبل از ورود به مدرسه وارد این مرکز می‌شوند.

روش آموزش شما در این مدرسه چگونه است؟

در آموزش خود از شیوه‌های سنتی آموزش قرآن همچون لوح‌های چوبی استفاده نمی‌کنم، بلکه در این روش قرائت صحیح آیات را به قرآن‌آموزان آموزش می‌دهم و از آن‌ها می‌خواهم آیات را حفظ و سپس برای من قرائت کنند و اگر در تلاوت آن‌ها اشکالاتی  باشد، تصحیح می‌کنم. همچنین، در پایان به قرآن‌آموزانی که موفق به حفظ کلام وحی می‌شوند، گواهینامه معتبر از سوی مدرسه «الحیاة الاسلامیة» اعطا می‌شود.

اهتمام مردم نیجر به فراگیری قرآن و آموزش کلام وحی به کودکان چگونه است؟

مردم نیجر بسیار دوستدار حفظ و تلاوت قرآن هستند و با وجود تنگناها و مشکلات، به آموزش کلام وحی به کودکان نیز اهتمام جدی دارند.

مردم نیجر چه دیدگاهی به ایران و ملت آن دارند؟

در نیجر دوستدار ایران هستیم و آن را کشوری پیشرو و ممتاز در عرصه اهتمام به قرآن می‌دانیم که بارزترین نمود آن برگزاری همه ساله مسابقات بین‌المللی قرآن است.

راهکار شما برای تقویت تدبر در قرآن و تشویق جوانان به درک مفاهیم کلام وحی چیست؟

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن را مقدمه‌ای برای تدبر در قرآن و تشویق نوجوانان و جوانان به درک مفاهیم آیات می‌دانم.

تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن را دارید؟

حضور در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان ایران نخستین تجربه من از حضور در یک رخداد بین‌المللی قرآنی است.

برگزاری رقابت‌های بین‌المللی قرآن ویژه قشر روشندلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای نخستین بار است که در جهان می‌شنوم مسابقات قرآن ویژه نابینایان برگزار می‌شود و در حقیقت، اقدام بسیار ارزنده و قابل تقدیری است.

تنوع متسابقان در مسابقات قرآن ایران را چگونه بود؟

تاکنون نشنیده‌ام که در سطح جهان مسابقاتی به این صورت و همزمان در بخش‌های مختلف بانوان، دانش‌آموزان، روشندلان و مردان برگزار شود و این تنوع بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام
captcha