کتب دینی با شیوه‌ای نو و بدون تحریف ارائه شود
کد خبر: 3806906
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
راضیه تجّار در گفت‌وگو با ایکنا:

کتب دینی با شیوه‌ای نو و بدون تحریف ارائه شود

گروه فرهنگی ــ محقق، نویسنده و عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران با بیان اینکه نویسندگان حوزه دین و قرآن محتوای عالی را در اختیار دارند، گفت: نویسنده باید زاویه دید را درست انتخاب و مخاطب‌شناسی کند، یعنی گروه سنی را در نظر بگیرد و به شیوه‌ای نو و بدون تحریف مبحث را ارائه دهد.

کتب دینی با شیوه‌ای نو و بدون تحریف ارائه شود

راضیه تجّار، محقق، نویسنده و عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: اگر بخواهم در مورد نویسندگان مذهبی و دینی نظر بدهم، بنده پژوهشگر نیستم که آماری داشته باشم، اما به عنوان نویسنده معتقدم که در طول چهار دهه انقلاب اقدامات بسیار خوبی در حوزه دین و مذهب انجام شده، اما مسئله این است که باید دید چند درصد کتابخوان داریم و چقدر طیف خوانندگان وسیع است.
وی بر ضرورت مطالعه کتب مفید تأکید و تصریح کرد: طبق آمار، میزان خوانش کم است. باید در این زمینه بیشتر کار کرد، چراکه نویسندگانی در سایه و سکوت کار خود را انجام می‌دهند، اما مهم این است که کتب به دست مخاطب برسد و آنان در حوزه‌های مورد‌ علاقه مطالعه مستمر داشته باشند.

عناصر مهم در اشاعه فرهنگ مطالعه
تجّار یکی از عناصر مهم در اشاعه فرهنگ مطالعه و رساندن کتب به دست مخاطب را تبلیغ صحیح دانست و اظهار کرد: برای بالا بردن سرانه مطالعه باید همه بسیج شوند و عناصر مختلفی باید وجود داشته باشد تا بتوان مخاطبان بیشتری را به مطالعه دعوت کرد.
عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران میزان نگارش در حوزه قرآن، مذهبی و بحث دینی را خوب توصیف کرد و افزود: در زمینه قرآن هرچه کار شود کم است و نویسندگان در حوزه‌های مختلف می‌توانند از مضامین این مصحف شریف الهام بگیرند که این موضوع ما را به اهداف نزدیک‌تر می‌کند.
نویسنده زنِ برگزیده ادبیات دفاع مقدس اظهار کرد: نویسندگان به خصوص نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید ویژگی‌هایی را رعایت کنند و با استفاده از تخصص، تحقیق و پژوهش و با کمک ناشران راهکارهایی را ارائه دهند تا کتابی که عرضه می‌شود مورد پسند و مطلوب مخاطب باشد.
وی ادامه داد: نویسندگان مضامین قرآنی که محتواهای بسیار عالی را در اختیار دارند، باید نوع نگاهشان نیز عالی باشد تا بدانند موضوع را چگونه انتخاب کنند و چطور بنویسند و محتواسازی‌ کنند و چگونه محتواها را در کنار هم قرار دهند تا نتیجه درخوری داشته باشد، حتی چگونگی عرضه این آثار نیز بسیار اهمیت دارد.

به‌روز بودن نویسندگان حوزه مذهب
تّجار برلزوم به‌روز بودن نویسندگان حتی در حوزه مذهب و قرآن تأکید کرد و افزود: نویسندگان محتوای عالی را در اختیار دارند و گاه نویسندگان با محتویات صفر بسته‌بندی عالی دارند و می‌توانند خواننده به ویژه کودک را جذب کنند. حال باید چقدر فکر شود تا این حرکت درست انجام شود. نویسنده باید زاویه دید را درست انتخاب و مخاطب‌‌شناسی کند، یعنی گروه سنی را در نظر بگیرد و به شیوه‌ای نو و بدون تحریف مبحث را ارائه دهد. همچنین ناشر نیز باید همراهی کند تا توزیع دقیق و با تبلیغ وسیع انجام شود.
وی در خصوص نگارش کتاب با محوریت دفاع مقدس نیز گفت: سوژه‌های بسیاری در این حوزه بر زمین مانده است که لازم است نویسندگان به آنها بپردازند، اما آنچه جلب توجه می‌کند موضوعاتی است که نویسندگان در حوزه دفاع مقدس به آنها پرداخته‌اند، در حالی که این تعداد نویسنده در برابر سوژه‌های بر زمین‌ مانده کم است. در نتیجه، تربیت و ساختن نسل جدید در این حوزه به ادامه راه نویسندگان حوزه دفاع مقدس کمک می‌کند.
انتهای پیام

captcha