پژوهش‌محوری؛ شاخصه فعالیت‌های فرهنگی جهاد/ لزوم کاربست دیپلماسی فرهنگی در موضوع خلیج فارس
کد خبر: 3807036
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
عیسی علیزاده:

پژوهش‌محوری؛ شاخصه فعالیت‌های فرهنگی جهاد/ لزوم کاربست دیپلماسی فرهنگی در موضوع خلیج فارس

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری سیزدهمین همایش ملی خلیج فارس با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های حقوقی جهان اسلام در بحث گرامیداشت خلیج فارس استفاده کنیم، گفت: اگرچه انجام کار پژوهشی که شاخصه فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی و لازمه کار در این عرصه است، نمی‌تواند ما را به آن هدف اصلی برساند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سیزدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس امروز، یکشنبه، ۸ اردیبهشت‌ماه، با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران، در ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در آغاز این نشست خبری با بیان اینکه اساس فعالیت‌های جهاددانشگاهی از همان آغاز تأسیس فعالیت‌های فرهنگی بوده، اظهار کرد: این فعالیت هم مبتنی بر نیاز و فعالیت‌های مطالعاتی و بین بخشی بود. این‌گونه فعالیت‌ها در بسیاری از مراکز و نهاد‌ها وجود دارد، اما عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی پژوهش‌محور و مطالعه‌محور است. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی متمرکز بر برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان است، سازمان انتشارت جهاد جشنواره کتاب سال دانشجویی را دنبال می‌کند و مرکز امام و انقلاب هم اردوی طریق جاوید را برگزار می‌کند و همه این فعالیت‌ها با محوریت مطالعات پژوهشی برگزار می‌شود.

علیزاده ادامه داد: در بخش ممیزه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ و با توجه به ابزار ما در حوزه فرهنگ، نیازسنجی اهمیت بسیاری دارد و معمولاً خیلی زودتر از دیگر نهاد‌ها به این نیازسنجی در فعالیت‌های فرهنگی می‌رسد و با توجه به تشکیلات آن، جهاددانشگاهی توانسته است اقدامات خوبی هم انجام دهد.
 
تداوم برگزاری همایشی با پیشینه پژوهشی
وی با بیان اینکه یکی از مراکز فرهنگی جهاد، مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به این نهاد است، افزود: مبنای فعالیت‌های این مرکز مبتنی بر پژوهش و علم است. این مرکز آژانس توسعه گردشگری و توریست نیست و با پیشینه تحقیقاتی موضوع خلیج فارس را به عنوان محور برگزاری همایشی ملی آن هم با پیشینه سیزده ساله انتخاب کرده است. تداوم این همایش نشان می‌دهد که این کار با مطالعه بوده و روز به روز هم بهتر شده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یادآور شد: خلیج فارس چه پیش از اسلام و چه پس از آن، بسیار منشأ اثر بوده و تا زمانی که استعمار در آنجا گام نهاد این اثر چشمگیر بوده است. به خلیج فارس نباید به عنوان یک فضای زیست محیطی نگاه کنیم؛ لذا این همایش 13 دوره است که با محوریت خلیج فارس برگزار می‌شود. شورای سیاست‌گذاری این همایش هم متشکل از افراد توانمند و دغدغه‌مند است که به خوبی این حوزه را رصد و برای آن هر ساله برنامه‌ریزی می‌کنند.

علیزاده با اشاره به برخی ویژگی‌های ممتاز همایش ملی خلیج فارس، گفت: بعد از مباحث مطرح‌شده و استفاده از عنوان جعلی خلیج عربی، این نیاز احساس شد که موضوع خلیج فارس نیاز به مطالعات گسترده و استفاده از منابع دست اول دارد. در این بحث رجوع به اسناد بالادستی و حتی اسناد عربی که نشان می‌دهد نام خلیج فارس همین بوده است در دستور کار قرار گرفت.
 
نباید به برگزاری همایش بسنده کرد
وی افزود: باید بدانیم که اگر از این اقدام بگذریم و برای حفاظت از نام خلیج فارس کاری انجام نشود، به این بسنده نخواهند کرد و در دیگر زمینه‌ها و حوزه‌ها ورود می‌کنند. اگرچه صرف برگزاری این همایش که متناسب با شرح وظایف ماست، نمی‌تواند کار مؤثری را انجام دهد. اگر به خلیج فارس به عنوان یک رویداد و روزی که در تقویم ثبت شده است، نگاه کنیم و در طول سال پژوهش و تحقیق و کار بر روی این موضوع تداوم و استمرار نداشته باشد، شاهد برد رسانه‌ای فعالیت‌های این ایام نخواهیم بود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یادآور شد: یکی از پیشنهادات ما این بوده که متناسب با موضوع خلیج فارس و در تمامی حوزه‌ها و در طول سال یک سری فعالیت‌های علمی فرهنگی تعریف شود و روز خلیج فارس زمان بروز و نمود این فعالیت‌ها باشد. معتقدیم نباید فقط  به برپایی همایش و گرامیداشت این روز بسنده کرد. استمرار کار حول موضوع خلیج فارس می‌تواند اثر داشته باشد.
 
دیپلماسی فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های حقوقی جهان اسلام
وی با بیان اینکه ورزشکاران ما مقابل ورزشکاران رژیم صهیونیستی مسابقه نمی‌دهند؛ حتی اگر در رنکینگ‌های بین‌المللی جایگاه خوبی نداشته باشیم، گفت: مشارکت ورزشکاران ما در برنامه‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس که این عنوان جعلی را به کار می‌برند، به نوعی رسمیت بخشیدن به آن‌ها است. با توجه به به اینکه جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر برگزار می‌شود و با توجه به اینکه شاید این احتمال برود که این‌ها بخواهند از این فرصت استفاده و کار‌هایی انجام دهند و ممکن است ما غافلگیر شویم، باید از تمام ظرفیت‌های حقوقی جهان اسلام استفاده کنیم و مراکز درباره این موضوع یکدست شوند. صرف انجام کار پژوهشی، اگرچه لازم است، نمی‌تواند ما را به آن هدف اصلی برساند.

وی افزود: تولید محتوا‌های خوب در این همایش حائز اهمیت است. محتوای مقالات شرکت‌کننده در این همایش چاپ و مجلد شده و در مراسم اختتامیه منتشر خواهد شد. گام بعدی این است که این مقالات ترجمه شود و در سمینار‌های بین‌المللی برای اثبات حقانیت ما در منطقه خلیج فارس استفاده شود.

علیزاده گفت: آمادگی کمک به مراکز، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را داریم، اما مکمل این موضوع، تبدیل پژوهش‌ها به محصول است. سینما، تئاتر، موسیقی و صنایع دستی باید به کمک ما بیایند. برگزاری همایش خلیج فارس کار سالانه ماست، اما کاری که عمدتاً مراکز و نهاد در این هفته انجام می‌دهند مقطعی و زودگذر است.
 
تأکید بر ایده‌های نو در سیزدهمین دوره همایش خلیج فارس
رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه این مرکز از سال ۸۴ اقدام به برگزاری همایش ملی خلیح فارس کرده است، اظهار کرد: این نام همیشه خلیج فارس بوده و در همایش‌های آغازین بیشترین مقالات در جهت اثبات این نام آن هم براساس مستندات تاریخی بوده است. در دروه‌های بعد و با ارائه مقالات و سخنرانی‌های روز اختتامیه، ما را به این نتیجه رساند که این همایش می‌تواند کامل‌تر شود. بر همین اساس، از دوره ششم تأکید ما این بود که در قالب این همایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه خلیج فارس را معرفی کنیم که البته این موضوع با استقبال پژوهشگران مواجه شد.

وی ادامه داد: تاکنون و طی سیزده دوره برگزاری این همایش، تعداد ۴ هزار و ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که بخشی از مقالات به عنوان مقالات برگزیده در کتاب مجموعه مقالات چاپ می‌شود. امسال نیز تعداد ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه واصل شد که از این میان ۲۵ مقاله برگزیده شدند که این تعداد در مجلدی چاپ و منتشر می‌شوند.

یعقوب‌زاده با بیان اینکه هر سال محوریت ویژه‌ای برای همایش خلیج فارس انتخاب می‌شود، گفت: سال گذشته و در دوره دوازدهم همایش، ۴۰ مهمان خارجی در مراسم اختتامیه حضور داشتد، اگرچه همایش سال پیش عنوان بین‌المللی نداشت. سال گذشته همایش با محوریت خلیج فارس و تعاملات بین‌المللی برگزار شد و امسال و در دوره سیزدهم، ایده‌های نو به منظور شناساندن ظرفیت‌های گردشگری خلیح فارس به عنوان محور ویژه انتخاب شد. این محور براساس اهداف کلانی است که صرفاً گردشگری نبوده و تلاش شده موضوعات زیست محیطی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، سلامت و ... به عنوان محور‌های آثار ارسالی در نظر گرفته شود. لذا امسال بیشترین تأکید بر ایده‌های نو بوده است.

یعقوب‌زاده گفت: نام خلیج فارس برای ما تبدیل به نامی هویت‌بخش شده و یک عامل وحدت برای ایرانیان است. به همین خاطر وظیفه همه ماست که به سهم خودمان تلاش کنیم این نام و ظرفیت‌های این منطقه را بشناسانیم. بررسی ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و شناساندن فرهنگ عامه منطقه و افزایش دغدغه‌های فرهیختگان داخل و خارج کشور درباره این منطقه از جمله دیگر اهداف کلان ما در این همایش است.

وی گفت: امسال در قالب برنامه‌هایی که ویژه فعالان حوزه‌های گردشگری و پژوهشگران حوزه خلیج فارس داریم، امیدواریم بتوانیم در سال آینده این همایش را با کیفیت بهتر و در سطح جهانی برگزار کنیم. در دو دوره اخیر تجربه لازم برای برگزاری همایش خلیج فارس در سطح بین‌المللی را کسب کرده‌ایم.

رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران با بیان اینکه این همایش تنها همایش با موضوع خلیج فارس است که به همت جهاددانشگاهی برگزار می‌شود، افزود: در این همایش ۶ مقاله برتر و سه برگزیده تقدیر می‌شوند. همچنین تقدیر از پیشکسوتان پژوهشی حوزه خلیج فارس را در روز همایش خواهیم داشت.

یادآور می‌شود اختتامیه این دوره از همایش ملی خلیج فارس روز شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha