مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مشارکت 2 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز در طرح ملی حفظ
کد خبر: 3807139
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مشارکت 2 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز در طرح ملی حفظ

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در پنجاه و دومین جلسه کمیسیون تخصصی آموزش عمومی قرآن‌کریم بیان کرد: دو میلیون و هشتصد هزار دانش‌آموز در طرح حفظ قرآن‌ کریم شرکت کردند.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 8 اردیبهشت اخبار متنوعی را روی خروجی خود بردند که در این بین خبر مربوط به شرکت دو میلیون و هشتصد هزار دانش‌آموز در طرح حفظ قرآن‌کریم از اهمیت بیشتری برخوردار بود؛
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «راه شهید مطهری در صدا و سیما تداوم نیافت/ هشدار درباره ترویج گفتمان عاطفی در شبکه‌‌های تلویزیونی»، «داوران سیزدهمین دوره جشنواره مدهامتان معرفی شدند»، «قرآن‌بسندگی اثر جدید محمدی‌فام منتشر شد»، «مشارکت دو میلیون و هشتصد هزار دانش‌آموز در طرح ملی حفظ»، «زمان اجرای طرح ملی رحله تغییر کرد»، «۴ مسئولیت مهم جامعه روحانیت به روایت حجت‌الاسلام انصاریان»، «جوهره‏‌ افراد در حوادث اجتماعی از شعارهاى دروغین جدا مى‌‏شود» و «ارسال ۱۳۰۰ لیتر گلاب ناب کاشان به کربلا برای شستشوی عتبات عالیات» هستند.
خبر «مشارکت دو میلیون و هشتصد هزار دانش‌آموز در طرح ملی حفظ» مربوط به سخنان سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در پنجاه و دومین جلسه کمیسیون تخصصی آموزش عمومی قرآن‌کریم است که در بخش‌هایی از آن آمده است امیدوارم در تمامی طرح‌های ملی از جمله طرح ملی حفظ قرآن‌کریم هم‌افزایی صورت گیرد و دستگاه‌ها باهم مدارا کنند تا اقدامات خوبی صورت بگیرد. دو میلیون و هشتصد هزار دانش‌آموز در طرح حفظ قرآن‌کریم شرکت کردند، و این طرح برای انس و الفت با قرآن‌کریم و دور نگه داشتن دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی سرمایه قابل‌استفاده‌ای است.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «داوران سیزدهمین دوره جشنواره مدهامتان معرفی شدند» می‌خوانیم سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان طی روزهای دهم تا دوازدهم اردیبهشت در شهر مقدس مشهد و با حضور 313 شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود. بر همین راستا اسامی داوران این دوره از جشنواره اعلام شده که بر اساس آن 13 نفر در بخش آقایان و 9 نفر نیز در بخش بانوان داوری این بخش را بر عهده دارند.
در گروه آقایان و در بخش تلاوت بالای 16 سال غلامرضا شاه‌میوه، عباس امام جمعه، سیدجواد سادات‌فاطمی و هاشم روغنی به ترتیب در لحن، تجوید، وقف و ابتدا و صوت به داوری می‌پردازند. همچنین در بخش حفظ قرآن بالای 16 سال نیز امیر آقایی در حسن حفظ، محمدجواد پناهی در تجوید، رحیم خاکی در صوت، محمود لطفی‌نیا در لحن و حسن حکیم‌باشی در وقف و ابتدا در هیئت داوران حضور دارند. در بخش زیر 16 سال گروه آقایان نیز مهدی شایق داور صوت، حامد ولیزاده داور لحن، حامد علیزاده داور وقف و ابتدا و سعید پرویزی داور تجوید خواهد بود. در گروه بانوان نیز فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، مرجانه نیاورانی، یگانگی، فرخنده کریم‌زاده، زهرا افخمی، سمیه حاجعلی، ملیحه اسحاق‌نژاد، مژگان خان‌بابا و زهیدا رشیدی در آیتم‌های مختلف و در دو گروه زیر 16 سال و بالای 16 سال به داوری می‌پردازند
خبر «قرآن‌بسندگی اثر جدید محمدی‌فام منتشر شد» نیز مربوط به مصاحبه تسنیم با حسین محمدی‌فام نویسنده کتاب است که در بخش‌هایی از آن آمده است در این پژوهش نظرات برقعی، شریعت سنگلجی و حسینی طباطبایی درباره قرآن بسندگی و میزان رجوع به احادیث در تبیین قرآن، بررسی و نقد شده است. برخی از علمای شیعه معاصر ایران با انگیزه‌هایی چون اصلاح عقاید دینی و مبارزه با خرافات مذهبی، به آرای خاصی معتقد شده و در بعضی اندیشه‌ها به نظریات اهل سنت و گاهی وهابیت نزدیک شده‌اند. رضاقلی شریعت سنگلجی، ابوالفضل برقعی و مصطفی حسینی طباطبایی از شخصیت‌های مهم این طیف هستند. نظریه قرآن‌بسندگی که در دو حوزه کفایت قرآن برای هدایت بشر و عدم نیاز تبیین آن به روایات، مطرح است، از مهم‌ترین اندیشه‌های آنان است. در این تحقیق، به این نتیجه رسیدیم که از این سه شخصیت فقط ابوالفضل برقعی قائل به قرآن‌بسندگی است و آن دو با وجود قرآن‌گرایی شدید، چنین عقیده‌ای ندارند. کتاب حاضر به نقد و بررسی ادله قرآن‌بسندگی پرداخته است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای محمد صدیق منشاوی منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «آغاز بکار نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۶ رمضان/ آمادگی انصار‌الله یمن برای حضور در نمایشگاه»، «دانشگاه مذاهب اسلامی لبنان کمکی به همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب مختلف است»، «کتاب «علم و دین در افق جهان‌بینی توحیدی» با مقدمه آیت‌الله سبحانی منتشر شد»، «صادق‌نیا: منبر شهید مطهری جای خود را به سخنورانی داده که فایده‌ای برای مخاطب ندارند»، «جوانگرایی در مساجد لازمه تحقق آرامش و نشاط معنوی در جامعه است» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «آغاز بکار نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۶ رمضان/ آمادگی انصار‌الله یمن برای حضور در نمایشگاه» آمده است بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از روز ۶ ماه مبارک رمضان برابر با ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) کار خود را آغاز می‌کند. این دوره از نمایشگاه طی ۱۵ روز در مصلی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به دریافت غرفه در زمینه فروش محصولات مکتوب، هنری، دیجیتال و عفاف و حجاب از نمایشگاه می‌توانند تا دو روز دیگر به سایت نمایشگاه قرآن کریم به نشانی https://iqfa.ir مراجعه کنند.
همچنین ١٠ قاری داخلی و ٧ قاری خارجی و ٣ نفر از اندیشمندان حوزه قرآن و عترت در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت. تاکنون کشور‌های مختلفی از جمله فلسطین، یمن، بحرین و سوریه برای حضور در بخش بین‌الملل نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و اعلام‌ آمادگی انصار‌الله یمن برای حضور در نمایشگاه امسال از نکات جالب این رویداد به شمار می‌رود.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «کتاب «علم و دین در افق جهان‌بینی توحیدی» با مقدمه آیت‌الله سبحانی منتشر شد» می‌خوانیم تاب «علم و دین در افق جهان‌بینی توحیدی» نوشته مهدی گلشنی و با پیشگفتار آیت‌الله سبحانی به همت انتشارات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به بهای ۴۰ هزار تومان منتشر شد.
علم جدید در محیطی دین باور شروع شد و بنیانگذاران علم جدید مطالعه طبیعت را یک عبادت می دانستند . اما کم کم مکاتبی که فقط برای یافته های تجربی شان قائل بودند نضج گرفتند و پیشرفتهای علم جدید در ابعاد نظری و عملی موقعیت این مکاتب را تقویت کرد. اما با خسارات ناشی از دوجنگ جهانی و نضج گیری مکاتب مختلف فلسفۀ علم در نیمۀ دوم قرن بیستم کم کم معلوم شد که علم به تنهائی توانائی پاسخ‌گوئی به سؤالات بنیادی بشر را ندارد و حتی توفیق خود را نمی‌تواند توجیه کند و نمی‌تواند جلوی سوء استفاده‌های عملی از علم را بگیرد. لذا از دهۀ ۱۹۶۰ به بعد به تدریج بازگشت به دین را در بعضی از محافل علمی می‌بینیم . همچنین تعداد قابل توجهی از بزرگان طراز اول علم صریحاً متدین بودن خود را ابراز داشته‌اند و با مطرح کردن نقش اصول متافیزیکی در انتخاب نظریه‌ها به دفع شبهات ملحدان و شکاکان پرداخته‌اند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «آیت الله مبلغی مطرح کرد:ضرورت بازتعریف حضور اجتماعی»، «دعوت آیت الله نوری همدانی از مردم برای شرکت در تشییع پیکر یک طلبه»، «مساجد مناطق سیل زده با کمک ستاد اقامه نماز و خیرین کشور بازسازی می‌شود»، «مساجد مناطق سیل زده با کمک ستاد اقامه نماز و خیرین کشور بازسازی می‌شود»، «روسای دانشگاه مذاهب اسلامی ایران و دانشگاه المعارف لبنان با همدیگر دیدار کردند»، «چهارمین اجلاس نماز استان بوشهر ماه برگزار می‌شود»، «در رثای اسلام‌شناسی که متخصص موسیقی مذهبی بود» هستند.
خبر «مساجد مناطق سیل زده با کمک ستاد اقامه نماز و خیرین کشور بازسازی می‌شود»، مربوط به سخنان محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در نشست آموزشی ستاد اقامه نماز است که در بخش‌هایی از آن آمده است در سه حوزه برای یک سال اینده کارهای ویژه‌ای داریم. در حوزه فرهنگ و آموزش اهم برنامه‌ها و فعالیت‌ها را بر نماز مدارس گذاشته و تمرکز ستاد بر این است. آموزش و پرورش زحمات خوبی را متقبل شده و باید بقیه ظرفیت‌ها را در کنار آموزش و پرورش قرار دهیم و تعداد اقامه نماز در مدارس را افزایش دهیم. با مبالغ جمع‌آوری شده از کارکنان ستاد اقامه نماز و کمک ده برابری یک خیر مسجد ساز، بنا شد تمام مساجد مناطق سیل‌زده، احداث و یا بهسازی و تجهیز شود.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «سردار صفوی: استقرار صلح هدف همایش آینده جهان اسلام است» می‌باشد.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت خبری را منتشر نکرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «آیا می شود به خانه ای رفت که در آن سگ نگه داری می شود؟»، «داوران سیزدهمین دوره جشنواره مدهامتان معرفی شدند»، «سعه صدر ابزار حکمرانی است/ دستور امام علی(ع) به زمامداران»، «چرا باید حجاب داشته باشیم؟»، «برای جلوگیری از فراموشی چه آیه‌ای بخوانیم؟!»، «خداوند ایمان را به چه کسانی می بخشد؟» و «فتوای جدید رهبر معظم انقلاب درباره اجاره زیرزمین مسجد برای رستوران» است.
در بخش‌‌هایی از خبر «سعه صدر ابزار حکمرانی است/ دستور امام علی(ع) به زمامداران» که مربوط به شرح نهج‌البلاغه توسط محسن اسماعیلی است می‌خوانیم امیرالمومنین(ع) نه تنها خود با مردم مهربان و نرمخو بود، که همیشه به منصوبان خویش نیز همین سفارش را می‌کرد. توصیه امام برای نرمش در برابر همه شهروندان جامعه است؛ نه فقط مومنان. بلکه مهربانی حتی با آنان که مسلمان نیستند مورد تصریح و تاکید امام عدالت‌پیشگان است. از جمله به مالک اشتر نوشت: «دل خود را از مهر و محبّت و لطف به رعیّت، آکنده ساز و در برابر آنان، چونان حیوان درنده‌ای مباش که خوردن‌شان را غنیمت شماری؛ چراکه مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینیِ تو هستند، یا همنوع تو. از آنان لغزش سر می‌زند و دستخوش حادثه و گرفتاری‌اند و به عمد یا خطا، خلاف می‌کنند. پس همچنان که خود، دوست می‌داری که خداوند با تو با عفو و گذشتش رفتار کند، تو نیز با آنان با عفو و گذشت رفتار کن؛ چراکه تو فرادست آنان هستی و فرمان روای بر تو، فرادست توست و خدا فرادست کسی است که تو را به فرمان‌روایی گماشته است.»
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت خبری را منتشر نکرده است.
انتهای پیام

captcha