حضور ناتو در خلیج فارس، باعث افزایش تنش‌ها می‌شود
کد خبر: 3807445
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
استاد دانشگاه تهران:

حضور ناتو در خلیج فارس، باعث افزایش تنش‌ها می‌شود

گروه بین‌الملل - یک استاد دانشگاه تهران حضور «ناتو» در کشورهای حوزه خلیج فارس را نامناسب دانست که سبب افزایش تنش‌ها خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ علی صباغیان، استاد دانشگاه تهران در همایش بین‌المللی «آینده جهان اسلام در افق 1414 هجری شمسی»، در زمینه تاثیر حضور ناتو در خلیج فارس گفت: کارکردها و ساختارهای جدید و همچنین تغییرات شبه‌جزیره بالکان، زمینه حضور ناتو را در حوزه فارس فراهم کرده‌اند که کشورهای مانند بحرین، قطر، کویت و امارت مناسبات‌شان را با این پیمان نظامی گسترش داده‌اند که سبب استحکام بیشتر حضور این نهاد شده است.

وی حضور ناتو در کشورهای حوزه خلیج فارس را نامناسب دانست و به علت اینکه مشکلات و مسائل را از سطح منطقه‌ای خارج می‌کند و جنبه عمومی به آن می‌دهد، آن را موجد افزایش تنش‌ها در سطح منطقه دانست.

صباغیان در ادامه اظهار داشت: کارکرد ناتو در خاورمیانه، حفظ منافع و تامین انرژی نفتی و گازی کشورهای عضو این نهاد است که این موضوع، باعث مشکلاتی خواهد شد.

صباغی در ادامه بیان کرد: پیامدهای ورود ناتو به حوزه خلیج فارس، عبارتند از مشروعیت سازی برای مداخله ناتو در جهان اسلام، بین‌المللی‌سازی مسائل امنیت منطقه‌ای، کمک به تشدید تنش‌های منطقه‌ای (شیعه - سنی، عرب - عجم و ...) فراهم کردن پوشش مناسب برای حضور آمریکا در منطق و کنترل غرب بر منابع نفتی و گازی منطقه.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: همیشه ورود ناتو به خارج از مرزهای خودش، انتقاداتی را به همراه داشته است، ولی در منطقه خلیج فارس به علت همراهی کشورهایی مانند کویت، بحرین، قطر و امارات، یک نوع مشروعیت را برای این سازمان فراهم شده است.

وی معیارهای جدید را در زمینه حضور ناتو در منطقه تاثیرگذار دانست و گفت: مشروعیت‌بخشی به اختلافات و فراهم کردن زمینه حضور قدرت‌های بزرگ، یکی دیگر از کارکردهای حضور ناتو در منطقه است.

انتهای پیام

captcha