ضرورت تدوین برنامه‌های جدید جهت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان
کد خبر: 3807466
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲

ضرورت تدوین برنامه‌های جدید جهت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان

گروه اجتماعی ــ معاون استاندار مرکزی بر ضرورت تدوین برنامه‌های جدید در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید کرد و با اشاره به اینکه دستگاه‌ها از انجام خدمات موازی پرهیز کنند، گفت: از این پس تمامی برنامه‌هایی که در حوزه اوقات فراغت برنامه‌ریزی می‌شوند، باید قبل از اجرایی شدن به دبیرخانه امور فرهنگی و اجتماعی استانداری ارجاع داده شوند و در صورتی که مورد تایید قرار گرفتند، در مرحله اجرا قرار بگیرند تا از هرگونه موازی‌کاری جلوگیری شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی امروز، نهم اردیبهشت در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، با اشاره به اینکه مجموع اعتبار حوزه مسائل اجتماعی استان 9 میلیارد و 333 میلیون تومان بوده است، گفت: 3 میلیارد و 389 میلیون تومان از مجموع این اعتبار از سوی وزارتخانه های مربوطه در اختیار ادارات کل ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، زندان ها، آموزش و پرورش و سازمان بسیج قرار داده شده است که نظارت بر این موضوع را هم دفتر امور اجتماعی استانداری بر عهده داشته است.
وی تصریح کرد: توجه به فعالیت هایی که توسط سمن ها انجام می شود از دقت بالاتری برخوردار است و هزینه های کمتری را هم به دنبال دارد، برخی از دستگاه های اجرایی اقدام به برون سپاری این اعتبار کردند در صورتی که این اقدام تداوم داشته باشد و دستگاه های اجرایی اعتباراتی را که در حوزه مسائل اجتماعی به آنها اختصاص داده است در دسترس سمن ها قرار دهند، قطعا فعالیت ها با کیفیت بالاتری انجام می شود.
به گفته اکرمی اعتباراتی که از جانب دستگاه های اجرایی در اختیار سمن ها قرار داده می شود، کمک به این سازمان های مردم نهاد به حساب نمی آید، اعتباراتی که در اختیار این سازمان ها قرار می گیرد صرفا در راستای انجام طرح ها و پروژه های مربوطه است و کمک محسوب نمی شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: مبلغ 2 میلیارد و 270 میلیون تومان از مجموع 9 میلیارد اعتبار مسائل اجتماعی در محورهای کاهش طلاق و مفاسد اخلاقی، کاهش حاشیه نشینی و سکونت در مناطق حاد بحرانی، متکدیان، کودکان کار، ارتقای مشارکت های اجتماعی و عفاف و حجاب به تعدادی از دستگاه های اجرایی استان از جمله دادگستری، بهزیستی، فرهنگ و ارشاد، کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان، حوزه هنری، کمیته امداد، دفاتر تسهیل گری، فرمانداری ها، نیروی انتظامی، اداره کل زندان ها و تعاون استان، شهرداری ها، خانه سمن ها، رسانه ها، اداره کل کتابخانه ها، کانون زندگی پایدار و... اختصاص داده شده است که تمامی این دستگاه ها فعالیت های خود را از طریق سمن ها دنبال کرده و خودشان این اعتبارات را هزینه نکردند.
وی اضافه کرد: مبلغ 3 میلیارد و 674 میلیون تومان هم از مجموع این 9 میلیارد و 333 میلیون تومان به صورت اختصاصی به سکونتگاه های غیر رسمی استان اختصاص داده شده است که در واقع پروژه های عمرانی بودند. اداره کل ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل کتابخانه های استان مرکزی از جمله دستگاه هایی هستند که این اعتبار را از طریق سمن های مربوطه در حوزه های عمرانی و سکونتگاه های غیر رسمی هزینه کردند.
اکرمی بر ضرورت برنامه های نو و جدید در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان تأکید کرد و با اشاره به اینکه دستگاه ها از انجام خدمات موازی پرهیز کنند، گفت: از این پس تمامی برنامه هایی که در حوزه اوقات فراغت برنامه ریزی می شوند، باید قبل از اجرایی شدن به دبیرخانه امور فرهنگی و اجتماعی استانداری ارجاع داده شوند و در صورتی که مورد تایید قرار گرفتند، در مرحله اجرا قرار بگیرند تا از هرگونه موازی کاری جلوگیری شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای انجام امور مربوط به اوقات فراغت باید تقسیم کار صورت گیرد، اظهار کرد: در این حوزه از انجام برنامه های تکراری که مورد پسند عموم نیست پرهیز شود، مدت بسیار زیادی است که برخی از برنامه ها مرتبا در حال تکرار شدن هستند و برای نوجوان و جوان جذابیتی ندارند لذا باید تلاش کرد تا از اجرای اینگونه برنامه ها جلوگیری و فعالیت ها با خلاقیت بیشتری ساماندهی شود.
اکرمی گفت: سال 98 از لحاظ مالی سالی خاص برای دولت و مردم است، دستگاه های دولتی باید از ریخت و پاش های بی جهتی که موجب تشویش اذهان عمومی می شود خودداری کنند و به فعالیت هایی روی بیاورند که به ازای هر ریال هزینه، 10 ریال درآمد داشته باشند. برخی از برنامه ها علی رغم اینکه هزینه های زیادی را به همراه دارند، اما بازده مطلوبی ندارند و این مسأله ما را وا می دارد که برنامه های خود را به سمت صرفه جویی هدایت کنیم.
وی با تأکید بر استفاده از امکانات و ظرفیت دستگاه ها، افزود: ظرفیت دستگاه ها پاسخگوی نیازهای استان در حوزه اوقات فراغت هستند، امکانات زیادی در دستگاه های اجرایی و استان مرکزی وجود دارد که باید از این امکانات در راستای اجرای برنامه های حوزه اوقات فراغت به خوبی استفاده شود. استان مرکزی در استفاده از سمن ها در مباحث نظارتی تجربه بسیار موفقی دارد و از آنجا که این سازمان های مردم نهاد کار خود را با عشق و علاقه و بدون دریافت هزینه انجام می دهند، باید نظارت بر امور اوقات فراغت به این سازمان ها سپرده شود.
این مقام مسئول تابستان را بهترین فرصت برای استارت آپ های دانش آموزی و دانشجویی خواند و اظهار کرد: باید از این فرصتی که در آینده برای ما فراهم می شود، در جهت مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان به خوبی استفاده کرد. بی شک این اقدامات استقبال خوب نوجوانان و جوانان را به همراه دارد و می تواند در کاهش هزینه خانوارها تأثیر بسزایی داشته باشد. بنیاد نخبگان، جهاد دانشگاهی، سازمان فنی و حرفه ای و پارک علم و فناوری استان در این زمینه نقش پررنگی دارند و باید برنامه ریزی های لازم را برای بهره مندی از این فرصت انجام دهند.
اکرمی اظهار تأسف کرد: بسیاری از مردم استان مرکزی با نقاط گردشگری و ظرفیت های استان آشنایی ندارند، تابستان فرصت خوبی است تا کودکان، دانش آموزان و دانشجویان با این ظرفیت ها به خوبی آشنا بشوند و ستاد ساماندهی جوانان، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی استان هم آمادگی لازم را برای این اقدام دارند. این اقدام علاوه بر اینکه نوجوانان و جوانان ما را با پتانسیل های استان آشنا می کند، می تواند در حوزه آموزش و درآمدزایی هم تأثیر زیادی داشته باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: ما می توانیم بر اساس یک تجربه موفق جهانی، بخشی از اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان خود را به آماده سازی محیط های آموزشی قبل از شروع سال تحصیلی جدید اختصاص بدهیم. این کار علاوه بر اینکه نوعی تفریح، مهارت آموزی و فعالیت تربیتی است، در واقع نمونه ای از اداره معنادار نوجوانان و جوانان در محیط های آموزشی به حساب می آید.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به روز جهانی کارگر و روز معلم در اردیبهشت ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: کارگران یکی از پایه های اصلی تولید در کشور هستند، اگر خواهان رسیدن به رونق تولید در کشور هستیم، باید به کارگران توجه بیشتری داشته باشیم و رسیدگی به مطالبات قانونی و به حق آنان را در اولویت های کاری خود قرار دهیم. همچنین معلمان انسان های شرافتمندی هستند که همگی ما مدیون آنان هستیم و از آنجاکه دانش و آگاهی خود را در اختیار ما می گذارند باید سپاسگزار این قشر زحمتکش باشیم.
اکرمی با بیان اینکه ورزش همگانی فقط به برنامه های صبح و نشاط محدود نمی شود و باید در تمامی ایام سال به آن توجه داشت، اضافه کرد: اگر می خواهیم به جامعه ای سالم دسترسی داشته باشیم باید ورزش را در برنامه زندگی خود جای دهیم و سعی کنیم تا آن را در جامعه گسترش دهیم. همگی ما به تحرک نیاز داریم و تنها از این طریق است که می توانیم خدمات بهتری را به هم نوعان خود ارائه دهیم.
وی در خصوص وضعیت فعلی تالاب میقان نیز اظهار داشت: وضعیت این تالاب در شأن مردم استان و شهرستان اراک نیست، همه ما در برابر وجود چنین شرایطی مسئول هستیم و نباید اجازه بدهیم که این امکان تفریحی که متعلق به مردم است، به حال خود رها شود. در درجه اول شخص فرماندار اراک، مدیرکل محیط زیست استان، منابع طبیعی، بخشدار منطقه، شهرداری، اداره ورزش و جوانان، سمن های مربوطه و تمامی کسانی که دلسوز این تالاب هستند باید برای این وضعیت چاره اندیشی کنند. تکلیف این موضوع باید حداکثر تا یک ماه آینده مشخص شود تا این سرمایه ملی و استانی از وضعیتی که در حال حاضر دچار آن شده است، رهایی یابد.
به گزارش ایکنا؛ عابد حقدادی، مدیر کل ورزش جوانان استان در ادامه از اجرای طرح «سرباز مهارت» با رویکرد آموزش مهارت زندگی و اشتغال بین سربازان استان خبرداد و گفت: همایش صبح و نشاط سال گذشته برای نخستین بار به صورت پخش زنده از شبکه های سراسری صدا و سیما در کنار سایر فعالیت های ورزشی این اداره کل در چهار شهرستان ساوه، تفرش، فراهان و خمین برگزار شد.
حقدادی با اشاره به اینکه استان مرکزی با 12 شهرستان، بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد تصریح کرد: تجهیز 100 خانه روستایی به امکانات ورزشی، برگزاری جام نوروزی در 250 روستا و حضور 70 هزار ورزشکار در این جام، ایجاد 48 ایستگاه صبحگاهی و عصرگاهی از جمله اقدام های این اداره کل در راستای ترویج فرهنگی ورزش و ایجاد شور و نشاط در شهرستان های استان است.
حقدادی افزود: اجرای 6 همایش صبح و نشاط در شهرستان های اراک، شازند، خنداب، محلات، زرندیه و فراهان با هدف افزایش ورزش در بین مردم استان و معرفی های جاذبه های شهرستان ها در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

captcha