سند خانواده در گام دوم انقلاب اسلامی رونمایی شد
کد خبر: 3807467
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳

سند خانواده در گام دوم انقلاب اسلامی رونمایی شد

گروه جامعه ــ سند و نقشه خانواده در گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «خانواده؛ فرصتی برای خوب زیستن» از سوی مجمع قرآن و عترت دانشگاه تهران عصر امروز ۹ اردیبهشت‌ماه، در سالن همایش شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد.
مریم کوچک‌زاده، مسئول مدرسه قرآن و عترت اهل بیت(ع) در این همایش به تعریف خانواده پرداخت و اظهار کرد: خانواده حکم بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در زندگی را دارد و پس‌زمینه تمام اتفاقات آن است. در جریان خلقت، ادامه زندگی و نسل بشر خانواده است.
وی افزود: شاید علوم مختلف حرف‌های زیادی در مورد خانواده داشته باشند، اما اثر چندانی در زندگی‌های ما تاکنون نداشته باشند، لذا باید محور نگاه خود را قرآن و عترت در نظر بگیریم.
کوچک‌زاده بیان کرد: اگر نگاه ما توحیدی باشد، خانواده محل نزول رحمت الهی و جایی است که خانواده در آن به آرامش می‌رسد. در خانواده هدایت صورت گرفته و ایمان‌ها شکل می‌گیرد.
کوچک‌زاده تأکید کرد: در خانواده است که پیوند‌ها شکل می‌گیرد و اگر قواعد الهی در آن شکل بگیرد، رحمت الهی نازل می‌شود.
وی یادآور شد: در الگوی خانواده که الگوی خانه رسول(ص) است، هر خانه‌ای مصداق حرم و برای آن حریمی در نظر گرفته شده است. در این خانه مودت و محبت جریان نوری است که خانواده را روشن می‌کند.
در ادامه این همایش و پس از پخش نماهنگی مذهبی در مورد خانواده، رضا دژبخش، مسئول مدرسه تزکیه و تعلیم با بیان اینکه ما بر اساس ادراک خود عمل می‌کنیم، گفت: عمل نیز خود مقدمه ادراک است، چرا که با هر عملی به شناخت و به مراحل بالای ادراک می‌رسیم، این دو با هم یک چرخه را به وجود می‌آورند.
دژبخش ادامه داد: ادراک از طریق حواس دریافت می‌شود. حواس بُعدی به نام خیال دارد که بخشی از آن وهم است و تصاویری را به وجود می‌آورد. سپس از طریق عقل گزاره‌های وهمی با حقایق سنجیده شده و از هم تمییز داده می‌شوند و پس از آن علم به وجود می‌آید و به واسطه ایمان یا باور قلبی به عمل تبدیل می‌شود.
وی افزود: اگر ادراک نادرست باشد، آسیب به اجزای آن رسیده و در نتیجه فکر را دچار مشکل می‌کند. اگر ادراک کامل بود و جهت آن درست باشد، ما به سوی نور الهی رشد می‌کنیم.
دژبخش بیان کرد: حرکت به سوی نور، مراحل رشد نام دارند که در آن نخست مرحله طیب است و پاکی را به صورت فطری دریافت می‌کنیم، پس از آن مرحله خیر و سپس حُسن و بعد ایمان است که هم برای خود و هم دیگران امنیت ایجاد کرده و در مرحله بعد حقیقت و سپاس ولایت پذیری نور است.
کارشناس قرآن و عترت دانشگاه تهران بیان کرد: این مراحل رشد در کلیه مراحل زندگی باید در انسان ظهور و بروز پیدا کنند. مراحل زندگی شامل شکل‌گیری تکلم، شکوفایی اختیار، شکل‌گیری معیارها، اجتماعی شدن، مسئولیت و مدیریت اجتماعی است. اگر هر یک از این مراحل در هر دوره‌ای شکوفا نشود، اختلال‌هایی را به وجود می‌آورند و انسان‌ها نمی‌توانند ارتباط صحیحی داشته باشند.
رونمایی از سند و نقشه خانواده در گام دوم انقلاب اسلامی 
در ادامه این برنامه همچنین سند و نقشه خانواده در گام دوم انقلاب اسلامی توسط احمدرضا اخوت، پژوهشگر قرآنی و مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران رونمایی شد.
این سند در راستای دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد جرح و تعدیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط دانشگاه‌ها در حوزه خانواده تدوین شده است.
به گفته پدیدآورندگان، این سند بر مبنای الگو‌های قرآنی در مورد خانواده با تلاش یک‌ساله دانشگاهیان و زیر نظر اداره فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران نوشته شده است.
گفتنی است این برنامه سراسر دانشجویی است و تمامی سخنرانان را دانشجویان و اعضای مدرسه‌های قرآن و عترت تشکیل می‌دادند.
از سوی دیگر، صندلی‌های این سالن پذیرای شرکت‌کنندگان در همایش نبود و بسیاری از شرکت‌کنندگان که عمده آنان را بانوان تشکیل می‌دادند، بر روی زمین نشسته یا به صورت ایستاده همایش را دنبال می‌کردند.
عدم هماهنگی برای اختصاص محل مجزا برای نشستن بانوان از جمله ضعف‌های این برنامه بود که باعث شد چندین بار در خلال سخنرانی‌ها، آقایان را از از جای خود بلند کرده و به جای دیگری هدایت کردند.
حضور بسیاری از مادران به همراه کودکان خود نیز از جمله نکات ضعف این برنامه بود، چنان که دشواری کنترل این کودکان تا حدی موجب بی‌نظمی‌ در برنامه می‌شد.
در این برنامه، همچنین کاغذهایی در بین حضار پخش شد تا انتظارات و الگوهای مورد نظر خود در رابطه با خانواده را مطرح کنند و به چند پاسخ به قید قرعه جوایزی اهدا شد.
انتهای پیام
captcha