معلمان همچنان ایثارگرترین قشر جامعه هستند/ حقوق معلمی؛ پایین‌تر از خط فقر
کد خبر: 3808165
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
مرادی در گفت‌وگو با ایکنا:

معلمان همچنان ایثارگرترین قشر جامعه هستند/ حقوق معلمی؛ پایین‌تر از خط فقر

گروه فرهنگی - معلم بازنشسته آموزش و پرورش گفت: هیچ نهاد، NGO و جمعیتی به لحاظ ایثارگری در همه جبهه‌ها از معلمان جلوتر پیدا نمی‌شود، در همین اوضاع اقتصادی شاهد هستیم معلمان نهایت تلاش و مجاهدت را برای رشد دانشجویان و دانش‌آموزان می‌کنند البته باید در نظر داشت این نگاه ایثارگرایانه دو طرفه باشد.

شکی نیست که پیام امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت شهید آیت‌الله مرتضی مطهری که در تجلیل از شخصیت آن بزرگوار و خدمات و آثار علمی وی‏ بود، به خوبی تبیین‌کننده میزان اعتقاد و اعتماد رهبر کبیر انقلاب اسلامی به این یار انقلاب است، ایشان در این پیام تمامی آثار شهید مطهری را «بی‌استثناء» آموزنده و روان‌بخش خوانده‌اند.

می‌گویند هرکه عاشق شد معلم می‌شود، دوران مدرسه وقتی از بچه‌ها می‌پرسیدی می‌خواهی چه‌کاره شوی می‌گفت: «معلم» وقتی می‌پرسیدی چرا؟ نمی‌دانستند و فقط چون معلمشان را دوست داشتند این ادعا را می‌کردند. امام راحل فرمودند؛ معلمی شغل انبیاست، آری درست است انبیاء به ما آموختند برای هدایت و حرکت در مسیر درست باید اصولی آموخت، باید در مجلس بزرگان زانوی ادب زمین زد و با سلول سلول بدن گوش دل به نوای معلم سپرد. معلم با نوای روح‌انگیزش ما را از زمین به آسمان پرواز می‌دهد و راه رسیدن از فرش به عرش را به ما می‌آموزد.

نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش‌آموزان بسیار مهم است، چراکه معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل آینده هستند. معلمان علی‌رغم اینکه امروز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما در آموزش کوتاهی نمی‌کنند چراکه خود را در پیشگاه الهی مسئول می‌دانند.

علیرضا مرادی، معلم بازنشسته آموزش و پرورش استان مرکزی و عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا استان مرکزی که برای معلمان باید چه کرد تا گام دوم انقلاب به شکل درست‌تری پیش برود؟ گفت: 5 اکتبر مقارن با 13 مهر روز جهانی معلم است اما در همه کشورها علاوه بر این روز، روز دیگری را متناسب با اتفاقات و رخدادها تحت عنوان روز بزرگداشت مقام معلم برگزیدند که نشان از جایگاه معلمی در جهان دارد.

وجه تسمیه روز معلم در ایران

وی در خصوص وجه تسمیه روز معلم در ایران اظهار کرد: در تاریخ ایران روز معلم دو مقطع دارد، در سال 1336 حقوق معلمان یک پنجم حقوق صنعت و ... بود خانعلی در 12 اردیبهشت سال 40 به همراه تعدادی از معلمان بر این موضوع اعتراض کردند که منجر به شهادت خانعلی شد و از آن پس این روز با نام روز معلم شناخته شد، 11 اردیبهشت آیت‌الله مرتضی مطهری توسط گروه فرقان به شهادت رسید و صبح روز 12 همین ماه خبر شهادت این استاد شهید رسانه‌‌ای می‌شود، ازاین رو به دلیل پیشینه شهادت خانعلی و این اتفاق پس از انقلاب نیز همان 12 اردیبهشت با نام روز معلم نام‌گذاری شد.

تنها تبریک گفتن روز معلم کافی نیست...

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی اراک با تأکید براینکه تبریک گفتن روز معلم کافی نیست و برای رفع مشکلات این قشر زحمت‌کش جامعه باید فکری کرد، اضافه کرد: اگر قصد داریم در گام دوم انقلاب تحول ایجاد کرده و در جامعه شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم باید به جامعه معلم توجه ویژه صورت گیرد، واقع مطلب این است که با معلمان به گونه‌ای رفتار شده است که تعلق‌خاطر ندارند. معلم گاه ماشین خود که پرایدی متوسط است را می‌فروشد تا برای شاگرد خود چرخ برقی بخرد، یا معلمی دیگر کیلومترها راه می‌رود تا مادر شاگردش فرزند خود را به سلامت متولد کند، این شاخصه‌های رفتاری در ذات انسان‌هاست اما در قشر معلم بیشتر تبلور دارد، باید پذیرفت که معلم نیز زندگی دارد، بپذیریم معلم در اجتماع جایگاه فردی و اجتماعی دارد همانند دیگر مردم باید به خوراک و پوشاک خود خانواده اهمیت دهد لذا اگر می‌خواهیم در گام دوم انقلاب حرکت اساسی ویژه انجام شود توجه به معلمان یک اصل است، اگر توجه‌ها بدین سمت حرکت نکند از معلم نمی‌توان با کمترین و ضعیف‌ترین رده حقوقی توقع ایجاد تحول داشته باشیم چراکه این توقع منطقی نیست.

ضعیف‌ترین حقوق‌ها در حوزه معلمی است در حالی‌که پاک‌ترین اندیشه‌ها متعلق به معلمان است

مرادی از تفاوت دیدگاه و نظر بین اقشار کارمند و معلمان گلایه کرد و افزود: به معلمان 70 میلیون سنوات می‌دهند و در برخی دستگاه‌های دیگر 280 میلیون، میزان حقوق بازنشستگی یک معلم با مدرک دکترا 2 میلیون و900 هزار تومان است و کارمند دستگاه‌های دیگر 5 میلیون تومان. در جامعه‌ای که تفاوت نگاه وجود دارد ایجاد انقلاب و دگرگونی در دانش‌آموز از معلم توقع غیر منطقی است. ضعیف‌ترین حقوق‌ها در حوزه معلمی است در حالی‌که پاک‌ترین اندیشه‌ها متعلق به معلمان است، جایگاه معلمی ازلی و ابدی است و جایگاهش قابل وصف نیست طبیعتا با حوزه‌‌‌های مادی نیز نمی‌توان سنجید.

حقوق معلمی پایین‌تر از خط فقر است

عضو شورای اسلامی شهر اراک برلزوم برگزاری نشست و تدوین شیوه‌نامه و قانون در راستای دفاع از حقوق معلمان تأکید کرد و افزود: در حال حاضر خط فقر سه میلیون تومان است و اکثر معلمان ما زیر این مقدار حقوق دریافت می‌کنند، واقعاً چه توقعی از فردی که زیر خط فقر زندگی می‌کند می‌توان داشت؟ چطور می‌توان انتظار داشت در تحقق گام دوم انقلاب تحول ایجاد کند؟

وی گفت: در گام دوم انقلاب از مدیران باید توقع داشت از مردم چیزی نخواهیم، مدیر برنامه‌ای برای استفاده هرچه بهتر از نخبگان علمی فرهنگی و صاحبان اندیشه ارائه دهد. باید از دولت، مجلس، وزیر آموزش و پرورش بخواهیم در گام دوم انقلاب معلمان را حمایت کرده تا با فکری آزادتر به جامعه‌سازی ایده‌آل و تراز اندیشه دینی، قرآنی و حدیثی بپردازند.

مرادی اضافه کرد: وقتی به معلم خوراک ندهید و از نظر مالی او را تامین نکنید مجبور است تاکسی خریده و مسافرکشی کند، یا مغازه‌ای داشته باشد و یا کلاس خصوصی برگزار کند، پرداختن معلم به این مؤلفه‌‌ها معضلاتی ایجاد کرده و طبیعی است که معلم را از هدف اصلی دور می‌کند. تنها با عنوان دادن زندگی افراد درست نمی‌شود، تکرار این جمله که معلمی شغل انبیاست در معنای واقعی کلمه درست اما آیا تنها با گفتن این واژگان کارها درست می‌شود؟

معلمان همچنان ایثارگرترین قشر جامعه هستند

وی تأکید کرد: در گام دوم انقلاب بهتر است مجلس و دولت طرحی برای ارتقای سطح معلم در جامعه ارائه دهند اگر طرح‌های کاربردی در راستای رفع مشکل معلمان ایجاد شود روز و هفته معلم روز مبارک و خوش‌یمنی می‌شود وگرنه توقع داشتن از معلم به نظرم منطقی نیست؛ چراکه داده‌های ما به معلمان آنقدر نیست که توقعاتی از آنان داشته باشیم، اما با همه این اوصاف که معلمان کم و ضعیف دیده شوند حاضرم قول دهم هیچ نهاد،NGO  و جمعیتی به لحاظ ایثارگری در همه جبهه‌ها از معلمان جلوتر پیدا نمی‌کنید، در همین اوضاع شاهدیم معلمان نهایت تلاش و مجاهدت را برای رشد دانشجویان و دانش‌آموزان می‌کنند اما باید در نظر داشت این نگاه ایثارگرایانه دو طرفه باشد.

مرادی اظهار کرد: اگر معلمان گاهی جهت احقاق حق خود تجمع می‌کنند به آنان احترام بگذاریم زیرا با بستن دهان مردم به ویژه گروه‌های تأثیرگذار نمی‌توان کاری کرد، معلمان یکی از گروه‌های تأثیرگذار عمیق در جامعه هستند. مجلس و دولت با توجه به این ویژگی‌ها و شاخصه‌های عملی و رفتاری برای معلمان برنامه‌ریزی کنند که اگر این اتفاقات بیفتد روز معلم مبارک‌تر است وگرنه با مصاحبه، حرف زدن و تشویق به تنهایی راه به جایی نمی‌بریم.

لزوم توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری

وی اضافه کرد: مجلسی‌ها اگر فرمایش‌های رهبری را با دقت گوش بسپارند متوجه دغدغه ایشان می‌شوند، دغدغه‌های رهبری باید اهمیت داده شود، واقعیت محسوس این است که معلمان باید زندگی کنند و چون معلم هستند باید جایگاه آنان حفظ و برای آنان برنامه‌ریزی شود.

مرادی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: بخش اعظم آموزش منطبق با دستور‌العمل و برنامه از پیش تعیین شده است، در حوزه اموزش باید اجرا و سیاست را از هم تفکیک کرد، به طور مثال وقتی درس داستان شهید فهمیده از کتب حذف می‌شود به چه معناست، این امر یعنی اینکه در اجرا، سیاست را دخیل می‌کنیم و معلم نمی‌تواند بگوید این درس حذف شده است اما من این درس را تدریس می‌کنم.

سیاست و حوزه عملیاتی باید تفکیک شوند

وی ادامه داد: حوزه اجرا باید حوزه‌ای امن باشد، اگر تفکیک سیاست و اجرا در مرحله اجرا عملیاتی شود قطعا شاهد رویدادهای خوبی خواهیم بود، باید براساس مشترکات کلی اجراییات را انجام دهیم، دعواها، تضادها و تعارضات سیاسی نباید در حوزه اجرا جایگاهی داشته باشد. سیاسی‌ها می‌توانند در مکانی همچون مجمع احزاب تضارب آراء خود را بیان کنند، ازاین‌رو بازار، آموزش و پرورش نباید درگیر تضارب آراء باشند.

مرادی اظهار کرد: معلمان آموزش‌های لازم را می‌بینند، بعید می‌دانم در حوزه آموزش مشکلی داشته باشیم، از منابع نگاه سیاسی را برداشته و منابع علمی، منطقی، منطبق با نیازهای جامعه ارائه دهند.

این معلم بازنشسته تاکید کرد: نداریم در کشور کسی را که نخواهد همراه انقلاب باشد، برداشت ما در همراه بودن با انقلاب متفاوت است، همه ما می‌خواهیم به پیشرفت نظام کمک کنیم اما دیدگاه‌ها با هم متفاوت است، شیوه‌هاست که مشکل ایجاد می‌کند ما در تدوین باید به نقطه اعتدال برسیم، اگر صاحبان اندیشه در تدوین شیوه به نقطه اعتدال برسند بعید می‌دانم مشکلی ایجاد شود.

ساختار انقلاب اسلامی بر اساس عدالت‌خواهی است

وی ادامه داد: گروه محدودی در کشور با نظام عناد دارند ولی همه به دنبال انقلاب هستند؛ چراکه متوجه گام‌های بزرگ و تأثیرگذار انقلاب شدند، قبل از انقلاب کسی جرأت نمی‌کرد حرف آزادی‌خواهی بزند اما امروز پیرو انقلاب ایران زمزمه عدالت‌خواهی، آزادی‌طلبی در 160 کشور طنین‌انداز است، امروز رگه‌های انقلاب، آزادی‌خواهی و انسانیت‌طلبی را در جهان شاهدیم، توجه به مستضعفین، عدالت‌ورزی، آزادی‌طلبی از ثمرات و آثار انقلاب اسلامی است، اما اینکه در دولت‌های جمهوری اسلامی چقدر موفق بودیم با شک می‌گویم اما در شکل و ساختار انقلاب اسلامی که عدالت‌خواهی، بیداری، مردم‌داری و شایسته‌سالاری است شکی وجود ندارد. اگر به مشترکات فکر کرده و بیندیشیم بعید می‌دانم به موفقیت‌ها نرسیم.

مرادی در پایان بیان کرد: مردم اگر اعتراضی دارند به رفتار و اعمال ما مسئولان است تاکنون برای اندیشه‌های اصلی انقلاب هیچ گونه اعتراضی نبوده است، امروز مرم به سیاست‌ها اعتراض دارند آنان با اندیشه‌های ناب و معنویت گرایانه مشکلی ندارند. بهتر است برای رسیدن به گام دوم انقلاب محبت ورزیده، به نیروی جوان اعتماد کرده و مدیران نالایق را کنار گذاشته و مدیران متخلف را مجازات علنی کنیم چراکه اعتمادسازی دوباره باعث می‌شود که مردم با تمام توان در عرصه حضور داشته باشند.

انتهای پیام

captcha