حوزه و دانشگاه؛ دو بال برای ترقی و سعادت مادی و معنوی جامعه
کد خبر: 3808293
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲

حوزه و دانشگاه؛ دو بال برای ترقی و سعادت مادی و معنوی جامعه

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر مستحکم شدن رابطه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه دو بال برای ترقی و سعادت مادی و معنوی جامعه هستند و باید همدیگر را درک کنند.

به گزارش ایکنا از گیلان،‌ آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز،‌ 12 اردیبهشت‌ماه در همایش سالانه علمی و فرهنگی اساتید حوزه‌های علمیه خواهران گیلان که در سالن اجتماعات مصلی رشت برگزار شد، اظهار کرد: امروز حوزه‌های علمیه خواهران جایگاه خود را در تراز نظام اسلامی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اکنون ملت ایران و کشورهای منطقه متوجه شدند که در شاکله نظام اسلامی نهادی علمی به نام حوزه علمیه خواهران وجود دارد، اما هنوز از موقعیت رسا و جایگاه ویژه‌ای که این بخش دانشی دارد، استفاده نمی‌شود و لذا باید تلاش کنیم این جایگاه را در نظام اسلامی جریان ببخشیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه حوزه خواهران شیعی در ایران و منطقه گوی سبقت را از دیگر حوزه‌ها ربوده است، تصریح کرد: جایگاه حوزه و طلبه در نظام ارزشی اسلام را باید بدانیم و درک کنیم.

آیت‌الله فلاحتی اطلاع و آگاهی از جایگاه حوزه‌های علمیه در ساماندهی زندگی طلبه‌ها را تاثیرگذار خواند و بیان کرد: جایگاه کتاب، عالمان و سازمان الهی حوزه‌های علمیه برگرفته از امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است و طلبه باید از ابتدا بداند از کجا آمده و به کجا می‌رود.

وی قوام و رکن طلبه را به عزت نفس دانست و اضافه کرد: توجه به عزت نفس یکی از مواردی است که پیامبر اسلام(ص) به ما آموخت و این امر از ابتدا در حوزه‌های علمیه مطرح بود؛ بنابراین نباید در مسیر خلاف عزت نفس حرکت کرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان بر تفکر در عزت نفس تاکید کرد و گفت: به عزت نفس خود آنقدر باید فکر کنیم که در سخت‌ترین شرایط دست نیاز به طرف کسی دراز نکنیم و طلبه‌ها و عالمان دینی اینگونه بودند.

آیت‌الله فلاحتی با تاکید بر مستحکم شدن رابطه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه دو بال برای ترقی و سعادت مادی و معنوی جامعه هستند و باید همدیگر را درک کنند.

وی به نقش اساسی حوزه‌های علمیه در تبیین جایگاه سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: حوزه‌های علمیه خواهران ابتدا باید سبک زندگی اسلامی را درک کنند، در مرحله دوم به آن عمل کرده و در مرحله سوم مروج سبک زندگی اسلامی در جامعه باشند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه سخت‌ترین و مهمترین دانش در دنیا علم فقه و اجتهاد است، اظهار کرد: عالم دینی متواضع است و این موضوع را همه باید بدانند.

آیت‌الله فلاحتی به افق حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و افزود: در آینده باید به طرفی حرکت کنیم که مدرسان خواهر از درون حوزه خواهران باشند و این حوزه‌ها توسط خواهران اداره شود؛ ضمن اینکه از لحاظ علمی مردان به این باور برسند که حوزه‌های علمیه خواهران ارتقا پیدا کرده است.

وی با تاکید بر توجه به طلبه‌های تازه‌وارد، بیان کرد: از روز نخست رفتارها، گفتارها و روش‌های زندگی طلبگی باید به طلبه‌ها آموزش داده شود تا در ذهن آنها رسوخ پیدا کند. در واقع طلاب با رفتار خود می‌توانند سبک زندگی اسلامی را به جامعه انتقال دهند.

انتهای پیام

captcha