گزارش ایکنا از جلسات «ترجمه و تفسیر قرآن» در مسجد چهارده معصوم(ع) اراک
کد خبر: 3808547
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

گزارش ایکنا از جلسات «ترجمه و تفسیر قرآن» در مسجد چهارده معصوم(ع) اراک

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت قرآنی استان مرکزی با اشاره به برگزاری 191 جلسه تفسیر و ترجمه قرآن کریم از سال 92 تاکنون، از اتخاذ رویکرد جدید این جلسات پس از ماه مبارک رمضان خبر داد.

گزارش ایکنا از جلسات ترجمه و تفسیر قرآن در مسجد چهارده معصوم(ع) اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، یکی از مصادیق بارز مهجور کردن فهم قرآن کریم، تحجیر فهم قرآن است بدین معنی که فهم قرآن برای گروهی خاص ممکن است و برای عموم مردم راهی برای فهم آن نیست، در حالی‌که توصیه‌های مکرر و عمومی قرآن به تدبر، تفکر و سایر اقسام فهم، شاهدی بر بطلان این مدعاست.

امروزه تلاش برای عمومی‌سازی فهم قرآن در توصیه و تشویق به مطالعه یا فراگیری ترجمه و تفسیر محدود شده است و تدبر به عنوان راهکار عمومی فهم قرآن، همچنان امری غریب است که با وجود تاکیدات فراوان قرآن و معصومین(ع)، جایگاهی نیافته است زیرا چیستی، ضرورت و روش آن به اندازه لازم شناخته شده نیست.

در همین راستا و در جهت عمومی کردن فهم مفاهیم کلام‌الله مجید، استاد مرتضی مختاری پیشکسوت و چهره برتر قرآنی استان مرکزی اقدام به برگزاری جلسات ترجمه و تفسیر قرآن کریم در مسجد چهارده معصوم(ع) شهرستان اراک نموده است که اکنون پس از گذشت حدود 6 سال از آغاز این جلسات، تفسیر 15 سوره از قرآن کریم به پایان رسیده است.

وی گفت: این جلسات از سال 92 تا کنون به طور مداوم برگزار شده است و تا امروز 191 جلسه تشکیل شده است. در این مدت سوره‌های حجرات، لقمان، انبیاء، حمد، توحید، اسراء، مومنون، نمل، طور، واقعه، حدید، هود، فاطر، یس و اعراف ترجمه و تفسیر شده است که در نظر داریم بعد از ماه مبارک رمضان تفسیر سوره مریم را ارائه دهیم.

گزارش ایکنا از جلسات ترجمه و تفسیر قرآن در مسجد چهارده معصوم(ع) اراک
مختاری هدف از برگزاری این جلسات را پر کردن خلأ پرداختن به مفاهیم قرآن و تدبر در آیات دانست و ادامه داد: یکی از رویکردهای بنده برای برگزاری این جلسات جامه عمل پوشاندن به سخن مقام معظم رهبری بود که فرمودند: اگر فهم قرآن به ذائقه مردم بنشیند بیشتر با قران انس می‌گیرند.
وی با توجه به استقبال خوب طیف‌های مختلف از جلسات ترجمه و تفسیر گفت: در سال‌های اول افراد شرکت‌کننده در این جلسات حدود 15 نفر بودند اما استقبال روبه‌رشدی را در این هفت سال شاهد بودیم به طوری که این جلسات در حال حاضر حدودا با حضور 250 شرکت‌کننده برگزار می‌شود.
پیشکسوت و چهره برتر قرآنی استان مرکزی تصریح کرد: اگر افراد اثر‌گذار بیشتر تبلیغ کنند، می‌توانیم شاهد حضور بیشتر قشر جوان در این جلسات باشیم، با توجه به اینکه بنده از برگزاری جلسات ترجمه و تفسیر به اداره اوقاف و تبلیغات اسلامی خبر داده بودم ولی متأسفانه هیچ‌گونه تبلیغی در این راستا انجام ندادند.
وی در پایان با توجه به استفاده از منابع معتبر تفسیری مثل، تفسیر نمونه، تفسیر تسنیم آیت‌الله جوای آملی، مجمع‌البیان و المیزان گفت: با توجه به بازخوردهایی که طی برگزاری این جلسات به دست آوردیم سعی می‌کنیم تغییراتی را جهت بهبود جلسات در آینده ایجاد کنیم، همچنین تطبیق آیات با مسائل روز جامعه نیز از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار داده‌ایم.
انتهای پیام

captcha