25 هزار بیمار در انتظار پیوند عضو/ ایران دارای رتبه 39 پیوند اعضا
کد خبر: 3808597
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
در نشست انجمن اهدای عضو ایرانیان مطرح شد:

25 هزار بیمار در انتظار پیوند عضو/ ایران دارای رتبه 39 پیوند اعضا

گروه سلامت ــ در نشست خبری اهدای عضو ایرانیان با اشاره به نیاز 25 هزار بیمار به پیوند اعضا، بر لزوم فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌ا‌ند، تأکید شد.

25 هزار بیمار در انتظار پیوند عضو/ لکنه ننگ خرید و فروش اعضا را از کشور بزداییمبه گزارش خبرنگار ایکنا، ایرج فاضل، رئیس هیئت امنای انجمن اهدای عضو ایرانیان در نشست خبری این انجمن که امروز ۱۴اردیبهشت‌ماه، در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با بیان اینکه هیچکدام از اعضای بدن مانند مغز تأثیرگذاری لازم را ندارند، اظهار کرد: اگر هر اندامی غیر از مغز از کار بیافتد، انسان می‌تواند زنده بماند و این اندام قابلیت جایگزینی از طریق پیوند را دارد، اما مغز اینگونه نیست و تا زمانی که مغز زنده است، انسان نیز زنده می‌ماند.

وی در ادامه با بیان اینکه در ایران برای انجام عمل پیوند اعضا از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند نیاز به اجازه شرعی و قانونی بود، گفت: در اردیبهشت‌ماه سال ۶۷ ما استفتایی را برای اجازه شرعی عمل پیوند خدمت امام خمینی(ره) بردیم و ایشان در فتوایی اجازه این کار را صادر کردند، اما این فتوا کافی نبود و نیاز به قانون و دستورالعمل داشت؛ لذا لایحه آن آماده و به مجلس شورای اسلامی داده شد. تصویب قانون مرتبط ۹ سال به طول انجامی؛ این قانون دوبار در مجلس رد شد، حتی یک فرد از نمایندگان که در کسوت روحانیت نیز بود با بهانه اینکه این اعضا قرار است به اسراییل فرستاده شوند به مخالفت پرداخت، به هر حال با کش و قوس‌های فراوان قانون اهدای عضو از فردی که دچار مرگ مغزی شده است در مجلس تصویب اما با مخالفت‌هایی از سوی شورای نگهبان مواجه شد. سرانجام با مساعدت مقام معظم رهبری مسئله اهدای عضو از فرد دچار مرگ مغزی شکل قانونی گرفت.
 
وزیر اسبق بهداشت افزود: خوشبختانه این سنت حسنه در کشور نهادینه شده است که اگر کسی در کشور دچار مرگ مغزی شد، اعضای سالم بدن او اهدا شده و جان چند نفر دیگر را نجات دهند.
 
فاضل همچنین در رابطه با خبر‌هایی که در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها مبنی بر فروش کبد در ایران مطرح شده است، اظهار کرد: به هیچ وجه نمی‌توان کبد را در ایران فروخت؛ چرا که اولا پیوند کبد از فرد زنده تنها از طریق پدر و مادر امکان‌پذیر است و دوم اینکه تنها دو بیمارستان در کشور امکان چنین عمل پیچیده‌ای را دارند.
 
رتبه ۳۹ ایران در پیوند اعضا
در ادامه این نشست ساناز دهقان، رئیس مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضای وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه سال گذشته ۹۲۳ عمل پیوند در کشور انجام شده است، گفت: سال ۲۰۱۸ رتبه ایران در پیوند عضو ۳۹ شد، این در حالیست که در سال ۲۰۱۷ با ۹۲۶ پیوند، رتبه ایران ۳۶ بود.

وی با بیان اینکه امسال به نظر می‌رسد شرایط برای انجام عمل‌های پیوند مناسب باشد، اظهار کرد: امسال با همکاری اورژانس هوایی یک قلب را در عرض ۵۶ دقیقه از رشت به تهران منتقل و بلافاصله عمل پیوند انجام شد.
 
وی با بیان اینکه در فروردین‌ماه ۹۸ نسبت به سالیان گذشته بیشترین آمار اهدای عضو را داشتیم، افزود: امسال سامانه رجیستری اهدای عضو راه‌اندازی شده است، در نیمه دوم سال نیز سامانه رجیستری پیوند قلب و کبد کار خود را آغاز می‌کند.
 
دهقان در رابطه با حمایت از هتلینگ بیماران پیوندی نیز اظهار کرد: براساس مصوبه هیئت دولت در سال ۹۵ قرار شد، ۱۷۰۰ کا برای پیوند مغز و استخوان و ۴۰۰ کا نیز برای جزء فنی پیوند مغز و استخوان در نظر گرفته شود و بیمه‌ها آن را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهند. با توجه به مشکلات بیمه‌ها قرار شد وزارت بهداشت از ابتدای سال ۹۸ این جزء فنی را خود مستقیما بر عهده گیرد.

لکه ننگ خرید و فروش اعضا در کشور را برای همیشه بزداییم
علیرضا نوبخت، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مدیره با اشاره به وقوع سیل اخیر در کشور اظهار کرد: امسال برخی از استان‌های کشور را سیل فرا گرفت و کشور با برخی مشکلات مواجه شد، اما این‌ موضوعات نباید موجب شود که از توانایی‌های خود در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی عقب بمانیم. اهدای عضو موضوع بسیار مهمی است که موجب نجات جان چندین نفر می‌شود؛ خداوند در قرآن کریم نیز بر اهمیت نجات جان انسان‌ها تأکید کرده است.
 
نوبخت همچنین با اشاره به لزوم بهره‌گیری از امکانات کشور برای افزایش سرعت در انتقال عضو پیوندی گفت: شرکت دانش‌‎بنیان برای استفاده از پهباد‌های ویژه‌ای برای انتقال عضو پیوندی اعلام آمادگی کرده و امیدواریم به نتایج مثبتی در این زمینه برسیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اهمیت اهدای عضو و برگزاری سالانه جشن نفس در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو و حمایت از خانواده اهداکنندگان عضو، گفت: جشن نفس امسال به صورت متفاوتی برگزار می‌شود و امیدواریم شهرداری تهران و سایر شهر‌ها در این زمینه به ما کمک کنند. انجمن اهدای عضو ایرانیان از چند ضلع اصلی برخوردار است که مسائل پزشکی و فرهنگی از جمله اضلاع اصلی آن به شمار می‌رود، لذا انجمن اهدای عضو ایرانیان در کنار کار‌های پزشکی به کار‌های فرهنگی نیز می‌پردازد.

نماینده مجلس با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند پیوند هستند، گفت: امسال تلاش خواهیم کرد که با فرهنگ‌سازی اهدای عضو، تمام شهر‌ها را در این زمینه سهیم کنیم و جشن نفس با الگوی جدیدی اجرایی شود و شهرداری تهران و سایر استان‌ها بسیج می‌شوند تا چهره شهر در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو تغییر کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به موضوع خرید و فروش عضو زنده و آنچه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح می‌شود، اشاره و اظهار کرد: طبق قوانین جاری کشور قاچاق عضو، جرم بوده و مجازات دارد؛ موضوع دیگری که خلاف نیت بنیان‌گذاران عمل پیوند عضو در کشور اشاعه پیدا کرد موضوع خرید و فروش عضو بوده که این کار بسیار زشت و ناصحیح است. با کمک معاونت درمان وزارت بهداشت، پیش‌نویسی در شورای عالی وزارت بهداشت تهیه شده تا در این خصوص تصمیم‌گیری و به اتفاق این لکه ننگ را از جامعه بزداییم.
 
کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه انجمن از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این انجمن با هدف حمایت از اهدای عضو و کمک به وزارت بهداشت در این زمینه آغاز به کار کرده است. در این بین یکی از مهم‌ترین اهداف ما فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو بین مردم است. در همین زمینه با کمک پزشکان متخصص، هنرمندان، ورزشکاران و سایر نهاد‌ها توانستیم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم.
 
نجفی‌زاده بیان کرد: با درایت و حمایت وزارت بهداشت، ایجاد سامانه ثبت و فراهم‌آوری اعضا به انجمن اهدای عضو ایرانیان واگذار شد که فاز اول این پروژه شروع به کار کرده است.
 
وی با بیان اینکه بهترین زمان اهدای عضو همان ساعات اولیه مرگ مغزی است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت سرعت در اخذ رضایت از خانواده فرد مرگ مغزی شده برای انجام عمل پیوند، لازم است این فرهنگ شکل بگیرد؛ جشن نفس هم در راستای این فرهنگ‌سازی شکل گرفت.

نجفی‌زاده همچنین با اشاره به وقوع سیل در کشور بیان کرد: با توجه به وقوع سیل در ابتدای سال جاری امسال جشن شکل دیگری به خود خواهد گرفت تا در کنار این جریان مهم توجه ویژه‌ای به خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو که در مناطق سیل‌زده با آسیب‌های جدی روبرو هستند، شود. در خوزستان بخش مددکاری انجمن به کمک خانواده‌های اهداکننده شتافت چرا که در روستا‌های این استان چهار خانواده دچار مشکلاتی مانند خسارت به مسکن یا از بین رفتن زمین زراعی شدند، همچنین پنج گیرنده کلیه و کبد نیز خانه‌های خود را از دست دادند. یک نفر از گیرندگان عضو در نورآباد لرستان منزل مسکونی‌اش دچار خسارت شد. با توجه به اینکه در دنیا رتبه ۳۹ اهدای عضو را دارا هستیم، باید به مقوله فرهنگ‌سازی در این زمینه توجه جدی شود.
 
نجفی‌زاده با بیان اینکه بین پیوند کلیه از فرد زنده و فرد مرگ مغزی شده، تفاوتی در جامعه گذاشته نمی‌شود، گفت: دو فیلم در سینمای ایران در حوزه اهدای عضو ساخته شد که بسیار اشتباه بود و تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته بود. اهدای عضو از فرد دچار سکته مغزی و زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود. اهدای عضو از طریق فرد زنده تصمیمی بود که 30 سال قبل توسط دولت گرفته شده است و ارتباطی با انجمن اهدای عضو مرگ مغزی ندارد و از سوی دیگر اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.
 
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: امکان فروش قلب وجود ندارد؛ به دلیل اینکه قلب تنها چند ساعت پس از مرگ مغزی زنده است و برداشت مغز نیازمند جراحی تخصصی است. هدف انجمن اهدای عضو ایرانیان فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو است و اقدامات انجمن باعث شده مسئله اهدا از فرد زنده کاهش پیدا کند.
 
وی همچنین با اشاره به تعبیه دستگاهی شبیه ATM در وزارت بهداشت، گفت: در این دستگاه که خود چاپگر کارت اهدای عضو است، به صورت آزمایشی استفاده می‌شود تا بتوان سرعت اخذ کارت را افزایش داد و افراد‌ بتوانند با مراجعه به این دستگاه اطلاعات خود را وارد کرده و کارت خود را بلافاصله دریافت کنند.

نقش هنرمندان در فرهنگ‌سازی اهدای عضو
در ادامه این نشست خبری رضا کیانیان، هنرمند کشورمان و سفیر اهدای عضو با اشاره به نقش هنرمندان در اهدای عضو توضیح داد: ما به عنوان سفیران فرهنگی باید در خصوص فرهنگ‌سازی اهدای عضو اقدام مناسبی انجام دهیم و توجه داشته باشیم که ما همیشه نواقص و قصور پزشکان را می‌بینیم در صورتی که پزشکان اقدامات بسیار بزرگی انجام داده‌اند و لازم است کار‌های پزشکان که بسیاری از آن‌ها آموزنده و تماشایی است به صورت سریال نمایش داده شوند.
 
علیرضا عصار، هنرمند حوزه موسیقی نیز با بیان اینکه خانواده وی از جمله کسانی بوده است که عضو پیوندی دریافت کرده، گفت: موضوع اهدای عضو، مسئله ایثار را بازتعریف می‌کند؛ امیدوارم بتوانیم این موضوع را در سراسر کشور گسترش دهیم.

به گزارش ایکنا؛ در این نشست دو مدال اهدای عضو به یک مادربزرگ که رضایت به اهدای اعضای بدن دو دختر و نوه‌اش داده بود، اهدا شد.

انتهای پیام
captcha