نهادهای مختلف اسناد سه‌گانه شورا را اجرایی کنند/ شفاف‌سازی بودجه شورای توسعه
کد خبر: 3808680
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
حمید محمدی:

نهادهای مختلف اسناد سه‌گانه شورا را اجرایی کنند/ شفاف‌سازی بودجه شورای توسعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از شفاف‌سازی بودجه این شورا در پایگاه اطلاع‌رسانی شورا خبر داد و از نهادهای مختلف خواست تا اسناد سه‌گانه شورا را اجرایی کنند.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق که شنبه‌ها به صورت زنده از رادیو قرآن پخش می‌شود، روز شنبه، 14 اردیبهشت‌ماه، به موضوع تحلیل و بررسی همکاری‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با فراکسیون قرآن و عترت مجلس پرداخت. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تولید و پخش شد.
حجت‌الاسلام محمدی در این برنامه در رابطه با محوریت قرآن در برنامه‌های آموزش و‌ پرورش با اشاره به جلسه هفته گذشته مسئولان شورا با وزیر آموزش و پرورش و نیز برخی انتقاداتی که درباره برنامه‌های قرآنی این وزارتخانه از جمله کمبود ساعات کلاس و معلمان قرآنی، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، مباحثی مهمی به ویژه درباره مسئله حفظ ملی قرآن در میان دانش‌آموزان تأکید و بنا بر این شد تا وزیر محترم بودجه خاصی را از سازمان مدیریت درخواست کند تا بتوانیم خیلی بیشتر به این موضوع به ویژه مبحث مهم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم مدنظر مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش بپردازیم.
محمدی با بیان اینکه در سال 97 بالغ بر دو میلیون و هشتصد هزار نفر از دانش‌آموزان حافظ جزء 30 قرآن کریم شدند، به وجود 5 رکن اصلی در ساختار آموزش و پرورش شامل، مباحث آموزشی، متون درسی، معلم، شاگرد و امکانات اشاره کرد و افزود: مشکلات عمده در این بخش بیشتر مربوط به کمبود معلم، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و کمبود امکانات می‌شود. در این راستا مقرر شد تا با نگاه جدیدی که به آموزش و پرورش وجود دارد، اتفاقات جدیدی در این زمینه رخ دهد و برخی تغییرات و تحولات خوبی در حوزه برنامه‌ها و تربیت معلم ایجاد شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش تأکید فراوانی بر روی مسئله حفظ قرآن دارد و در سال 97 نیز یک ساعت ویژه آموزشی به این امر اختصاص داده شد،‌ گفت: پاشنه آشیل قرآنی کشور، وزارت آموزش و پرورش است که اگر در این باره موفق عمل کنیم، می‌توان به نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در کشور بیش از پیش امیدوار بود. خوشبختانه امروز این اراده در وزیر و معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش وجود دارد و احساس می‌کنم که امسال رشد رو به جلویی را در حوزه قرآن وزارت آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود و به توفیق الهی مشکلات نیز با یک رویکرد جدید برطرف می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های حوزه کارگری اظهار کرد: در این زمینه اتفاقی که باید بیفتد، این است که پشتوانه جدیدی برای توسعه فعالیت‌ها در نظر گرفته شود. البته کارهای خوبی در بحث روخوانی و روان‌خوانی و ... شده است. در بحث مفاهیم قرآنی نیز باید انگیزه‌سازی مناسبی برای جامعه کارگری انجام شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌های قرآنی می‌تواند فشارهای روحی و روانی را کاهش دهد؛ تصریح کرد: باید یک گام اساسی در مسیر ارتقای معنوی جامعه کارگری برداریم و زمانی می‌توانیم کمبودها را جبران کنیم که سرمایه‌گذاری فرهنگی خوبی به‌ویژه در ابعاد قرآنی برای این قشر زحمتکش کشور داشته باشیم.
محمدی بیان کرد: باید در مدیران مختلف جامعه کارگری کشور این روحیه شکل گیرد که به سرمایه‌گذاری در زمینه فرهنگی و قرآنی همت گمارند که مسئولان دو وزارتخانه صمت و رفاه می‌توانند برنامه‌ریزی خوبی در این‌باره داشته باشند. پیشنهاد بنده این است که جامعه کارگری به‌ویژه خانه کارگر اگر بسته پیشنهادی برای حمایت از این برنامه‌ها دارند، ارائه دهند که ما نیز در مجموعه شورای توسعه هرگونه همکاری که در این زمینه لازم باشد را انجام دهیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در مورد مسئله بودجه قرآنی کشور و نیز شفاف‌سازی بودجه شورای توسعه نیز با بیان اینکه بودجه قرآنی کشور همیشه مظلوم واقع شده است، گفت: طبق منشوری که دولت تخصیص داده، تنها 11 درصد برای بودجه قرآنی کشور در نظر گرفته شده است که این‌طور نگاه به قرآن درست نیست. در مقام تخصیص بودجه همواره به همه نهادها بیش از 80 درصد بودجه در نظر گرفته شده، اختصاص پیدا می‌کند، ولی این امر در مورد نهادهای قرآنی به وقوع نمی‌پیوندد. مؤسسات قرآنی در سراسر کشور به شدت محروم‌اند و نیاز به حمایت مالی دارند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
وی در ادامه با اشاره به بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: بودجه‌ای که برای شورا تصویب می‌شود، وارد صندوق می‌شود که به هیچ وجه و بدون نظر کمیسیون‌های سه گانه شورای توسعه قابل برداشت نیست. پس از اعمال نظر کمیسیون‌های سه‌گانه، برنامه‌ها و مصوبات به کمیسیون تخصیص شورا اعضای آن نیز از سوی شورا انتخاب ‌شده‌اند و تنها در این شرایط است که بودجه مورد نظر این برنامه‌ها از صندوق پرداخت می‌شود.
محمدی ادامه داد: امسال کل بودجه‌هایی که به شورای توسعه تخصیص داده شد، بین نهادها مختلف توزیع شده و شفاف‌سازی نیز خواهد شد. ما در مجموعه شورای توسعه بودجه محدودی در اختیار داریم که توزیع آن نیز با مشکلاتی زیادی همراه است. البته پایگاه اطلاع‌رسانی شورا تمامی این بودجه‌ها را با تفاسیر آن شفاف‌سازی می‌کند.
وی با بیان اینکه سال گذشته از از 100 میلیارد تومان بودجه‌ای که برای شورا در نظر گرفته شده بود، تنها بیش از 30 میلیارد تومان تخصیص داده شد و امسال نیز بودجه 100 میلیاردی برای شورا مصوب شده که هنوز که هیچ مبلغی تخصیص داده نشده است، اظهار کرد: شورای توسعه مسئول اجرا نیست و به عنوان یک نهاد بالادستی فعالیت می‌کند تا با ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف، زمینه اجرای سه سند مصوب شورا یعنی سند راهبردی تبلیغ و ترویج قرآن کریم، سند راهبردی آموزش عمومی و سند راهبردی پژوهش و آموزش عالی را فراهم کند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در رابطه با مسئله ادغام اتحادیه‌های قرآنی در کشور نیز بیان کرد: شورای توسعه تمام برنامه‌های لازم درباره ادغام اتحادیه‌ها از جمله تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و ... را انجام داد و این روند در حال به ثمر رسیدن بود که یکی از اتحادیه‌های مردمی به هر دلیلی اراده خود برای ادغام را تغییر داد که باعث ایجاد اختلافات و مشکلاتی در راه ادغام اتحادیه‌ها شد.
محمدی ادامه داد: به نظر بنده تنها راه رفع این مشکل، تفاهم بین طرفین است و این کار تنها با همدلی جلو می‌رود. این مسئله باید به صورت صمیمانه و دوستانه بین دو گروه برطرف شود و مشکلات موجود نیز در یک فضای همدلی رفع شود.
وی در پایان درباره بحث مطالبه‌ گری اسناد مصوب شورای توسعه در نهادهای مختلف تصریح کرد: اسناد سه‌گانه شورای توسعه در واقع اسناد ملی جمهوری اسلامی است و بدین معناست که تمام فعالیت‌های نهادهای مختلف باید ذیل این اسناد باشد که باید با هر بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، نسبت به اجرایی شدن این مصوبات فعالیت کنند. نهادهای مختلف کشور باید راهکارها و اقدامات ملی خود را در چارچوب این اسناد انجام دهند که البته این امر فرهنگ‌سازی ویژه خود را نیز لازم دارد.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۸:۲۷
0
0
امیدوارم با مسئولیت جدید آقای محمدی در وزارت آموزش و پرورش شاهد رونق فعالیتهای قرآنی در این وزارتخانه باشیم
captcha