آغاز طرح بسیج همگانی آگاهی در رابطه با فشار خون
کد خبر: 3808842
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

آغاز طرح بسیج همگانی آگاهی در رابطه با فشار خون

گروه اجتماعی ــ وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۵۷ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند، بر توسعه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها تأکید کرد و افزود: طرح بسیج همگانی آگاهی مردم در رابطه با فشار خون آغاز شده است.

57 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند/ آغاز طرح بسیج همگانی آگاهی در رابطه با فشار خونبه گزارش ایکنا از زنجان، سعید نمکی شامگاه شنبه 14 اردیبهشت‌ماه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، اظهار کرد: مدارس بهترین مکان برای فرهنگسازی و بر همین اساس طرحی برای بهداشت دهان و دندان و مدارس بدون پوسیدگی در استان اردبیل کلید خورد.
وی پریشان‌خاطری و افسردگی را یکی از مخاطرات امروز کشورهای دنیا از جمله ایران برشمرد و گفت: باید توجه داشت که اعتیاد و رغبت به خشونت که در حال افزایش در جهان است، از افسردگی به وجود می‌آید.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای طرح پروژه شهر سالم در راستای سلامت روان، تصریح کرد: قریب به 20 سال قبل این طرح نوشته و اجرا شد که برداشتن نرده پارک‌ها، زیباسازی فضای شهری، به‌کارگیری هنر در جامعه و ... برای فراهم کردن سلامت روان مردم انجام شدند.
وی با اشاره به اینکه دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها توفیقات مناسبی داشته ولی بخش بهداشت و پیشگیری مغفول واقع شده است، ابراز کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش، کاهش هزینه‌های درمان را به همراه دارد، ضروری است که رویکردها و برنامه‌ها به این سمت معطوف شود.
نمکی با اشاره به آغاز طرح بسیج همگانی آگاهی مردم در رابطه با فشار خون، گفت: این طرح به طور سراسری آغاز شده و به لحاظ اینکه 57 درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند، اهمیت بالایی دارد. افزایش آگاهی مردم با هزینه اندک سبب کاهش قابل توجه هزینه در بخش درمان است.
این مسئول با اشاره به خانه بهداشت عشایری، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور 400 خانه بهداشت عشایری در حال راه‌اندازی است و هزینه راه‌اندازی 400 خانه بهداشت کمتر از 10 تخت بیمارستانی است. علاوه ‌بر این با تاکید بر عدالت اجتماعی توزیع خدمات و تخت‌های بیمارستانی با توجه به نیازهای واقعی استان‌ها بوده و توجه به بهداشت و درمان سرپایی، از اولویت‌های برنامه‌ریزی شده است.
نمکی با بیان اینکه ایجاد یک کلینیک‌ویژه کمتر از ایجاد یک بیمارستان 15 تخت‌خوابی هزینه دارد، خاطرنشان کرد: کنترل تصادفات و بیماری‌های غیرواگیر خارج از اختیارات وزارت بهداشت است که انتظار می‌رود در بحث آگاهی‌بخشی همه دستگاه‌های دخیل، همکاری کنند.
در ادامه این دیدار، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان اقدامات انجام شده توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان را خوب توصیف کرد و گفت: ایجاد بستر سلامت پیش از درمان، یادگیری مهارت زندگی و روش سالم، لازم و ضروری است.
آیت‌الله علی خاتمی خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در استان زنجان ناشی از برنامه‌ریزی مناسب در این بخش است و با توجه به سختی‌هایی که در سال گذشته بود و مشکلاتی که در سال‌جاری است، مسئولان باید با هوشیاری و دقت بیشتری برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
وی زنجان را شهر کریمان خواند و افزود: با وجود اینکه استان زنجان درآمد سرانه بالایی ندارد ولی خیریه‌ها در زنجان رشد خوبی داشته است. همچنین در استان شاهد آن هستیم که برخی بیماران بستری در بیمارستان‌ها از خارج از استان بوده و از استان‌های همسایه به زنجان ارجاع داده شده‌اند.
انتهای پیام
captcha