بیان احکام در صدر تبلیغات ماه رمضان قرار گیرد
کد خبر: 3808999
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

بیان احکام در صدر تبلیغات ماه رمضان قرار گیرد

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری به چند نکته به عنوان بایدها در تبلیغ دین خداوند در ماه ‌رمضان اشاره کرد و گفت: آنچه که باید در صدر تبلیغ قرار گیرد بیان احکام نورانی خداوند و واجبات و محرمات است که باید به درستی تبیین شود و مردم مرز بین حلال و حرام خدا را بدانند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال وبختیاری، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در جلسه همایش طلایه‌داران تبلیغ و عملیات تبلیغی ماه رمضان که امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در مصلی شهرکرد برگزار شد، با اشاره به ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: لازم است سعی کنیم که اولین بهره از این ماه را خودمان ببریم زیراکه غفلت از خودمان به غفلت از وظیفه منجر می‌شود و غفلت از خود و وظیفه نیز سبب غفلت از خداوند خواهد شد.
وی تأکید کرد: خودسازی رسالتی است که اگر به خوبی انجام ندهیم خسارت بزرگی برایمان خواهد داشت لذا ماه رمضان ماه بزرگی برای تهذیب و جبران گذشته‌ها است و باید سعی کنیم از آن به‌درستی بهر ببریم.

بایدهای تبلیغ دین در ماه رمضان
نکونام به چند نکته به عنوان بایدها در تبلیغ دین خداوند در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: آنچه که باید در صدر تبلیغ قرار گیرد بیان احکام نورانی خداوند و واجبات و محرمات است که باید به‌درستی تبیین شود و مردم مرز بین حلال و حرام خدا را بدانند. متأسفانه برخی از مردم بسیاری از واجبات و محرمات را نمی‌دانند.
وی افزود: مردم را از زندگی حلال برخوردار کنیم زیراکه تاثیرات منفی حرام در جامعه بسیار است و می‌دانیم که لقمه حرام چه ظلمت‌ها بر جامعه و چه انحرافاتی برای بشر دارد. پس زندگی حلال را برای مردم تعریف کنیم و به آن‌ها آموزش دهیم. زندگی حلالی که بر اساس دستورات خداوند استوار می‌شود چه زندگی است. زندگی که حلال باشد و تذکیه و تذهیب داشته باشد با شهادت و عاقبت بخیری ارتباط دارد و اکثر شهدای ما بر لقمه حلال مقید بودند.
نماینده ولی فقیه در استان بالا بردن حساسیت جامعه نسبت به منکر را سومین نکته مورد توجه تبلیغ دانست و گفت: جامعه‌ای که بر اساس دستورات الهی شکل گرفته است باید نسبت به منکرات حساس باشد و در غیر این صورت جامعه به کمال و رشد نمی‌رسد. مومن حتماً حساس است و غیرت دینی و الهی دارد و نمی‌تواند زوال جامعه را ببیند لذا بالا بردن حساسیت جامعه نسبت به منکرات و زمین نماندن معروف‌ها از جمله وظایف ما است که متاسفانه امروز عکس آن عمل می‌کنیم و به جای اینکه با منکر مبارزه کنیم با ناهیان از منکر مبارزه می‌کنیم که تبعات بدی برای جامه دارد. در برابر هر منکری باید اخم کنیم که این نشانه ایمان و مومن است.
وی با بیان اینکه سبک زندگی ما باید به سبک دینی سوق پیدا کند نه بر اساس آداب و رسوم محلی، قومی و خدای نکرده غربی و اینترنی باشد، اظهار کرد: نگذاریم کار دشمن در این عرصه موثر شده و دین کم‌رنگ شود.
حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به اینکه از جمله وظایف ما تشریح و تبیین مقطع تاریخی امروز است، گفت: همه می‌دانیم که در یک مقطع استثنای در تاریخ هستیم که پرچم اسلام در آن برافراشته شده است. 40 سال از انقلاب اسلامی گذشته و هنوز در بسیاری از اذهان به آن به عنوان یک حکومت مانند حکومت‌های قبلی نگاه می‌کنند و این جفا در حق اسلام است. نباید اجازه دهیم که مشکلات و بی‌تدبیری‌ برخی از مسئولان نورانیت پرچم اسلام را کم فروغ کند زیراکه امام عارف و متقی آن را بلند کرده و خون شهدا پای این پرچم ریخته شده است. نگذاریم قداست پرچم اسلام بخاطر مشکلات به‌گونه دیگری نشان داده شود.

بیانیه رهبری؛ منشوری زیبا و عمیق برای چهل سالگی دوم انقلاب
وی با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری برای گام دوم، افزود: این بیانه یک منشور زیبا و عمیق برای چهل سالگی دوم انقلاب است اما این بیانیه را با نگاه سیاسی تبیین نکنیم بلکه آن را با نگاه دین و یک نگاه مومنانه و دین مدارانه برای مردم ترسیم کنیم تا ارتباط مردم و امام را به یک ارتباط صمیمانه‌تری تبدیل کنیم.
حجت‌الاسلام نکونام با بیان اینکه تبلغ صرف منبر نباشد، تصریح کرد: منبر صداقت و قداست خود را دارد. اما برای بیان مسائل دینی کافی نیست و کلاس‌های آموزشی، جلسات حلقوی و تذکرات فری باید به کمک منبرها بیایند، همچنین حضور مبلغین در مکان‌های مختلف از جمله بازار، مدارس، مزارع و مکان‌های عمومی ناصحانه و مهربانانه باشد و مهربانانه تذکر دهیم.
وی ادامه داد:  امروز، روزی است که دشمن از همه ابزارها استفاده می‌کند لذا اگر ما فقط از منبر استفاده کنیم از قافله عقب می‌مانیم پس از همه عرصه‌ها باید برای تبلیغ بهره گرفت.
نماینده ولی‌فقیه در استان به برخورد کاملاً خاضعانه و بدون توقع مبلغان با مردم اشاره کرد و گفت: اگر مردم درصدی احساس کنند ما از آن‌ها انتظار و توقع مالی و ... داریم تبلیغ اثر خود را نخواهد گذاشت. پس با آن‌ها رفتاری ساده همراه با خوش‌رویی داشته باشیم که از رموز موفقیت در تبلیغ است.
وی در پایان گفت: مراقب رعایت امور دینی در رفتارهای خودمان باشیم که مبادا خدای نکرده مردم رفتار سبک‌سرانه و یا شوخی‌های نابجا از ما ببینند زیراکه لباس ما لباس پیغمبر است و لباس تکبر و ... نیست لذا متواضع وزین باشید که عمل نکردن به این موارد جایگاه تبلیغ را تنزل می‌دهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجعفر مرتضوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه این جلسه بیان کرد: باید شاکر خداوند شویم که تا ماه رمضان سال 1440 زنده مانده‌ایم و تلاش کنیم نهایت استفاده و بهره را از این نعمت الهی ببریم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در پایان گفت: در ماه رمضان مهمان خدا هستیم و این مهمانی و رمضان همراه با ترک است. لذا باید از محرمات دوری کنیم و به بر انجام واجبات دقت داشته باشیم. حضرت علی(ع) در لحظاتی قبل از شهادت فرزندانش را به تقوای الهی سفارش کرد پس برای رستگار شدن سفارش این امام شهید و دغدغه‌های ایشان در نامه 47 نهج‌البلاغه ارا مورد توجه قرار دهیم و سعی کنیم به آن‌ها عمل کنیم.

انتهای پیام

captcha