کشتار دام در داخل و خارج از کشور اسلامی است
کد خبر: 3809041
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

کشتار دام در داخل و خارج از کشور اسلامی است

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: ناظران ما بر کشتار دام در کشور‌های غربی نیز نظارت دارند چرا که در طول سال ۴ الی ۵ نفر از سوی این مجموعه به عنوان ناظر به کشور‌های وارد کننده گوشت به ایران اعزام می‌شوند.

کشتار دام در داخل و خارج از کشور اسلامی استبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام امین رضایی‌دولت، نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان همدان، یکشنبه، 15 اردیبشهت ماه در جمع نشست خبری با عنوان غذای حلال اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تنها وزارتخانه‌ای است که نماینده ولی فقیه در آن حضور دارد.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان همدان افزود:حضور مستقیم نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی نشان از حساس و مهم بودن فعالیت‌های این مجموعه دارد.
رضایی با بیان اینکه یکی از وظایف نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی تامین غذای حلال و پاکیزه بر سفره انسان‌ها است اضافه کرد: در استان همدان ۹ کشتارگاه با تفکیک ۵ کشتارگاه دام سنگین و ۴ کشتارگاه طیور وجود دارد.
وی با بیان اینکه ناظران در کشتارگاه‌های استان امر ذبح را ارزیابی می‌کنند ابراز کرد:در هر کشتارگاه یک ناظر ثابت ومسئولین ادارت کشاورزی شهرستان بر امر ذبح، شست و شو وجداسازی اجزا دام نظارت می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان همدان ابراز کرد: ناظران بر شرکت فراورده‌های گوشتی استان نظارت می‌کنند.
وی علاوه بر فعالیت‌های روزانه ناظران ثابت در کشتارگاه‌ها، در برخی ایام سال همچون عید قربان، تاسوعا و عاشورا که کشتار دام بالااست ۱۲ ناظر سیار بر عمل ذبح و کشتار دام در سطح شهرستان‌های استان نظارت می‌کنند.
رضایی با بیان اینکه بیشترین واردات گوشت به کشور از برزیل است عنوان کرد:ناظران ما بر کشتار دام در کشور‌های غربی نیز نظارت دارند به گونه‌ای که در طول سال ۴ الی ۵ نفر از سوی این مجموعه به عنوان ناظر به کشور‌های وارد کننده گوشت به ایران اعزام می‌شوند.

حضور یک ناظر و ذابح از سوی جهاد کشاورزی در ذبح دام

وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری همچون ایران، ناظر بر کشتار دام ندارد عنوان کرد: در کشوری همچون برزیل که گوشت دام آن به ایران وارد می‌شود، یک دکتر دامپزشک، یک ناظر و یک ذابح از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی در محل حاضر شده و بر اسلامی ذبح شدن دام نظارت دارند.

رضایی ادامه داد: علاوه بر حضور ناظران و نمایندگان جهاد کشاورزی در کشتار‌گاه‌های دام و طیور در کشور‌های وارد کننده گوشت جهت ذبح اسلامی، روند صید ماهی و ورود آن به ایران در کشور چین نیز مورد نظارت ناظران است.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان ابراز کرد: یکی دیگر از مباحثی که این مجموعه در آن نقش دارد، زکات است، یکی از عوامل ازدیاد مال پرداخت رکات و عامل تغییر نعمت‌ها عدم پرداخت زکات است.
رضایی با بیان اینکه جهاد کشاورزی یکی از اعضای شورای زکات استان است ابراز کرد: ریاست این شورا با نماینده ولی فقیه در استان و دبیر شورای زکات، کمیته امداد است.
وی با بیان اینکه زکات به گندم، جو، انگور و ... تعلق می‌گیرد عنوان کرد: سطح زیر کشت گندم در استان در بخش آبی، 71 هزار و 983 هکتار و در بخش دیم، 350 هزار و 858 هکتار است، میزان کندم تولیدی در بخش آبی نیز، 322 هزار و 272 تن و گندم بخش دیم 261 هزار و 968 تن است.
رضایی ادامه داد: تولیدات جو نیز در بخش آبی با سطح زیر کشت 32 هزار و 791 هکتار، 127 هزار و 480 تن و جو دیمی نیز با سطح زیر کشت 70 هزار و 435 هکتار، 39 هزار و 879 تن است.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی عنوان کرد: انگور بخش دین نیز با578 هکتار سطح زیر کشت، هزار و 773 تن و انگور بخش آبی در 21 هزار و 161 هکتار، 384 هزار و 419 تن است.
وی با بیان اینکه این مجموعه در امر زکات، بیشتر نقش تبلیغی و دعوت کننده دارد، گفت: برگزاری همایش سالانه زکات در استان و حضور در برنامه‌های مختلف همچون تلویزیون جهت ارائه گزارش و دعوت مردم به زکات از دیگر اقدامات این مجموعه در امر زکات است.
رضایی با بیان اینکه این مجموعه دخالتی در جمع آوری و توزیع زکات ندارد، گفت: امسال برای اولین بار در مراسم تجلیل از برترین‌های کشاورزی، از یک نفر به عنوان معدی برتر زکات نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان گفت: به نقل از کمیته امداد، میزان زکات جمع آوری شده استان از سه بخش واجب، مستحبی و فطریه، در سال قبل 9 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که متناسب با افزایش محصولات نیز، مجموعه درآمد حاصل از زکات نیز رشد داشته است.
انتهای پیام

captcha