سنگری که حجت‌الاسلام طباطبایی به جای مرجعیت برگزید
کد خبر: 3809082
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

سنگری که حجت‌الاسلام طباطبایی به جای مرجعیت برگزید

گروه جامعه ـــ آیت‌الله حسینی بوشهری در مراسم سالگرد رحلت حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی اظهار کرد: ایشان در سه حوزه بزرگ نجف، قم و مشهد تحصیل کرده بود و نبوغی داشت که در 19 سالگی از آیت‌الله‌العظمی بروجردی جایزه گرفته بود و اگر او در درس و بحث باقی می‌ماند، به مرجعیت می‌رسید، اما ترجیح داد به خاطر مردم به تهران بیاید و سنگر آیت‌الله سعیدی را حفظ کند.

سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مسجد قدیمی موسی ابن جعفر(ع) واقع در خیابان آیت‌الله سعیدی، یکی از جنوبی‌ترین نقاط تهران، یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه میزبان جمع زیادی از شاگردان و علاقه‌مندان به عالم وارسته و استاد اخلاق، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی بود که برای پاسداشت یکمین سالگرد ارتحال ایشان در فضایی معنوی گرد هم آمده بودند.

مرحوم طباطبایی از اوایل دهه 50 و پس از شهادت آیت‌الله سعیدی به دست رژیم شاه، از مشهد به تهران مهاجرت کرد و مسجد موسی ابن جعفر(ع) را که آیت‌الله سعیدی، امام جماعت آن بود، کانون مبارزه، مهرورزی و مردم‌داری قرار داد و خود در این راه سختی‌های فراوانی را، از جمله زندان و شکنجه پیش از انقلاب اسلامی، متحمل شد.

این عالم وارسته که در نزدیکی همین مسجد نورانی سکنی گزیده بود، بیت خود برای بیش از چهار دهه به محل رفت و آمد مبلغان دینی، شهروندان نیازمند تهرانی و اقشار مختلف مردم که حوائج شرعی داشتند، تبدیل کرد.

اینک و در آستانه ماه رمضان، ماهی که همواره سفره افطار مرحوم طباطبایی و منبرهای پرمعرفت او برای مردم محله آیت‌الله سعیدی برقرار بود، جمعی از شاگردان، علاقه‌مندان و داغداران فقدان این مرد خدا با حضور در مسجد موسی ابن جعفر(ع)، اهدای گل و قرائت فاتحه، یاد او را گرامی داشتند.

سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی برگزار شد

در این مراسم مردمی که به پاس بزرگداشت عالمی مردمی برپا شده بود، از قضا اقشار مختلف مردم همچون راننده و مغازه‌دار و کارگر، حضوری پررنگ‌تر از مسئولان داشتند، حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم به تلاوتی تأثیرگذار از سوره‌های یونس، حمد و توحید پرداخت که تشویق حاضران را برانگیخت.

در ادامه این مراسم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه موقت قم و معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه با ذکر مقدمه‌ای در باب جایگاه انسان در نظام خلقت اظهار کرد: عقل، انبیا و علما، سه واسطه هدایت در این دنیا هستند، عالمان دین در روزگاری که دست انسان از امام معصوم کوتاه است، با خودسازی و تقوا و علم‌اندوزی، ملجأ و مأمن مردم می‌شوند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: در احادیث آمده است، هرکس عالمان دین را تکریم کند، پیامبر(ص) را تکریم کرده و هر کس ایشان را تکریم کند، خدا را تکریم کرده است، اما به راستی این عالمان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ شاخص چنین عالمانی، متواضع بودن، مردمی بودن، بدعت‌ستیزی و فداکاری در راه خداست که مرحوم طباطبایی از همه این ویژگی‌ها برخوردار بود.

سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی برگزار شد

آیت‌الله حسینی بوشهری یادآوری کرد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی در سه حوزه بزرگ نجف، قم و مشهد تحصیل کرده بود و نبوغی داشت که در 19 سالگی از آیت‌الله‌العظمی بروجردی جایزه گرفته بود. اگر او در درس و بحث باقی می‌ماند، به مرجعیت می‌رسید، اما ترجیح داد به خاطر مردم به تهران بیاید و سنگر آیت‌الله سعیدی را حفظ کند.

استاد حوزه علمیه قم به مردم‌داری و خدمات اجتماعی مرحوم طباطبایی اشاره کرد و گفت: منزل ایشان به روی اقشار مختلف مردم گشوده بود. من سالی یک‌بار به خدمت ایشان می‌رسیدم و می‌دیدم که از نقاط مختلف تهران برای حل مشکلات خانوادگی، پرسش دینی و مشورت برای زندگی به ایشان مراجعه کرده‌اند، همچنین در ماه‌های رمضان، محرم و صفر، بیت ایشان، محل اعزام مبلغان مذهبی و شعبه‌ای از یک نهاد تبلیغی و ترویجی مهم کشور محسوب می‌شد.

بیت‌الغزل سخنان آیت‌الله حسینی بوشهری این بود که قدر داشته‌هایمان را بدانیم و یادمان باشد که امثال مرحوم طباطبایی عمر خود را صرف کردند تا یاد خدا و باورهای دینی از بین نرود.

سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی برگزار شد

امام جمعه موقت قم خطاب به جوانان مسجد موسی ابن جعفر(ع) تصریح کرد: ما امروز تاوان مقابله با دشمنان انقلاب و البته برخی بی‌تدبیری‌های داخلی را می‌دهیم. گرانی و مشکلات زیاد است، اما این دلیل نمی‌شود که نماز نخوانیم یا مثلاً با خدا قهر کنیم، اتفاقاً اولیای خدا هر وقت به مشکل بر می‌خوردند، بیشتر دعا می‌کردند و ما نیز باید در سحرهای ماه رمضان، ارتباط خود را با خدا تقویت کنیم.

نخستین سالگرد ارتحال عالم وارسته و مردمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی در حالی به پایان رسید که چشمان حاضران از نوای خوش ذاکران و مرثیه‌خوانان اهل بیت(ع)، اشک‌آلود و یاد روزهایی که امام جماعت مهربان مسجد برایشان روضه اهل بیت(ع) می‌خواند، زنده شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید!

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۸:۳۷
0
0
معلوم خبرنگار محترم بچه تهران نیست که میدان خراسان را جنوبی ترین نقاط تهران دانسته
captcha