برگزاری نشست‌های تعهدپذیری در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه‌های علمیه خواهران
کد خبر: 3809155
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

برگزاری نشست‌های تعهدپذیری در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه‌های علمیه خواهران

رهبر انقلاب علمدار تشیع می‌باشند و ایشان به‌عنوان مرجع و ولی‌فقیه نماینده حضرت ولی‌عصر (عج)و سایه آن حضرت می‌باشند و در این بیانیه وظیفه همه را به‌وضوح بیان فرموده‌اند و همه‌کسانی که دل درگرو تمدن اسلامی و پیشرفت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام دارند باید برای اجرای آن تلاش کنند و حوزه علمیه خواهران نیز در این عرصه سهم بزرگی دارد.

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: دو روز بعد از برگزاری باشکوه راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بود که رهبر انقلاب بیانیه‌ای گام دوم انقلاب را خطاب به ملت ایران صادر کردند.

بیانیه‌ای که در آن مقطع زمانی پیام‌های زیادی در داخل و خارج کشور داشت درواقع این بیانیه که مسیر پیشرفت و توسعه کشور در دهه‌های آینده را ترسیم کرده است پاسخ محکمی به دشمنان نظام بود که از ابتدای سال 97 با برنامه‌ریزی‌های گسترده سعی داشتند که با ایجاد موانع به‌خصوص در زمینه‌ای اقتصادی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند.

این برنامه‌ریزی دشمنان حتی به‌صورت علنی نیز از سوی یکی از مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا در جمع گردهمایی منافقان مطرح شد و حتی صحبت از جشن براندازی نظام در بهمن‌ماه 97 نیز به میان آمد.

اما بار دیگر تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب تمامی دسیسه‌های دشمنان را خنثی کرد و مردم ایران اسلامی نیز به‌خوبی نشان دادند که در مسیر آرمان‌های نظام تا آخر ایستاده‌اند.

در این میان بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به فرازوفرودهای نظام به‌خوبی آینده ایران اسلامی را ترسیم کرده و همه مسئولان و نهادهای علمی کشور به نوبه‌ای خود وظیفه‌دارند تا برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خودشان را در این مسیر عملیاتی کنند.

حوزه‌های علمیه خواهران نیز در مسیر تحقق عملی گام دوم انقلاب از همان زمان صدور بیانیه کار خودش را آغاز کرده و اقدامات قابل‌توجه ای را انجام داده است که در گفت وگوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد واحدی معاون امور حوزه‌های علمیه خواهران با خبرنگار خبرگزاری حوزه به برخی از آن‌ها اشاره‌ شده است.

 

به نظر شما بیانیه گام دوم انقلاب چه خصوصیاتی دارد؟

بیانیه در شرایط مهم و حساس و با درایت و هوشمندی صادر شد. در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری ضمن اینکه ویژگی‌های جامعه و نظام اسلامی را به‌خوبی بررسی می‌کند مسیر حرکت و اقدام لازم را و مسئولیت آحاد امت اسلامی را تبیین می‌کند. راهبردهای مهم را تبیین می‌کنند و این‌گونه نیست که فقط اهدافی را بیان کنند کاملاً راهبردها را به‌صورت ملموس به جوانان و عامه مردم القا می‌کنند.

یکی از خصوصیات این بیانیه القای امید به جامعه است به‌طوری‌که افق‌های روشن را به جامعه نوید می‌دهد.

یکی دیگر از خصوصیات بیانیه این است که رهبر انقلاب محتوی اصلی انقلاب را در بیانیه آورده است که یکی از این موارد تمدن نوین اسلامی است آن‌هم با نگاه مقدمه سازی برای ظهور امام عصر علیه‌السلام.

خصوصیت دیگر آن است که بار اصلی گام دوم بر شانه‌های امت اسلامی نهاده شده است و مقام معظم رهبری مخاطب اصلی خود را همه مردم می‌دانند.

یکی از ویژگی‌های بیانیه آن است که در بین عموم جامعه جوانان با عنایت ویژه در این بیانیه مورد خطاب ایشان قرارگرفته‌اند ازآنجاکه جوانان در هر دوره حرکت آفرین مسئولیت‌پذیر و نشاط‌آفرین و دارای صفای معنوی و توان متراکم هستند موردعنایت ویژه رهبری قرارگرفته‌اند.

 

در خصوص راهبردها و فصل‌های بیانیه توضیح می‌دهید؟

در بخش اول بیانیه خصوصیت اصل انقلاب تبیین شده است و در بخش دوم چالش‌های اصلی انقلاب در مبدأ آغاز انقلاب بیان‌شده است.

در بخش سوم به اقدامات و برکات انقلاب اشاره‌شده و در بخش چهارم مهم‌ترین مأموریت‌های نسل جدید انقلاب مشخص‌شده است و در بخش پایانی رهبر انقلاب مهم‌ترین راهبردهای انقلاب اسلامی را بیان می‌فرمایند.

در این بیانیه رهبر انقلاب 7 راهبرد کلان را بیان می‌کنند در این راهبردها مقام رهبری یک راهبرد حاکم و کلان را بر راهبردها را بیان می‌کنند که امید به آینده است.

امید به آینده در واقع روح حاکم بر بیانیه است که همه آحاد جامعه از مسئولان گرفته تا مردم و به‌خصوص جوانان باید به آن توجه کنند.

راهبردهای معین‌شده عبارت‌اند از علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، سبک زندگی، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و استقلال آزادی این 7 مطلب را رهبر انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مطرح می‌کنند. پس همه‌چیز برای رسیدن به آن تمدن است.

در تمدن اسلامی رهبر انقلاب توجه می‌دهند به تمدن نوین اسلامی که برای ایجاد جامعه‌ای مهدوی است. در حقیقت علت غایی نظام و هدف اصلی انقلاب زمینه‌سازی و تمهید ظهور مهدی موعود می‌باشد. به عبارتی در این بیانیه انقلاب اسلامی مقدمه‌ای برای ظهور حضرت مهدی (عج) بیان‌شده است.

 

 

حوزه‌های علمیه خواهران چه وظیفه‌ای در برابر این بیانیه دارد؟

رهبر انقلاب علمدار تشیع می‌باشند و ایشان به‌عنوان مرجع و ولی‌فقیه نماینده حضرت ولی‌عصر (عج)و سایه آن حضرت می‌باشند و در این بیانیه وظیفه همه را به‌وضوح بیان فرموده‌اند و همه‌کسانی که دل درگرو تمدن اسلامی و پیشرفت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام دارند باید برای اجرای آن تلاش کنند و حوزه علمیه خواهران نیز در این عرصه سهم بزرگی دارد.

حوزه‌های علمیه خواهران بر آن است که در مقام تعهدپذیری برای بیانیه گام دوم انقلاب قرار بگیرد مسئولیت و وظیفه خود را بشناسد تبیین کند در همه ساحت‌ها به اشتراک بگذارد برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کند.

 برای آن‌که این تعهدپذیری حداکثری باشد وظیفه دانستیم که با همه سطوح هم‌اندیشی کنیم تا باهم تصمیم بگیریم که نسبت به بیانیه چه وظایفی داریم.

بر این اساس معاونت امور حوزه‌های علمیه خواهران نشست مدیران استانی حوزه‌های خواهران و مدیران مدارس حوزه‌های علمیه خواهران با عنوان تعهدپذیری در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب را در دستور کار قرارداد.

البته این نشست به‌صورت مجازی برگزار می‌شود تا با توجه به اقتصاد مقاومتی هزینه‌ای نیز نداشته باشد.

برای این نشست چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جلسات اولیه به‌صورت منظم در معاونت برگزار شد سپس طرح تقدیم مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گردید و با حمایت و هدایت ایشان کار با جدیت بیشتر پی گیری گردید جلساتی با معاونان مختلف برگزار شد و علاوه بر این جلساتی نیز به‌صورت برخط با مدیران استانی و مدیران مدارس برگزار شد.

5 کارگروه به‌منظور تعهدپذیری به بیانیه گام دوم انقلاب تشکیل شد که در این کارگروه‌ها حدود 500 نفر عضو می‌شوند.

تمامی ایده‌ها و پیشنهادها نسبت به تعهدپذیری گام دوم انقلاب توسط کارگروه‌ها جمع‌آوری و دسته‌بندی و بازنویسی می‌گردد تا راهبردهای عملیاتی تهیه و ارائه شود.

و مجموعه نهایی برای مدیران حوزه علمیه خواهران جهت تصمیم‌گیری نهایی آماده می‌گردد.

این نشست‌ها در طی 3 ماه طراحی‌شده و ان شاءالله در طی 3 ماه به جمع‌بندی خواهد رسید.

 

هدف از نشست تعهدپذیری چیست؟

فهم دقیق و عالمانه‌ محورهای بیانیه، ایجاد گفتمان فراگیر و مشترک در تلقی و برداشت از بیانیه، شناسایی انتظارات و اقدامات لازم جهت عملیاتی سازی بیانیه در حوزه علمیه خواهران، شناسایی ظرفیت‌ها و محورهای بایسته بیانیه در حوزه علمیه خواهران، ارائه پیشنهادها به بخش‌های مختلف حوزه علمیه ازجمله اهداف برگزاری نشست است.

اگرچه این نشست مربوط به مدیران استانی و مدیران مدارس حوزه‌های خواهران است و لکن به‌واسطه این موج در کادر و اساتید محترم و طلاب نیز به وجود خواهد آمد و پس از اتخاذ تصمیمات فواید و آثار آن همگانی خواهد شد.

 

رسالت حوزه‌های علمیه در برابر این بیانیه چیست؟

اصلی‌ترین رسالتی که حوزه‌های علمیه در برابر بیانیه گام دوم انقلاب دارند تربیت منابع انسانی برای آینده‌ای نظام اسلامی است.

حوزه‌های علمیه به لحاظ جایگاه تربیتی وظیفه‌دارند انسان‌هایی عالم عادل و باروحیه زهد نسبت به دنیا و ظلم‌ستیز و توانمند برای مبارزه با فساد و نظام سلطه جهانی و در یک کلمه طلبه انقلابی تربیت کنند. تربیت نیرو رکن اصلی ایجاد حرکت به‌سوی تحولات است.

پس از تربیت نیرو سازمان‌دهی نیروها و استفاده از نیروها برای ایجاد تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای خیزش عمومی امت اسلامی برای تمدن سازی نوین اسلامی وظیفه حوزه و حوزویان است و در این راستا حوزه خواهران ازآنجاکه مخاطب خاص دارد و جایگاه خاص در خیزش اجتماعی دارد نقش ویژه خواهد داشت.

 به‌هرحال نیمی از جامعه را خواهران تشکیل می‌دهند و نیم دیگر نیز تحت تأثیر خواهران هستند و این نگاه نقش حوزه علمیه خواهران را سنگین‌تر خواهد ساخت.

این خیزش نیازمند نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی و این نرم‌افزار مبتنی بر دانش و فرهنگ می‌باشد که این دانش و فرهنگ می‌بایست توسط حوزه‌های علمیه در ابعاد مختلف آن تولید و توسعه پیدا کند و در بستر تولید علم و فرهنگ خواهران عالم در جهات مختلف نقش خاص خواهند داشت مخصوصاً در امور مربوط به جامعه بانوان و دیدن امور مختلف علمی و فرهنگی با نگاه زنانه نقش خواهران طلبه برجسته خواهد بود.

انتهای پیام

captcha