فضای مسابقات قرآن استرس‌آور است/ اهدافی که هنوز عملی نشده است
کد خبر: 3809163
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
دانش‌آموزان از جشنواره قرآن، عترت و نماز می‌گویند؛

فضای مسابقات قرآن استرس‌آور است/ اهدافی که هنوز عملی نشده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جشنواره دانش‌آموزی قرآن، عترت و نماز یکی از بهترین رویدادهای قرآنی استان خوزستان است که شنیدن صحبت‌ها و نظرات دانش‌آموزان نخبه قرآنی حاضر در آن برای برگزارکنندگان این برنامه خالی از فایده نیست.

استرس مسابقات قرآنی و دوری دانش‌آموزان از هدف اصلی/ما قرآنی‌ها نمونه صبر و شکیبایی باشیم

جشنواره دانش‌آموزی قرآن، عترت و نماز یکی از بهترین رویدادهای قرآنی استان است و دور هم جمع شدن دانش‌آموزانی که با دست‌های پر برای ارائه توانایی خود در حفظ یا تلاوت قرآن، اذان، مداحی، احکام، صحیفه سجادیه یا نهج‌البلاغه آمده‌اند، فضای معنوی و صمیمی کم‌نظیری را به وجود می‌آورد.

مرحله نخبگانی شانزدهمین دوره جشنواره قرآن، عترت و نماز در یکی از روزهای اردیبهشت در رامهرمز برگزار شد. دانش‌آموزان راه‌یافته به این مرحله سه روز میهمان این شهرستان بودند. حال که نتایج این مرحله از مسابقات مشخص شده بهانه‌ای شد تا ایکنا خوزستان با تعدادی از این نخبگان گفت‎وگو کند.

نگین از شهرستان رامشیر در رشته احکام شرکت کرده است، او درباره جشنواره قرآنی گفت: مسابقات خدا را شکر خوب بود. رقابت‌ها در سطح بالایی برگزار شد و داوری‌ها هم خوب بود ولی در کنار مسابقات کیفیت بعضی چیزها مثل غذا پایین بود.

مرضیه حمیداوی هم از رامشیر به این مسابقات اعزام شده، او که دانش‌آموز پایه یازدهم و در رشته نهج‌البلاغه شرکت کرده است، گفت: بار دوم است که شهرستان رامهرمز میزبانی مسابقات قرآن را برعهده می‌گیرد، اما میزبانی امسال در سطح پایینی برگزار شد. خوابگاه‌ها و غذا کیفیت مناسبی نداشت و محل برگزاری مسابقات (کلاس‌ها) هم مناسب نبود.

استرس مسابقات قرآنی و دوری دانش‌آموزان از هدف اصلی/ما قرآنی‌ها نمونه صبر و شکیبایی باشیم

وی درباره انگیزه‌اش از شرکت در این جشنواره قرآنی گفت: هدفم این است که اول خودم بتوانم خطبه‌های امام علی(ع) را یاد بگیرم و بعد آنها را نشر بدهم. اینکه در مسابقات من یک خطبه می‌گویم و رقیبم یک خطبه دیگر، باعث می‌شود این خطبه‌ها را انتشار بدهیم و در زندگی‌مان از آنها استفاده کنیم. رشته احکام هم همین‌طور، این رشته مختص مسابقات نیست و تا آخر عمر می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

رقیه باوی دیگر دانش‌آموز راه‌یافته به مرحله نخبگانی در رشته ترتیل است. او که از بندر ماهشهر در مسابقات شرکت کرد، گفت: سال هفتم هستم. اولین بار است که در این مسابقات شرکت می‌کنم. استعداد قرائت را در خود دیدم و برای همین به اینجا آمدم. در شهرستان برای ما کارگاه برگزار کردند. رقابت‌ها و داوری‌ها عالی بود.

ریحانه صوفی شرکت‌کننده از بندرماهشهر هم گفت: در رشته حفظ کل شرکت کرده‌ام. فضای مسابقات خیلی عالی بود و رقابت واقعاً سخت بود. ما بعد از چند سال حضور در مسابقات و آشنایی با بچه‌های شهرستان‌های دیگر با هم دوست شده‌ایم.

استرس مسابقات قرآنی و دوری دانش‌آموزان از هدف اصلی/ما قرآنی‌ها نمونه صبر و شکیبایی باشیم

او درباره آینده‌اش در رشته حفظ گفت: حفظ قرآن را در کنار هر کاری می‌توانم پیش ببرم. این طور نیست که حتماً رشته معارف بخوانم. ما باید بتوانیم قرآن را در همه عرصه‌های زندگی به کار ببریم. آرامش خاصی در قرآن می‌بینم. امیدوارم همه بتوانیم عامل به قرآن باشیم.

دانش‌آموزان به سطح عالی در رشته خود نزدیک می‌شوند
فاطمه شیبانی نیز از دانش‌آموزان بندرماهشهر است، او گفت: در رشته حفظ بیست جزء شرکت کردم. از بچگی پدر و مادرم علاقه داشتند در این راه باشم. از بچگی با قرآن انس گرفته‌ام، هر وقت خسته می‌شدم ـ  چون حفظ قرآن بالاخره خستگی دارد ـ خود قرآن کمکم می‌کرد. نمی‌توانستم از آن جدا شوم. سطح مسابقات خیلی بالا بود. اولین سالی است که می‌بینم رقابت این‌قدر نزدیک است و این نشانه آن است که بچه‌ها به سطح عالی در رشته خود نزدیک می‌شوند.

او از کمبود امکانات برای حفاظ گله دارد: ما بچه‌های حفظ گناه داریم؛ امکانات مسابقات برای حفاظ خیلی کم است. برای بچه‌های قرائت امکانات بهتری فراهم می‌شود. این‌ها روی روحیه بچه‌ها تأثیر می‌گذارد.

تصادفی رشته صحیفه سجادیه را انتخاب کردم
دسته‌ دیگری از بچه‌ها که دور هم نشسته‌‌اند، از هویزه به این مرحله رسیده‌اند. یکی از آنها خود را فریده ساکی معرفی می‌کند: در رشته صحیفه سجادیه شرکت کرده‌ام. خیلی دوست داشتم در این مسابقات شرکت کنم. اصلاً با صحیفه سجادیه آشنایی نداشتم. می‌خواستم در یک رشته پژوهشی شرکت کنم. به طور تصادفی رشته صحیفه را انتخاب کردم. کم‌کم آشنا شدم و جذبش شدم. امسال در مسابقات قطبی دوم شد و به مرحله نخبگانی آمدم. نکته مثبت مسابقات این است که پایه‌ها خیلی زیادند و محل مسابقات به خوابگاه نزدیک بود.

استرس مسابقات قرآنی و دوری دانش‌آموزان از هدف اصلی/ما قرآنی‌ها نمونه صبر و شکیبایی باشیم

در فرازهای صحیفه سجادیه راه و روش زندگی را به ما یاد می‌دهند. یک قسمت که دوست داشتم این است: «هیچ روزی بر فرزند آدم نیامد، مگر آنکه آن روز، گوید ای پسر آدم من روزی تو هستم و بر تو گواهم. پس با من خوبی کن و در من کنار نیک انجام ده تا در روز قیامت به سود تو گواهی دهم، چراکه دیگر هرگز مرا نخواهی دید».

مرضیه نیسی از دیگر بچه‌های هویزه است او گفت: پایه نهم هستم. مسابقات عالی بود؛ اما به خاطر داشتن استرس نتوانستم خودم را کنترل کنم. نمی‌دانم رتبه می‌آورم یا نه. دو سال است که مسابقات قرآن و عترت شرکت می‌کنم. در رشته تفسیر شرکت کرده‌ام. همیشه این ویژگی را در زندگی دارم که به دنبال منظور هستم. از تفسیر چیزی نمی‌دانستم؛ اما از اسمش معلوم است که به معنی فهم دقیق چیزها است. برای همین این رشته برایم جذاب است. معلوم نیست سال آینده شرکت کنم چون درس‌هایمان سنگین‌تر می‌شود.

نحوه اجرای مراسم خوب نبود
بهنام زارعی پایه یازدهم از شهرستان باغملک در رشته مداحی این مسابقات شرکت کرده است، او درباره این مسابقات گفت: پنج سال است که در این مسابقات شرکت می‌کنم. یک وقت‌هایی حس کردم صدایم خیلی خوب است. بعد از آن در مسجد مرا سمت این چیزها کشاندند و خواندم و فهمیدم صدا دارم. از سال هفتم در این مسابقات شرکت کردم. امسال سطح مسابقات خیلی بالا بود. به شخصه هر سال هیچ رقیبی نداشتم اما امسال یک رقیب دارم.

نحوه اجرای مراسم خوب نبود. بی‌نظمی در مراسم دیده می‌شود. هم در خوابگاه‌ها، هم در مسابقات و هم اختتامیه در مقایسه با سال‌های قبل بی‌نظمی وجود دارد.

استرس مسابقات قرآنی، دانش‌آموز را از هدف اصلی دور می‌کند

کجا قرار است هزینه شود؟
حمیدرضا یاراحمدی نیز که از آبادان به این مسابقات اعزام شده است، گفت: من دانش‌آموز سال آخر هستم و مطمئناً سال بعد نیستم؛ آنچه می‌گویم کلی است؛ سه، چهار سال است در مسابقات قرآن و عترت شرکت می‌کنم، مسابقات کشوری هم رفته‌ام، مسابقات استان فارس را هم دیده‌ام و متوجه تفاوت‌ها از نظر اجرای برنامه هستم. سطح آن مسابقات خیلی بالاتر است. در بحث خوابگاه‌ها، بچه‌‌هایی که الان اینجا جمع هستند، نخبه‌های استان محسوب می‌شوند؛ می‌خواهم بگویم اگر قرار نیست اینجا هزینه کنند، کجا قرار است هزینه شود؟ حضرت آقا می‌فرمایند سرمایه‌های یک کشور جوانان آن هستند ولی ما چنین چیزی نمی‌بینیم. مسئولان دریغ می‌کنند. البته مشکل از مسئولانی که اینجا می‌بینید نیست؛ آقای بلاسم و حسین‌زاده واقعاً زحمت می‌کشند اما دست و بال آنها هم به نظرم بسته است.

استرس مسابقات قرآنی و دوری دانش‌آموزان از هدف اصلی/ما قرآنی‌ها نمونه صبر و شکیبایی باشیم

خداوند به ما چه گفته است
جلالی یکی دیگر از دختران پایه نهم است که از رامهرمز در این مسابقات شرکت کرده است، او درباره این جشنواره گفت: در رشته حفظ عمومی شرکت کرده‌ام. محدوده پایه نهم حفظ عمومی از صفحه 15 تا 30 قرآن کریم بود. باید حسن حفظ را رعایت کنیم. تجوید و وقف و ابتدا و صوت و لحن هم امتیاز دارند. در این مرحله هم نخبگان حضور دارند و رقابت خیلی سخت است؛ امتیازات بچه‌ها به هم نزدیک هستند. به حفظ علاقه دارم و می‌خواهم حافظ کل شوم. هدفم این است که بدانم خداوند به ما چه گفته است. این در زندگی به ما کمک می‌کند.

دومین سال است که در مسابقات شرکت می‌کنم. شرکت در مسابقات به ذهن و حافظه ما هم کمک می‌کند. اکثر بچه‌های قرآنی هم معدل بالا دارند.

اهدافی که هنوز عملی نشده است
ساغر کاظمی از ناحیه 3 اهواز به مرحله نخبگانی رسیده است، او گفت: کلاس نهم هستم و سومین سال است در مسابقات شرکت می‌کنم. مسابقات جوّ خیلی خوبی دارد ولی به نظر من این مسابقات یک سری اهداف داشته که در نظر مسئولان بود؛ اما هنوز عملی نشده است؛ مثلاً امام سجاد(ع) در یکی از فرازهای صحیفه می‌فرمایند: «آرامش داشته باشید و استرس را از خود دور کنید»؛ اما فضای مسابقات بسیار استرس‌آور است، فشار زیادی دارد و به نظر من باید فشار این مسابقات را کم کنند که دانش‌آموزان بتوانند بفهمند؛ نه اینکه فقط حفظ کنند و ارائه‌ای بدهند.

صحیفه سجادیه علاوه بر اینک دعا است؛ خیلی مفاهیم و محتوای عمیقی دارد که اگر اجازه بدهند که ما به این محتوا دقت کنیم، درس‌های عمیقی می‌توانیم از آن یاد بگیریم.

معصومه بندری نیز که از اهواز در این مسابقات حضور یافته، گفت: کلاس دهم هستم و در رشته صحیفه سجادیه شرکت کرده‌ام. وضعیت خوابگاه‌ها در مرحله قطبی مناسب‌تر بود. مسابقات قرآنی بیشتر برای این است که مردم بیش‌تر از قبل به قرآن و عترت و نماز نزدیک‌تر شوند و پیوند خود را عملی کنند؛ نه اینکه فقط به کسب مقام فکر کنند. به نظر من داشتن مقام در این مسابقات اهمیتی ندارد.

علیرضا بالدی نیز از دانش‌آموزانی است که برگزیده رشته حفظ عمومی است، گفت: از خرمشهر و در رشته حفظ عمومی در این جشنواره شرکت کردم. هدفم این بود که بتوانم برای شهر و استانم افتخار به دست بیاورم. حافظ ده جزء هستم و مسابقات در سطح خوبی برگزار شد.

استرس مسابقات قرآنی، دانش‌آموز را از هدف اصلی دور می‌کند

قرآنی‌ها برای مردم نمونه باشند
علی باوی نیز از دانش‌آموزانی است که به عنوان برگزیده در مراسم معرفی شد، او گفت: پایه دهم هستم و در رشته قرائت تحقیق از بندر ماهشهر شرکت کردم. مسابقات نسبت به سال‌های قبل سطح بالاتری داشت و این باعث افتخار است که ببینیم قاریان بیشتری از استان قوی شده‌اند. من سال گذشته در کشوری اول شدم. با قرآن آینده خود را تضمین شده می‌دانم. توصیه‌ام این است که در اوضاع بد کشور در این برهه، ما قرآنی‌ها برای مردم نمونه صبر و شکیبایی باشیم.

گزارش از کامله بوعذار خبرنگار ایکنا خوزستان 

انتهای پیام

captcha