چرایی قداست ماه رمضان
کد خبر: 3809221
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

چرایی قداست ماه رمضان

گروه معارف ــ رمضان، بهار عمر و بهترین فرصت برای اصلاح خود و جامعه اسلامی است که کلیه مکلفان به طور مشترک به عبادت مشغول و برای کسب معنویات و جبران گذشته بسیج و هماهنگ می‌شوند.

چرایی قداست ماه رمضانرمضان، بهار عمر و بهترین فرصت برای اصلاح خود و جامعه اسلامی است که کلیه مکلفان به طور مشترک به عبادت روزه مشغول و برای کسب معنویات و جبران گذشته بسیج و هماهنگ می‌شوند. مسلمانی که نسبت به رمضان دید منفی داشته باشد و از برنامه‌های ویژه این ماه پر خیر و برکت فاصله بگیرد و حتی با کمال جرأت در انظار عمومی تظاهر به روزه‌خواری کند، مثل اینکه به زبان حال خود می‌گوید: ای ملت مسلمان من از شما جدا و بی‌زار گشته‌ام و با این شعار ننگین علیه خود اعلام جنایت و جرم می‌کند. این امر مستوجب تعزیر و عقوبت است.
بر مسئولان لازم است که به طور جدی با چنین منکراتی مبارزه کنند و بر مسلمان واجب شرعی است که در ریشه‌کن کردن منکرات، حکومت اسلامی را یاری کنند.
ضروری‌ترین وظیفه انسان در اسلام خودسازی در پرتو خداشناسی است. مسلمانان باید خویشتن را چنان که شایسته است بسازند، نه آن طور که امیال و هوس هایشان خواسته است.
آری دستورات اسلام در عین سادگی و شیرینی چون صیقلی است که جان مسلمانان را جلا می‌دهد و چون اسلحه برنده در نبرد با هر چه جان را زمین گیر و جامعه را منحط و ناتوان می‌سازد به کار می‌آید.

دعوتنامه رسمی خداوند
حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا آذربایجان شرقی، اظهار کرد: خداوند در ماه رمضان انسان‌ها را بر سر سفره مهر خود دعوت کرده است تا آنها را ببخشد و هر آن چیزی که خداوند واجب کند، اهمیت دارد.
وی با استناد به اولین آیه از سوره بقره «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلی‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده که راهنمای مردم و دلایلی روشن از هدایت و جدایی (بین حق و باطل) است. پس کسی که در این ماه حاضر باشد (در وطن باشد) باید آن را روزه بدارد، و کسی که بیمار یا در سفر باشد، تعدادی از روزهای دیگر (را به مقدار آنچه فوت شده روزه بدارد). خداوند برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد و (می‌خواهد) تا شماره معین (سی روز) را تمام کنید و خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده تکبیر گویید و بزرگ شمارید، و شاید سپاس گزارید.
حجت‎الاسلام اکرمی ماه رمضان را ماه مهمانی الهی دانست و یادآور شد: خداوند در ماه رمضان دعوت‌نامه رسمی فرستاده است و خارج از ادب است که دعوت خدا را رد و حرمت ماه رمضان را نقض کند.
حجت‌الاسلام اکرمی ضمن بازگو کردن دلایل محترم بودن ماه رمضان تأکید کرد: ماه مبارک به خاطر روزه گرفتن، به خاطر نزول قرآن، به خاطر دستور الهی محترم است و هتک حرمت مجازاتی در دنیا و آخرت دارد.

رمضان؛ دانشگاه انسان‌سازی
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان‌ نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اگر انسان در ماه رمضان از قرآن و روزه ببرد می‌توان گفت که رمضان مدرسه‌ای است که انسان را به تقوا می‌رساند و قرآن یکی از سفره‌های واسعه الهی است که برای بشریت از جانب خداوند نازل شده است.
وی با استناد به آیه 183 سوره بقره «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.
حجت‌الاسلام مرسلی ماه رمضان را دانشگاه انسان‌سازی دانست و ادامه داد: رمضان ماه تهذیب نفس، کسر شهوت، غلبه و چیره شدن بر نفس، ماه صبر و استقامت و بالاخره ماه خودسازی و اصلاح جامعه است. این ماه دانشگاه انسان‌سازی است؛ بله رمضان دانشگاه علمی و عملی، آموزشی و پرورشی و تربیتی و اصلاحی است.
امام جمعه مهربان یادآور شد: ماه مبارک رمضان سایه خیر و برکت، ماه نزول قرآن، ماه مغفرت و آمرزش، ماه جود و کرم، ماه بخشش و نیکوکاری، ماه ایثار و از خود گذشتگی، ماه جهاد و کوشش، ماه سعی و تلاش، ماه رحمت و سازندگی و ماه ضیافت الله است.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: آنگاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.«یعنی از گناهان پرهیز کند.
حجت‌الاسلام مرسلی، ضمن بازگو کردن دیگر محصول ماه رمضان تأکید کرد: محصول عمده‌ دیگر این ماه رمضان، تقواست؛ که فرمود: «لعلّکم تتّقون». «دستی که عنان خویش گیرد»؛ معنای تقوا این است. عنان دیگران را گاهی درست می توانیم بگیریم؛ اگر بتوانیم عنان خودمان را بگیریم، خودمان را از چموشی، از وحشیگری، از عبور از خطوط قرمز الهی باز بداریم، این هنر بزرگی است.

انتهای پیام

captcha